hur träna ökad skritt?

G

gladmymlan75

hej, är en häst tjej som kommit igång med ridningen igen efter långt "skaffa tre barn på raken" tid...jag har börjat som medryttare på en fjordhäst, och nu är jag förälskad i honom så jag ska bli helfodervärd nu.
han är 19 år gammal men jättepigg, busar o springer o har sig, han är nog inte så utbildad (men det är definitivt inte jag heller) så mest lunkar vi ut i skogen med fikakorgen:-) hur so mhelst har jag börjat o träna lite på ridbana eftersom det är för mörkt att rida ut i skogen vardagskvällar, och han har en väldigt enormt långsam trög skritt. även när vi rider ut, han skrittar saktare än en gammal nittioårig rulatortant går:-) jaghar försökt driva på honom, ,men det tolkar han som att han ska springa, och han älskar att springa så sen är det omöjligt att få honom i skritt igen, han liksom "springer" på stället. hur över jag bäst upp en snabbare skritt, inte dendär långsamma sömngivande lunken. han har kapacitet för en underbar skritt annars, det märks när vi rider ut o är på väg hem då är det annat klipp i steget minsann!
nån duktig som vet hur man får hästen att gå fortare utan att falla in i trav?

Sv: hur träna ökad skritt?

försök att driva mycket med sitsen, ha snabba skänklar. om han börjar springa tar du ner till skritt och börjar om från början. har du honom att på på tygeln när du tränar det här eller?

Sv: hur träna ökad skritt?

att förbättra en häst skritt är bland det svåraste man kan göra.
så förvänta dig inte att du kommer att lyckas.
men det finns mängder av rid och lydnadsövningar du kan göra och ha så kul nu när du äntligen börjat rida igen!!

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 294
Senast: Boj
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 084
Senast: fettso
·
Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka