Hur träna upp vänster bakben?

pinky

Trådstartare
Igår gjorde vi ett veterinärbesök för att följa upp och säkerställa att hon inte har problem av detta längre, samt koll av en framkota som jag tyckt känts lite varm vissa dagar från och till senaste tiden.

Inga fel hittades, inte en tillstymmelse till markering och det var ju jätteskönt! Framkotan (som ju självklart var kanonfin dagen till ära. *suck*) visade heller inga tecken på begynnande inflammation eller liknande, så det är bara att vara vaksam och kanske ta det lite lugnare de dagar jag är orolig. :D

Det som gjort mig lite orolig är att hon vid trav på grusväg kan höras "släpa" tån på vänster bakben när benet förs fram, samt att hon har haft lite svårt att göra VB:s skolor (höger sluta och vänster öppna) i trav.
Tåsläpandet förklarades dock bara med en allmän oliksidighet och lite slarvig gång (det blir ju ofta inga högre krav när man rider ut...:o) och att det bara är att träna på.

I dressyren fokuserar vi just nu på just skolorna samt övergångar och allmän lyhördhet, samt lite cavalettiarbete. Detta görs ca 2-3 dagar/vecka, varvat med normala uteritter 2-3 dagar och en lite längre konditionsrunda med mycket trav och galopp. Uppsutten hoppning tas upp närmaste veckorna, annars löshoppas hon då och då.

Veterinären föreslog just cavalettiträning för att öva upp spänsten i bakbenet, men vad mer kan man fokusera på?
Eller är vi på rätt spår allmänt?

Sv: Hur träna upp vänster bakben?

"Den som tiger samtycker", har jag hört.

Betyder de uteblivna svaren att jag tänker rätt? :D:angel:

Jag har en häst med ett likadant bakben och fick samma råd från veterinären, så jag ska definitivt följa tråden.

Hittills har jag följt veterinärens råd och min häst har blivit lite bättre, men har fortfarande svårt för att få med och bära på vänster bak ordentligt. Vet inte om det bara är att fortsätta träna eller om man ska börja leta efter andra alternativ... Kiropraktikern har behandlat ett par låsningar, men det kan kanske finnas annat som stör.

Tycker du tänker helt rätt. (Cavaletti, rida mycket skolor för att stärka v.b.)
Ut och skritta brevid stigarna är också bra. I blåbärsris och ljung. Där måste hästen lyfta ordentligt på fötterna. rida runt på kalhyggen är inte dumt det heller.
Kanske också jobba med skolorna från marken då du lätt kan se att v.b verkligen jobbar som det ska.

Att rida vid sidan av stigarna vet jag inte, inte i dessa skogar iaf... :o

Stigarna och vägarna själva är oftast såpass steniga och besvärliga att jag faktiskt drar mig för att ens trava de flesta i vanliga fall. En del undviker jag helt att rida på. :crazy:

Men hade man haft lite "renare" skogar med -som du säger- ljung och blåbärsris på någorlunda pålitlig mark hade jag nog definitivt gjort det. Men jag ska se mig omkring nästa gång jag är ute om det finns partier som har bättre underlag. :)

Men jag ska iaf träna vidare med våra övriga fokusövningar, och även försöka få till slutan för hand. Det har jag alltid haft svårt för, från båda håll... Nu har jag större anledning att verkligen nöta det. ;)

Jag får inte heller till slutan för hand så du är inte ensam där. :DÖppnan går bra, men slutan,,, icke. Jag har inte lagt ner speciellt mycket tid på att lösa det heller men kanske när det fryser på? (måste ju jobba med annat då och det blir mer markarbete tex)

Slutan är den som min häst har lättast för, för hand. "Bara" peta lite på bogen så går hästen som han ska. Öppnan däremot får jag inte alls till för hand, den där jäkla ytterbogen vill inte alls som jag vill då. :p

En sak du kan göra är att sätta på en boot på det bakbenet som hon får ha i hagen. Inga tyngder eller någonting på booten, men den lilla tyngdförändringen ska göra skillnad. Min hästmassör har rekomenderat mig att göra så för att stärka ena bak.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
Hästvård Som många säkert vet så har jag en kallblodstravare(9 år), dock aldrig travtränad eller startad men körd med speedcart dom första 4...
Svar
17
· Visningar
1 629
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama