Hur träna på att göra halt ordentligt?

I

Isola

Försöker få pålle att göra halt när jag rider men hon tar verkligen tag i bettet och stretar emot så fort man gör en antydan till avsaktning. Hon saktar in och tar ett steg i taget, men går ändå på som en ångvält. När hon väl stannar måste hon vrida sig som en ål innan man får dra i henne innan hon stannar men det är ju inte alls hållbart.

Rider på ett tredelat vilket fungerar bra i övrigt.

Så min fråga är hur jag ska få henne att göra en fin halt utan dragkamp?

Jag ska försöka pallra mig iväg till en instruktör, men några tips under tiden kanske?

Sv: Hur träna på att göra halt ordentligt?

Försöker få pålle att göra halt när jag rider men hon tar verkligen tag i bettet och stretar emot så fort man gör en antydan till avsaktning. Hon saktar in och tar ett steg i taget, men går ändå på som en ångvält. När hon väl stannar måste hon vrida sig som en ål innan man får dra i henne innan hon stannar men det är ju inte alls hållbart.

Rider på ett tredelat vilket fungerar bra i övrigt.

Så min fråga är hur jag ska få henne att göra en fin halt utan dragkamp?

Jag ska försöka pallra mig iväg till en instruktör, men några tips under tiden kanske?

Börja med att göra halt ur skritt genom att trycka fram magen (som när du krystar:p) använd helst inte tygeln alls.
Understöd om det behövs med tygeltag som du genast ger efter på igen, inget segdragande.

Börja gärna med att i skritt få ner tempot på det här sättet och beröm när den fattar vad du vill, när du sen vill ha en halt så lägg gärna till röstkommando "halt" också så att den förstår.
Beröm när den gör halt och låt som sagt tygeln vara så mycket som möjligt i halten. Använd sätet, dvs mellandelen, genom att pressa ut magen, trycka, som sagt.
Du ska ju på en 05:a ändå bara göra halt ur skritt ännu.

Jag tränar väldigt mycket halter, och övergångar överlag, med min häst.

Som föregående skribent skriver, använd sätet.
Till en början tycker jag att du kombinerar förhållning med sätet. Uppmärksamma hästen, sitt till och håll igen på tygeln.
När hästen står still, släpp efter på tygeln - och den ska stå kvar (sitt kvar med sätet så som när du gjorde halten). Går den iväg, börja om från början. Så småningom förstår den nog, och står kvar när du ger efter på tygeln. Inte förrän du sjunker ned i sadeln igen ska den sätta igång.

På sikt kommer du kunna göra helt enbart med hjälp av sätet. Träna 5-10 min. i början av varje pass, så kommer det gå undan. Lycka till!

Använd sitsen. Gör halvhalt och sitt emot. Ta knappt i tygeln utan rid långsammare och långsammare. Brukar jag göra och funkar utmärkt även på hästar som är hårda i munnen just eftersom man knappt tar i munnen =)

Jag lär från marken först. Vet hästen vad halt betyder är det lätt att sitta upp och använda rösten tillsammans med hjälperna (använd sitsen, som de andra i tråden beskrivit). Tycker att det är lättast, då brukar de förstå direkt vad man menar och man slipper dragkamp och andra bekymmer.

Svarar alla på en gång:
Tack för era tips. Har försökt med att sitta emot, men kanske inte tillräckligt. Men som det ju så bekant heter: övning ger färdighet så jag ska ta med mig det. Jag tror att jag tar till tyglarna som en sista utväg.

Flashlight: Vet inte var du fick 05:a ifrån, men hästen i fråga är 18 år :o

Ett problem med henne är att hon har svårt att stanna upp och vänta på mina förhållningar. Hon vill helst bara springa på (eller skritta). Även där har vi tränat på övergångar överlag. Det brukar faktiskt fungera bättre med avsaktning trav till skritt. Galoppen är väl lite si sådär... Hon är egentligen inte välmusklad, fick hem henne som en smal planka så det har mest varit att få upp henne i hull och nu börja fokusera mer på muskler. Därav kanske det kommer sig att hon inte är tillräckligt balanserad för att bära sig ordentligt i trav och galopp ännu.

Hon svarar bra på röstkommando från marken men det brister väl i kommunikationen när jag sitter på ryggen.

Senast ändrad av en moderator:

Hon verkar ju onekligen tycka att det är jobbigt med halter. och det är ju bara att acceptera, en ordenlig halt är en begära om att sätta sig lite vilket är jobbigt. Börja med övergångar (som alla andra säger), snabba och täta, 10 travsteg, 3 steg skritt flera, flera, flera gånger, varv på varv eller km efter km tills hon fattar. det brukar inte uppfattas som tråkigt då de måste koncetrera sig ganska. Sitt emot med rumpan; spänn rumpan och tryck ner den i sadeln, luta dig bakåt så hon känner att du hindrar hennes rörelsemönster. Om detta inte funkar så tycker jag du ska ge henne TYDLIGA men få hjälper. Alltså ruska om i munnen i halten, inte segdra eller rycka, ruska om så hon inte hänger sig, lite som att säga: JAG SA HALT! beröm och gör om nästa gång igen. Forstätt spänna emot sätet mot rörelsemönstret så hon börjar koppla sätet med vad som händer därfram i munnen. Tillslut när hon orkar, räcker det att du lutar dig tillbaka och sitter emot med sätet, krävs tålamod och muckler :)

Alltså ruska om i munnen i halten, inte segdra eller rycka, ruska om så hon inte hänger sig,

Jag tar mig för pannan.....

Till TS:
Tycker det där med tränare låter som det bästa alternativet. Problemet är ju ofta att du måste driva in halten, så inte bakbenen är kvar i stallet. När hästen sen står still så måste du också vara stilla. Om du inte är det så får du en häst som tar ett steg åt sidan, ett bak, ett till fram osv. Du blir irriterade och hästen undrar när du ska bli nöjd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar