Hur träna stor häst?

wildrose

Trådstartare
Jag har precis hämtat hem min första egna travare, ett fyraårigt sto e: Gum Ball.
Har större delen av mitt liv sysslat med ridhästar, så jag har en del ideer om hur jag ska mjuka upp och underhålla mellan träningspassen, men min fråga till er gäller träningen i vagn.
Hästen är relativt stor, ca 163 hög och lååång i kroppen. Ren och fin i benen, hyfsat rak överallt, men står mkt "bakom sig". Hovarna lämnar en del att önska, framförallt är de något små i förhållande till hästens storlek och kanske inte den bästa kvaliten.

Enl förra ägaren är hon kvalklar, men jag väljer nog att vänta lite och träna på då jag skulle vilja ha henne mer musklad för att undvika skador.

Hur skulle ni träna denna häst?
Min tanke är ungefär så här:
Måndag- lufs i skogen under sadel, lära sig lyfta på fötterna och mjuka upp kroppen
Tisdag- Backe
Onsdag- promenad "hjärnaktivering" med lite nh övningar o dyl
Torsdag- Långsamkörning ca 1 mil
Fredag- Backe
Lördag- ung samma som onsdag
Söndag- vila, hage

Tänkte köra enbart backe ett tag för att bygga upp henne innan jag börjar åka till banan/köra rakbanejobb..

Eftersom hon är ganska stor och tung har jag minimerat långsamkörningen då jag fått för mig att det sliter ganska mkt.

Så vad säger ni, är jag helt snett ute?
konstruktiv kritik mottages tacksamt :)

Jag har en femåring som ser ut som ett skelet, startklar och 5 år. Sned som jag vet inte vad.
Han har jag följande plan för.
Frodigt bete dygnet runt plus 2 kg hippoalfa om dan.
Dygnet runt i hagen.
Dressyrridning i skritt i paddock med betoning på att lära sig hantera sin kropp fram till jul ungefär.
Sen 14 dagars vila.
Därefter så tänker jag köra honom i tryckvagn, intervaller i skritt varannan dag och lösgörande behandling varannan dag. Eventuellt lite ridning nån gång i veckan.
14 dagars vila.
I I Mars komer jag att börja köra rakbaneintrevaler med honom, 3 gånger i veckan, i bäbisfart.
Öka med ett par sekunder i veckan tills jag är nere på 30.
Sen börja lägga in lite heatträning var 14 dag samt fortsätta med rakbanan.
Förhoppningsvis ska han vara startklar till nästa höst när alla kanoner har semester :D

Den kommer att gå tillbaka i träning för start, men det kanske du är medveten om? Har du tänkt förbättre hästens tider och uthålligthet så skulle jag nog lägga in minst ett rakbandejobb/rundbane jobb beroende på vad du vill träna.
Backträning sliter väldigt mycket på bakknän, beroende i och för sig hur du har tänkt köra backträning, full fart, skritt eller jobbtempo... Men som sagt det är inte mycket träning som ger puls förutom ev. backen och ska du få hästen till start så behövs sånt. Skulle jag lägga upp en tränings program, beroende på häst så skulle det bli rakbana två till tre dagar i veckan, fart beroende på hästens träningsstatus, där emellan lägga in lösgörande arbete, och skogsluffande. Just vila har de inte så stort behov av, utan skogsluffande men "hjärgympa" är nästan likvärdig, kanske till och med bättre. Men då antar jag förstås att hästen går i hagen varje dag.
Jag skulle helt ta bort långsamkörning, och ersätta den med lösgörande arbete eller likn. Långsamkörning är uppbyggnad för snabbjobb och klara de det så behövs det inte så mycket om man gör andra saker för att underhålla hästen. Men man kan byta ut ett rakbane jobb mot långsamkörning med "fartlek". Så hästen får lite puls.

Du säger att han ser ut som ett skelett,då skulle jag överväga att inte ha honom ute dygnet runt.

Det kanske inte finns mygg och broms var du bor,men annars kan det vara väldigt stressande för pållen att gå ute dygnet runt,även om betet är frodigt.

Hur har den levt innan?

Jag har sedan 1 månad haft ny häst hwemma,från början har jag först försökt efterlikna hans tidigare hem,vad gäller foder o dyl.men efter hand så har jag försiktigt ändrat hans vistelse här.

Han har t.x. fått en kompis för första gången sedan unghästtiden.

Ja det är ju viktigt att din pålle får hull och det var det som jag först tänkte på.

Träningen låter väl annars bra förutom att jag antar att du tänker variera ridträningen mera och inte bara harva på volten,skogsrurer och klättring låter väl bra oxå,varför inte i kombination skritta tryckvagn?

Funderar Stally

De första dagarna ville han in vid 4 och då fick han det och sen släppte jag ut honom på natten igen. Dag två konstarerade jag att han ville ha sällskap så då fick han min lataste islänning som polare, när travaren springer runt så glor bara islänningen på honom vilket får travaren att stanna upp och tänka :D
Nu springer han inte. :D
Vi har inte mkt knott här, mitt ute på skånska slätten men han har öron och ögonmask på sig dygnet runt samt täcke på natten.
Och han vill vara inne 6 timmar om dan och käka krafft :D
De går i en kuperad hage så klättring får han vare sig han vill eller ej.
Jag förstår din tanke att variera men jag harvar inte på volten så som folk brukar göra, jag övar enbart kooordination, får honom att lära känna sin kropp, att harva runt på volten på travare är nästan alltid av ondo.

Jag vill inte göra många olika saker samtidigt, under uppträning av en sån här omusklad häst är det bäst att koncenterar sig på en sak i taget, ger bättre inlärning.
Om några år när det bara gäller att hålla honom glad så kan man variera hu rmkt som helst.
Men det var kul med lite synpunkter :bow:

En liten fråga: Vad är normalt antal intervaller och i vilken fart när hästen är kvalklar?

Har fått en del olika svar men om man gör intervallerna i 30 tempo gör ni då sista intervallen i frifart?

Hur många gånger i veckan tränar ni snabbt?

Vanliga "mittiveckan" intervaller bör ligga så att hästen aldrig kommer över ca 200 i puls under arbetets gång.
Man förutsätter ofta att den grnsen ligger på 30 men det är för fort för många hästar så en pulsmätare är nästan ett måste för att kunna träna häst.
Sista intervallen i frifart ...ibland, gjorde jag det.
Hästen är kvalklar när den kan gå 18 4 intervaller sa min favorttränare till mig. Men det är ine meningen att man ska köra så fort ofta utan bara var 14 dag ungefär som ett test för att kolla var hästen ligger .

Min pålle brukar gå ett intervalljobb varje vecka eller på 1½ vecka. Han är startklar och i bra form, eller ja, jag svarar för hur jag brukar träna honom, nu är han ju skadad... :cry: Sen går han långsamjogging i skogen iaf varannan dag och ibland, max 1 gång i veckan, ett lite tuffare lugnt jobb på sandslingan (lite tyngre sand). Dagarna däremellan vilar han oftast, alltså går i hagen mellan 6-16:30. Innan skadan hade jag börjat komma igång med tömkörning, tänkte jobba med det nästan varannan dag. Långsamkörningen och tömkörningen är mycket inriktad på sökning framåt-nedåt, då det är ett stort problem hos honom. När jag kör fokuserar jag även mycket på lugn, lydnad och smidighet.

Det beror ju helt på hur gammal hästen är och om den startat innan,man kan ju köra jobb,heat, innan och se var hästen står.

Beror ju oxå på hur lång och tung banan är.Om hästen är av het natur el. inte.

Vi kör 2 jobb i veckan,t.x. mån. torsd.

Mina intervaller ligger på ca 210 puls om jag kör 400-metersintervaller och 200 puls när det är 800m.
Tyvärr är det svårt att få pulsmätaren att fungera i de korta intervallerna (antar att jag inte lyckats sätta den på exakt rätt ställe)

Hästen är kvalklar när den kan gå 18 4 intervaller sa min favorttränare till mig

Är sträckan 800m då eller längre ???

Måste vara en häst med grym grundkapacitet?Som är värd ett års planerad uppbyggnad.
/Lines-som det tog två år för med den senaste hästen för att vinna att lopp på Bollnäs :rofl:.

Är inte alla hästar värda det? Jag hade säkert kunna snabba på det och få honom att gå några bar lopp men då tar det roliga slut så fort. Snabb uppträning, kort formtopp heter det ju.
Jag vill ju ha roligt många år ju.

Ja det är kul med olika ideer!

Vår var i mycket fin författning när vi köpte den.Så någonstans var tanken att behålla formen.
Han funkar inte bra på intervallträning,blir för tokig då!
Nu kör vi istället 3000m jobb en gång i veckan i 30 tempo.
Vi skrittar 1tim om dagen,2gr/vecka,kör vi Backträning,4000m
jogga sakta,skritta 30min innan och efter.
Efter nästa start planerar jag att börja rida dressyr i ridhuset 1-2gr/vecka,han behöver träna skALLEN,han är en mycket tänkande häst,få se om han trivs med det.

Jag är för en stor variation av träningen anpassad till varje individ.

Anmäler till solvalla på måndag med annan kusk,beroende på att den kusken alltid ställer upp för oss och lånar ut grejor och sin fina bana.

Dessutom är han en bra kusk och hungrig på att köra löp efter en tids ofrivillig bortavaro.
//Stally

Sv: Hur träna stor häst?

Ja idag har vi tränat backjobb igen,han har alldrig sett finare ut!

Imorgon skrittar vi en timme på tisdag skall vi köra jobb på Simlom.

Har inte riktigt bestämt för hur ännu faktiskt.

Dagen efter jobb skrittar vi alltid och dagen innan.

Förmodligen får han skritt 1varv,värma 6varv skritta igen,sedan 3000m i 30tempo.

Om Lenartson vill känna honom på pulsen kanske vi kör 1raka på det.

Onsdag blir det skritta,kanske vila på torsdag,fredag backe,lördag skritta söndag STarTA!

Då får vi se om träningen varit bra :crazy:

Den här hästen har ett tuft temperament och vi har satt som vår första uppgift att få honom lugn och fin :cool:

Glömde svara på din fråga,hitills har han väl gått bra,1 vinst,en först utan i hårt gäng,1För lätt balans galopp sedan nytt rekord,14,3.

Kom inte med på Valla sk:t oxå! :mad:

Provar Romme måndag,tjineling // Stally

Min gammelgubbe tränas:
En dag i veckan Backe 5-7X 700m Kör runt tvåminutertempo.
En dag i veckan Rakbana 4-6X 800m Aldrig fortare än 35 tempo
Mellan jobben rider vi och mysbusar i skogen, MYCKET hage.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama