Hur träna på rädsla mot motorcyklar? Tips mottages!!

milly

Trådstartare
Jag har en 3årig nsv bruks valack som är en väldigt cool häst i temperamentet men han är ju ung och osjälvständig... Han är cool med bilar som passerar men idag passerade 2st HD mc's och han blev rädd och stirrigt snurrade runt och tog ett panikhopp framåt. Jag behöll lugnet och det gick bra men jag vill genast ta tag i problemet och börja jobba på det.

Det bästa sättet är väl att låta en orädd/van häst gå före som lär honom? Och givetvis att han ska lita på MIG - jag håller på med NH/ledarskapsövningar men är relativt nybörjare och det finns brister där...

Jag funderar på om stallägarens sambo skulle kunna köra med fyrhjulningen och med den öva på att få honom mindre rädd för den typen av fordon?

Hur har ni gjort? Han ska jubli en trygg körhäst...

Hur ska jag bete mig när han blir rädd? Bara behålla lugnet och låtsas som inget?

Sv: Hur träna på rädsla mot motorcyklar? Tips mottages!!

Jag är inte säker på att fyrhjulingen hjälper i träning mot HD dom har ett något specifikt ljud om jag får säga det själv.
Har inte hört så många fyrhjulingar men tyckte inte dessa lätt lika i ljudet.

hejsan!

Ett bra tips är att om det finns möjlighet fråga någon med motorcykel och de kan komma till stallet med den! i början ska den bara stå parkerad så han lär sig gå förbi, stå och lukta på den bara vara i närheten av den! jag tror han lär sig ganska snabbt och att du kan utvekla och sätta på den och stå still, sen kanske köra lite lugnt förbi! det krävs mkt tålamod och kan ta lite tid, men du kommer vara glad att du avklarade de såpass fort! ju längre tid de går ju mer rädda blir de!!

håller själv på med Nh lite och rekommenderar repgrimma vid träningen, de trycker på vissa punkter om den sitter rätt som håller dem lugna och enligt mig funkar de lika bra som ett träns, plus att man inte drar dem i munnen om de rycker till.
håll dig lugn och försök stanna där ni är, men skulle också vilja säga att jag föredrara att träna på rädslor när de är lösa och kan komma undan, (hage /paddok)

Hoppas de gav någonting och fråga bara mer om du vill!!

Kramar nico och Roxy:)

Tack för svaren!

Ja måste ta tag i detta, vill verkligen inte ha en motorcykel-rädd häst! Då får man ju alltid vara rädd själv när man rider på en väg och risken finns att en mc passerar...

Tror att min kompis 5åriga halvblod också har samma problem så vi kan kanske öva på detta ihop... ;)

Jag bad en bekant som kör mc - HD utan ljuddämpare :devil: - att komma och köra lugnt och sansat fram och tillbaka på den lilla vägen nära stallet. Jag skrittade och så både mötte hästen och jag mc:n och blev omkörda av den flera gånger, för den körde ju ändå lite fortare än vi skrittade.

Det funkade bra, för jag litade på föraren. Han läste hästen och såg hur pass nära han kunde köra utan att den blev rädd osv. Vi gjorde om den här övningen ett par gånger, och nu kan bekantingen sitta på sin mc som går på tomgång och klappa min häst samtidigt (och ge den en och annan morot).

Jag tror att min häst associerar mc:ar med morötter nu.

Är hästen väldigt rädd, kan man ju göra övningen enklare från början, men det viktiga är att man har tillgång till en mc:åkare man kan lita på.

Blir hästen rädd ska du självklart behålla lugnet och låtsas som inget!

Problemet är ju att det kan vara farligt att möta en mc (jämfört med när hästen blir rädd för tex en sten), och därför är det så bra att öva med någon pålitlig person. Jag vet nu att min häst inte är rädd, och det känns bra.

Lycka till!

Om det var första gången skulle jag inte bry mig nämnvärt. Reagerar han på samma sätt nästa gång ni möter en motorcykel så skulle jag göra ungefär som Petruska. Det viktiga är ju att du är lugn. :)

Är ryttaren osäker så är det bäst att ha en lugn, trygg äldre häst som är med på turen.
Är ryttaren orädd så kanske du inte behöver någon mer häst som är med. lossas som ingenting när han blir rädd och när det kommer saker som han inte mött förut. Om du behåller lugnet och är som vanligt (vilket som kan vara svårt då! bara man tänker "nu kanske hästen blir rädd" så känner hästen det)

En lugn och säker ryttare gör mer inverkan på hästen än vad man tror! speciella NH-övningar behövs egentligen inte, visar ryttaren med sitt kroppsspråk och tänk att den är lugn och trygg så anförtror sig hästen oftast. Ex. min 4åring rider jag ut på själv (riden totalt 6månader), rider bredvid en 90väg (dock lite träd emellan, men man ser och hör lastbilar osv åka förbi) Han kan bli lite små rädd ibland för saker, men är jag som vanligt och är helt lugn så går han fram ändå utan problem. Mitt lugn övertalar honom om att det inte är någon fara. Kan ta ett exemepel då jag inte var så lugn också: Jag red efter den där 90vägen som vanligt och jag själv blev överraskad och hajade till när en husvagn dundrade förbi, pga att jag hajade till och spände kroppen så blev hästen rädd och skenade en bit, jag fick snabbt tillbaka mitt lugn och då stannade hästen.

Ett till tips: gör inte så stor sak utav det!
Börjar man tänka mer på det och göra det till en stor sak så tror jag nog att hästen börjar fundera.. Ta mc-åkarna för en självklarhet ex. som när du borstar hästen. -inte farligare än det!

Mitt bästa tips är att ni tränar upp ert samspel, så att han är riktigt trygg med dig och ser dig som en ledare han verkligen kan lita på! :laugh:

Min häst rörde knappt ett öra när vi gick ut på bilväg första ggn, vi mötte både bilar, en buss, 3 motorcyklar på rad osv osv hela turen (ca 2km)
(Vi stannar alltid när det kommer ett fordon + att jag hade med en ledare som höll oss!!)

Och gå gärna promenader, under hela hennes "uppväxt" har vi gått massor med promenader så hon har ju mött det mesta med mig från marken så att säga! :laugh:

Vi har inget hästsällskap nu då hennes hagkompis har föl så det är extra viktigt för mig att jag duger som enda sällskap! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka