Hur träna med pulsmätare?

Humelibumlan

Trådstartare
Hittade ingen tråd om det?

Jag har fått tillgång till en pulsmätare, men ingen egentlig information om hur pulsen ska ligga när? Alltså helt nytt för mig.

Så ja undrar hur ni tränar efter puls?
Förstår de är individuellt, men grundläggande "regler"?
Hur mycket bör pulsen tex gå ner mellan intevaller?
Kan man säga att absolut bästa styrketräning ligger inom en viss intervall?

Håller på träna upp Humlan efter ca 1 års vila, ligger i dag runt 190 i puls i 40 tempo på lätt stigande rakbana.

Nån som har lust dela med sig av tankar och erfarenheter? Vill veta det mesta o har massor av frågor ;)

Sv: Hur träna med pulsmätare?

Jag tränar mina i intervaller.

195-205 ungefär och struntar totalt i hur fort det går. :D

När de klarar att gå 6 intervaller på rakbanan (ner till ca 115 i puls mellan) är det dags för banan. Med klarar av menar jag att de ligger mellan 95 och 105 i puls efter 5 min. Ligger de högre efter 5 min. minskar jag antalet intervaller för då har jag kört för tufft.

När de fixar 6 intervaller brukar jag köra ett banjobb 2 x 1640 m, sen ett 1640 + 2140. (Ev provlopp) Sen kvalar jag och sen startar jag, typ.

Det har funkat på mina.

Jag skickar över det jag baserar min träningsfilosofi på till dig!

Jag tränar mina i intervaller.

195-205 ungefär och struntar totalt i hur fort det går. :D

När de klarar att gå 6 intervaller på rakbanan (ner till ca 115 i puls mellan) är det dags för banan. Med klarar av menar jag att de ligger mellan 95 och 105 i puls efter 5 min. Ligger de högre efter 5 min. minskar jag antalet intervaller för då har jag kört för tufft.

När de fixar 6 intervaller brukar jag köra ett banjobb 2 x 1640 m, sen ett 1640 + 2140. (Ev provlopp) Sen kvalar jag och sen startar jag, typ.

Det har funkat på mina.

Jag skickar över det jag baserar min träningsfilosofi på till dig!

Hmmm?:o
Har jag fattat det rätt om jag säger att du alltså ser till återhämtningen efter intervaller (95-105) efter 5 minuter efter sista intervall som riktlinjen för hur vältränad o klar den är?
5 minuter vaddå? skritt? trav?
Eller menar du att de ska ner till 95-105 mellan intervaller och inom 5 min?

Det är alltså återhämtningen man har som riktmätare? Om man inte jämnför med klocka då, utan bara kör efter puls?

Som sagt, helt novis på detta o svammlar som vanligt :o

Ja visst, det viktiga är vad de har i stillstående puls 5 min. efter sista avslutade intervallen. (Det går att räkna ut i efterhand också om hästen har svårt att stå stilla) Om hästen har högre puls efter 5 min. så får du inte den formförbättreing du är ute efter.

Och givetvis kan man köra maxpulsintervaller också om underlaget tillåter men vår raka har inte gjort det de senaste åren.

Jag brukar skritta tills pulsen är någonstans mellan 110 och 120 när jag intervallar. Vår raka har som en volt i var ände och då passar jag på att få lite voltträning och varierar vilket håll jag skrittar.

Hastigheten är inte så himla intressant för formutvecklingen, givetvis har man nytta av klockan när man tränar om pulsmätaren inte skulle funka så man vet att man inte kör för fort.

Ska man vara petig så mäter du bara intensiteten på jobbet om du pulsar en gång, återhämtningen får du genom att ta två stillastående pulsar, till exempel 5 och 15 minuter och sedan räkna ut den procentuella återhämtningen.

Om du kör ett jobb och pulsar efter 5 min på 100 och efter 15 min. på 70 så har du återhämtning på 30%. :idea:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 205
Senast: cassiopeja
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 277
Senast: neywaz
·
Hundhälsa Det dök upp en spontan fundering när jag läste en annan tråd här inne, ang överträning av hund. Har som bekant två (vallande) border...
Svar
6
· Visningar
2 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar