Hur träna inför premiering??

tinafinis

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att premiera min sambos tvååring ardennersto i sommar.
Sista anmälningsdag denna veckan.

Hästen är relativt otränad för hand och jag vill ha tips på hur jag så effektivt som möjligt ska träna henne att gå fint för hand.

Jag har börjat träna men mest i skritt och det är inga bekymmer. Hon går på fint och gör halt på komando.

Har travat lite grann men hon vill gärna ha lite bråttom. Hon har dock blivit lite bättre med det.

Hur ska jag träna henne så hon inte springer så nära mig i traven?

Meningen är att hon ska kunna förflytta sig i ganska snabb trav i visningen.
Det lilla jag travat med hennenu är rätt sakta för att just vänja henne och lära henne vid komandon. Hon kan bli rätt stark så för snabb trav i början är ju inte så bra.

Ni med erfarenhet, ge mig lite kloka tips så jag kan visa upp henne i snyggt skick i sommar!

Sv: Hur träna inför premiering??

får börja att träna i skritt att hon håller sig ifrån dig, ta baksidan på ett spö och peta till henne med. Sen träna vändningarna och att hon reagerar på kommando att börja trava mm, det ska räcka med en smackning bara.
Och sen att ställa upp sig.

Det brukar finnas kurser för detta i din lokala förening. Både bra träning för dig och hästen samt roligt att hitta likasinnande :)

jag har vart i ett stall där dom födde upp ardennrar och när dom skulle träna dom inför premiering så skritta runt lite och sen så tränar du så den direkt i kommando kommer fram i trav och sen kan du ju träna på att den ska öka och minska när du ger kommando och ju snabbare dom lyssnar ju bättre är de så för de kanske inte är en jätte lång strecka dom har att hinna öka på, dom ska ju först trava i en ring sen har jag för mig att dom säger till så ska man börja trava dom och de ska gå så snabbt som möjligt utan att dom börjar galoppera , lycka till :D

Kul! Det kommer gå bra kan jag lova.
Jag ska själv visa ett ardennersto på ett år.

Kan ju dela med mig av de tips jag har.
Till att börja med i skritten, tänk på att håll grimskaftet med båda händerna och att detta hänger slakt så att du inte stör hästen i munnen. Tänk på att hela tiden gå vid bogen. Om du tar ut ditt eget steg kommer hästen försöka att få samma steglängd som dig och på så sätt kan man själv påverka hästens skritt. Glöm inte att du INTE ska titta på hästen, för då kommer den med all säkerhet att titta på dig och då kan det bli vingligt. Du ser hästen i ögonvrån hela tiden men om du vill kan du snegla lite ner på hästens ben för att se om ni går i samma takt. Du själv ska som sagt tänka på att ta ut steget och sträcka på dig! Prata gärna lite tyst med hästen så att den har ett öra riktat mot dig, det ger domaren ett bra intryck genom att hästen är uppmärksam på dig.

Det du ska tänka på när du tränar i trav är att du tar grimskaftet i en hand och att du håller minst 30 cm långt ner på grimskaftet så att du inte stör hästen i munnen och ger den frihet att sträcka ut huvudet utan att grimskaftet blir sträckt. Sen gäller det att få fart på hästen, jag använder mig av kommandot "ssss" av den enkla anledningen att om du smackar , och använder det kommandot när den ska börja skritta så kan hästen tro att den ska fortsätta skritta. Ha istället skiljda kommandon där. Tänk på att ta ut steget ordentligt och spring för kung och fosterland! Se bara till att hästen inte börjar galoppera. Även här kan du "småprata" med hästen så att den är uppmärksam på dig. Och glöm absolut inte bort att hålla dig vid bogen och titta inte på hästen. Hästen ska trampa på ordentligt i traven och för att den då ska få bra poäng så ska uppvisaren inte hindra den att trava genom att försöka få hästen i ett lugnare tempo. Var glad att du har en häst som vill springa på ordentligt :) Blir hon för stark så kan du använda dig av ditt spö genom att hålla det framför nosen på henne, hjälper inte det så slå till lite. Men jag tycker absolut inte du ska hålla igen traven.

Man får öva, öva och åter öva för att få till det här. Uppvisning är en konstform för sig och något man får lägga ner ett par timmar på för att bli bra.
Oj, nu blev det väldigt mycket men det är mina tips och det brukar gå bra då, skulle kunna fortsätta i en evighet med massa tips! Haha.
Hoppas det går bra med uppvisningsträningen och att det går bra för er på premieringen.

Har du fler frågor, tveka inte att kontakta mig, eller kolla in min ardennerblogg
http://livetenligtrosanna.blogg.se

/Caroline

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: sorbifolia
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 291
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka