Hur träna kondition och muskler ifrån marken?

K

kinkie

Visste inte vart jag skulle lägga tråden mod får gärna flytta om den ligger fel :)

Jag har ett mycket smäckert fullblodssto som skulle behöva en väldigt massa ryggmuskler :p
Kruxet är att jag för tillfället inte har någon passande sadel och att konditionsträna barbacka är inget alternativ :angel:
Så nu undrar jag hur jag kan göra detta ifrån marken :idea: Jag har tyvärr inte någon större tömkörningskunskap. Jag har tömkört en vecka på ett ridläger för 8 år sedan ungefär så som ni förstår har jag inte kunskapen att lära tösen som aldrig tidigare blivit tömkörd ;)

Promenader med mycket klättring är väl det jag har kommit fram till. Ett bra tillfälle att träna mig själv också :) Men vad kan man göra mer? Det är väl främst ryggmuskelaturen som är det viktiga, konditionen kan jag ta tag i när jag har hittat en sadel.

Tacksam för svar!

Sv: Hur träna kondition och muskler ifrån marken?

Det finns tränare som kan lära ut tömkörning så det kan ju vara en bra start.

Häromkring finns bara typ helg kurser och ingen sådan är på gång nu så det är inte aktuellt eftersom det är nu hästen behöver tränas.

Dessutom har jag ingen vettig plats att tömköra en ovan häst på heller just nu utan det är skog och mark som gäller.

Visste inte vart jag skulle lägga tråden mod får gärna flytta om den ligger fel :)

Jag har ett mycket smäckert fullblodssto som skulle behöva en väldigt massa ryggmuskler :p
Kruxet är att jag för tillfället inte har någon passande sadel och att konditionsträna barbacka är inget alternativ :angel:
Så nu undrar jag hur jag kan göra detta ifrån marken :idea: Jag har tyvärr inte någon större tömkörningskunskap. Jag har tömkört en vecka på ett ridläger för 8 år sedan ungefär så som ni förstår har jag inte kunskapen att lära tösen som aldrig tidigare blivit tömkörd ;)

Promenader med mycket klättring är väl det jag har kommit fram till. Ett bra tillfälle att träna mig själv också :) Men vad kan man göra mer? Det är väl främst ryggmuskelaturen som är det viktiga, konditionen kan jag ta tag i när jag har hittat en sadel.

Tacksam för svar!

Hej! jag har haft samma problem med mitt fullblod :laugh: Longerade med inspänningstyglar eller chambon (för att uppmuntra hästen att söka sig neråt o jobba med ryggen). Ibland löslongerade jag för att komma undan från de böjda spåren. Lade in bommar o cavaletti med jämna mellanrum =) Gjorde som du o va ute o gick mycket i skog o mark o joggade lättare i uppförsbackar. Varierade så mycket som möjligt på träningen =) Körde med vila var tredje dag under igångsättning. Hoppas att ngt av detta kan hjälpa dig på traven :)

Jag skulle också satsa på longering och då inspänd med någon hjälptygel. Att promenera ger väl inte så mycket rygg muskler, men konditionen är det ju bar för. Är hon snäll kan du ju annars ta cykeln :D då blir ju trav iaf :) Eller så kan du ju ha henne som handhäst om hon har någon kompis. Löshoppa inspänd kan man ju också gör, men bara lågt :)

Men skulle jag vara du skulle jag åka och testa ut sadel som passar, det är ju ändå det roligaste och bästa sättet :D

Dessutom har jag ingen vettig plats att tömköra en ovan häst på heller just nu utan det är skog och mark som gäller.

Då ber du någon gå bredvid hästen medan du tömkör. Sedan får personen falla tillbaka mer och mer.

Promenader i skog och mark i oländig terräng är mitt bästa tips! Även långa skrittpromenader varannandag ger bra med muskler.

Jag vet för lite om inspänningar o dyl, men hade en tränare som sa att det kan man börja använda då hästen blivit tillräckligt stark. Skaderisken skulle enl honom vara för stor annars.
Fullvärdigt foder, och vad är det för fel på klättring o skog o mark? Min har fått tillbaka ryggmusklerna på det viset. Det blev stor skillnad med vitamin E o selentillskott vad gäller muskler.

Många tränare och instruktörer kan en hel del om tömkörning och är ofta villiga att tömköra din häst och visa hur du ska göra. Det gjorde jag ett par gånger, istället för vanlig dressyr träning frågade jag instruktören om hon kunde tömköra min häst en gång och visa mig gången efter. Jag betalade samma summa som jag gjorde för vanliga träningen.

Ja, precis så jag också tänkte och jag har gjort på samma sätt som du dvs tagit hjälp av min dressyrtränare.

Fast det går att tömköra i till exempel hage, brukar jag göra. Mina hagar har dessutom ett par små backar och det gör en hel del.

jobba med hästen från marken och använd dig av s.k horsemanship. till skillnad från vad många tror så kan det skapa både kondittion o muskler på både dej och hästen. träna hästen att springa efter dej i den gångareten du begär, stanna när du stannar och backa när du backar. då skapar du samtidigt en väldigt bra realtion mellan dej o din häst. viktigt att hästen har en stor hage att gå runt i, och om du har möjlighet, se til att vatten och mat och ev. ligghall är långt ifrån varandra så hästen själv kan gå runt i hagen o röra på sej. med många hästar i hagen brukar de oxo kunna motionera varandra.
i väntan på sadel kan du väl köpa en barbacka-gjord att rida med ?

Tömkörning (kontakta instruktör om du är osäker)

Löshoppning/ cavalleti

Longering ( inte för mycket dock, det sliter)

Ut och gå offroad i skogen

Klättring (kan man ju även göra från marken)

Ut och skritta i skogen upp eller avsuttet

Senast ändrad:

Jag vet för lite om inspänningar o dyl, men hade en tränare som sa att det kan man börja använda då hästen blivit tillräckligt stark. Skaderisken skulle enl honom vara för stor annars.
Fullvärdigt foder, och vad är det för fel på klättring o skog o mark? Min har fått tillbaka ryggmusklerna på det viset. Det blev stor skillnad med vitamin E o selentillskott vad gäller muskler.

Fast nar min hast hade brutit manken och varit "off work" i nastan ett ar var det exact longering med inspannings tyglar jag blev tillsagd att jobba tillbaka honom med, bade fran veterinarer och tranare. Jag kan ocksa tala om att han nu ror sig battre an innan skadan, och stiger in langre under sig sjalv. Min dressyr tranare tittar da och da overaskat pa honom och sager med ett forvanat ansikts uttryck, "Who knew?":p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka