Hur träna häst med karprygg?

pinky

Trådstartare
Hur skulle ni träna en häst med karprygg? Lång och låg? Fokusera på bärkraft?

Jag har stött på två hästar med karprygg (inte medfödd sådan!), båda travare (ej starthästar, mest ridna) med mycket påskjut. Är det rörelsemönstret som gör att de får denna förändring, eller att de är allmänt spända?

Hur allvarligt är det egentligen? Den ena hästen fick mycket behandling av en equiatriker som ansåg karprygg vara väldigt allvarligt, och den blev också betydligt bättre även om inget direkt ändrades träningsmässigt. Den andra hästen är genomgången av kiropraktor, men verkade inte få någon speciell behandling eller "träningsorder".

Sv: Hur träna häst med karprygg?

När ryggen ser ut att vara uppåtböjd framför länden istället för att svänga mjukt nedåt/framåt mot manken.

Nu är jag långt ifrån nån expert på detta, har visserligen läst en del anatomi och behandlat en del osv men aldrig jobbat med någon som har karprygg. Mitt "sunda förnuft" säger mig att korrekt ridning, gymnastisering, lösgörande och uppbyggande så småningom borde förbättra tillståndet. Gärna i kombination med behandlingar. Men det är ju å andra sidan ingen revolutionerande nyhet...

Jag har för mig att karprygg kan ha att göra med problem med bakknäna och magen. Det ger spänningar som fortplantar sig i länden på någon vänster. Om det gäller fd travare så kan nog just sådana problem vara ganska vanliga.

Jag har sett karprygg utvecklas hos en häst med magsårsbekymmer, som längre fram uppvisade knäproblem också. Det behöver inte vara ett solklart samband, men det kan vara värt att kolla efter magsår och kontrollera knänas status hos veterinär - innan man tränar något speciellt.

Jag håller med om att karprygg ofta har med magen, bakknän men också med felaktig sadel/ryttare att göra.

Jag skulle titta på hästen med ett mycket självkritiskt öga för att verkligen utesluta de två första problemen innan jag började med hur jag ska träna.

Lycka till!

Vi har elbehandlat, från övergång mellan ryggen och länden, till strax under bärbensknölen på hästar med falsk karprygg, har gett jättebra resultat. Vi stretchar också bakbenen uppåt/bakåt, med 90* vinkel i knä och has.

Jag har sett flera travare med karprygg och enligt ägare har dessa varit byggda så från början så att säga, men naturligtvis kan det komma av olika problem också.
Det är ju viktigt att kolla vilket som flera sagt. Problemen måste ju åtgärdas allra först.

Jag har ingen aning om hur dessa ska jobbas, men jag tycker att de jag har sett skulle inte vara lämpliga för ridning alls, deras ryggar har inte sett ut som om de skulle må bra av ryttare:crazy: Till att börja med måste det vara omöjligt att hitta en sadel som ligger bra och inte bara ger problem.

Har du någon bild på en sådan rygg?

Jag har en bild på min hästs karprygg. Den är inte medfödd utan resultatet av en fläkskada på gräs i hagen. Två tornutkott har krockat och gett pålagringar. Ländryggen blev kraftigt inflammerad med "kronisk" låsning som efter snart ett års tålamodig behandling nu har fått klartecken så sent som igår av samarbetande vet och kiro på klinik. :banana:
Min häst har typiskt "älgande" bakbenssteg, jättekliv utan den muskelmassa som krävs för att hålla emot om han tappar greppet. Går numera permanent med fyra korta brodd på båda bak för att klara sig mot nya låsningar och så kommer det att vara tills jag ser muskler värda namnet på hans rygg och rumpa!
Här kan ni se en bild på honom:

Liknande trådar

Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 543
Senast: Heulwen
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 811
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025