Hur träna häst som "fryser" fast ?

urkella

Trådstartare
Som rubriken lyder, testade här om dagen att lägga ut en presenning i paddocken, men pålle vägrade gå över den. Testade longera honom runt den vilket inte var några problem men så fort jag vänder honom mot dvs att gå över presenningen så fryser han fast och blir orubblig. Samma kan hända när man är ute och rider. Hur tränar man bort det eller iaf får honom att bli kontaktbar och reagerar för hjälperna när det händer ?

Sv: Hur träna häst som "fryser" fast ?

Trodde du hade en häst och ras som gjorde precis allt perfekt : )

skämt åsido: varför ska den gå över en presenning?
att den inte vill det beror ju på att den inte litar på/känner sig trygg med underlaget och materialet. För det finns ingen hjälp givning som löser det, det måste få ta tid. Låt hästen nosa och undersöka och stå avslappnat utan press runt pressenningen. När den är mogen kommer den att undersöka vidare, sätta upp en hov på underlaget , då kan du ta nästa steg, osv osv.

ang. problemet ute att den inte vill gå: Det är ju samma där, hästen ser inte att du har övertygat den om att det vettigaste är att gå dit du vill. läs några av de hundratals trådar ang. back problem här på forumet, och sålla bort råden som involverar tvångsryggning, snurr samt slag och sparkar, så har du en bra grund att utgå från.

Låt honom stå och fundera lite då, kanske lägga lite käk på presenningen så han får lite "draw"?
Samma ute, stå honom stå, kanske sänka huvudet, hjälpte min lilla mycket.

jag kom och tänka på denna länken när du berättade om presenningen:

http://www.youtube.com/watch?v=vJ5_3cRkLv4

låt hästen undersöka den innan den går på den, börja med att den ska sätta en hov på och öka succesivt. Ha delmål med varje träning.

har man tränat mycket kan det se ut så här:

30500814.jpg

Jag och min häst i vintras.

Kom på en till grej, om du har ett långt rep elelr om du jobbar med den lös på volten eller i hagen, så kan du dra presenningen efter dig i lite kringelikrokar, det brukar väcka deras nyfikenhet :idea: lite mat på den och några nyfikna hagkompisar så slåss de snart om att fånga den :idea:

Hästar har svårt med färger. Svart o vitt har de oxå svårt att tyda.

Svarta fläckar/ vattenpölar kan vara kärr som man går ner sig i.
Det sitter djupt rotat i deras överlevnadsinstinkt.

Det är därför som man kan ha pressenningar i istället för vatten( vattenmattor) i hinder.

Ta det lugnt med den o låt den vänja sig sakta. Lägg gärna mat där.
Sen om man byter plats på den blir det samma sak.

haha nja prefekt har jag inte träffat någon häst som är :p
Han kan å fram och nosa på den, men då när han frustar fladdrar den och det är ju lite läskigt och då stänger han av och "går in i sin egna värld". Vid ridning är det inte för att han inte vill lämna/gå ifrån, utan när han ser något konstigt (har endast hänt 2 ggr under 3 år) Men är det att när det händer blir han som en sten reagerar varken på tygel eller skänkel.

Skuggi:han står kanske bara 30 cm från den med framhovarna med sänkt huvud men där tar det med stop.

Fuxolisa: Ojj den blev rädd. Min häst reagerar knappt alls, ena är att han istället för att kasta sig och gör en massa så fryser han bara fast, han går i lugn skritt fram och bara stannar som vanligt framför men sedan vägrar han att röra sig.

Ska testa gå och släpa på den brevid när jag leder honom (lång lina), kanske blir bättre. Han är likson inte rädd av sig så.
Så här såg han ut när jag släpade in presenningen i paddocken (ca 6 m ifrån honom)
31485981.jpg

ok, då förstår jag, men har du gjort mycket ledarskapsövningar och så innan? Man kan ju inte förvänta sig att hästen ska hoppa upp på presenningen om man inte jobbat en dem NH och liknande med den innan.

Kanske köra lite approach-and-retreat då? :idea: Stoppa honom innan han går så nära att han blir introvert.

Om du skickar honom, stoppar innan han blir introvert, sänker huvudet, låt honom stå där läääänge, vänta tills han lossnar och tuggar.. Vet med mig själv att jag ofta väntar för kort när vi introducerat nått nytt..

Finns det ingen annan häst du kan ha med som "gillar" presenningen som kan visa att den inte är farlig? Kanske kan funka som draghjälp och för att övertyga honom.

Lite of topic måste jag bara säga att han var himla fin!

Han är ganska mycket nh tränad, dock lyssnar han inte alls lika bra som förr
(utlånad 6 månader + boxvila 3 månader och nu gått på bete i nästan 2 månader)
Så nu har vi börjat med träna från marken till en början.

Dom andra hästarna i stallet skulle inte ens våga gå nära utan skulle springa åt andra hållet bara man tar fram den :p ^^"

När jag övat presenningar (alt. annat som kan vara farligt typ livsfarliga gröna soptunnor som är kända för att äta hästar) har jag haft hästen i långt ledrep, själv gått upp på presenningen och traskat omkring precis som om det var den enklaste saken i världen. Vissa hästar har då till en början blivit ganska rädda och velat dra iväg, men samtidigt valt att stanna kvar eftersom jag är där. Jag är av erfarenheten att om jag själv stannar utanför kanten/ en bit från den farliga saken och visar att jag "inte vågar" gå nära, då stannar hästen där också.
Ju mer jag prasslat med presenningen, gått på den, ryckt i den etc samtidigt som hästen stått bredvid desto lättare har det varit att visa att det inte är något farligt.
Kanske kan det vara lättare om man håller till i ridhus eller väldigt bra inhägnad då hästen kan få "fly" ibland från faran. Dock har jag varit väldigt noggrann med att visa och vänta ut, låta hästen tänka mellan och berömma givetvis.
Kanske ska du våga "skrämma" din häst någon gång med att prassla med presenningen för att väcka h*n ur freezen?

Finns det ingen annan häst du kan ha med som "gillar" presenningen som kan visa att den inte är farlig? Kanske kan funka som draghjälp och för att övertyga honom.

Lite of topic måste jag bara säga att han var himla fin!

Min 21-åring har nu lärt sig av en 6-åring att det inte är farligt att gå igenom svarta vattenpölar o blöthål :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar