Hur tolkar du denna avtalstext?

Blandrastik

Trådstartare
Ska byta stall, har fått avtalet översänt till mig och läser följande text:
Omfattning: Normal foderstat för häst tot 11 kg hö och kraft och för ponny 8 kg, därutöver betalas gällande dagspris.
Tolkar du det som om att det ingår totalt 11 kg mat till hästen? Alltså till exempel 10 kg hö och ett kg kraft.
Eller är det 11 kg hö och valfri mängd kraft?

Jag ska självklart fråga, vore bara lite kul att se hur andra uppfattar det.
 
Ska byta stall, har fått avtalet översänt till mig och läser följande text:
Omfattning: Normal foderstat för häst tot 11 kg hö och kraft och för ponny 8 kg, därutöver betalas gällande dagspris.
Tolkar du det som om att det ingår totalt 11 kg mat till hästen? Alltså till exempel 10 kg hö och ett kg kraft.
Eller är det 11 kg hö och valfri mängd kraft?

Jag ska självklart fråga, vore bara lite kul att se hur andra uppfattar det.
På texten tycker jag det låter som totalt 11 kg, med både kraft och hö. Men jag tror ändå man menar 11 kg hö plus kraft? Eller? :rofl:
 
Eftersom det står "tot" hö och kraft borde man väl mena totalt 11 kg, men att man kan välja hur mycket av varje. Men det kan förstås stå något i meningen innan som motiverar ordet, tex att hö ges x ggr per dag varav y ggr i hage.
 
Det kan handla om den totala mängden foder, alltså både hö och kraft. Jag vet något fall där man inte specificerade kraftfodret men däremot grovfodret, och en hästägare dristade sig att ge sin häst 5-6 kg kraftfoder istället för att öka grovfodret och betala extra för det. Bäst är att ta kontakt och fråga.
 
Ska byta stall, har fått avtalet översänt till mig och läser följande text:
Omfattning: Normal foderstat för häst tot 11 kg hö och kraft och för ponny 8 kg, därutöver betalas gällande dagspris.
Tolkar du det som om att det ingår totalt 11 kg mat till hästen? Alltså till exempel 10 kg hö och ett kg kraft.
Eller är det 11 kg hö och valfri mängd kraft?

Jag ska självklart fråga, vore bara lite kul att se hur andra uppfattar det.
Ngn som inte borde skriva avtal har skrivit det där. ;) Jag är ganska övertygad dock om att personen menar maxgräns för hö och har ej angett ngn maxgräns för kraft.
 
Texten kan inte språkligt läsas som som annat än att det är 11 kg foder totalt MEN det är ju en idiotisk formulering med tanke på att priset per kg för kraft är betydligt högre än det för hö ( ca 11 kr/kg för kraft och 2-3 /kg för hö) ... Det vore med andra ord en bra affär för en fiffig hyresgäst att ta ut 11 kg kraft per dag, ge hästen ett kg eller två, sälja resten vidare och köpa hö själv för pengarna!
Eller som @Boj beskriver - ge mkt kraftfoder och sedan själv komplettera m hö om man har en svårfödd häst eller häst i hårt arbete!
Om det är hö och inte hösilage som avses så verkar det väl rätt rimligt att man tänker sig t ex 8 kg hö och 2-3 kg kraft till en stor häst i normalt arbete.
 
Texten kan inte språkligt läsas som som annat än att det är 11 kg foder totalt MEN det är ju en idiotisk formulering med tanke på att priset per kg för kraft är betydligt högre än det för hö ( ca 11 kr/kg för kraft och 2-3 /kg för hö) ... Det vore med andra ord en bra affär för en fiffig hyresgäst att ta ut 11 kg kraft per dag, ge hästen ett kg eller två, sälja resten vidare och köpa hö själv för pengarna!

Kraftfodret kanske består av havre och då är det ungefär samma kilopris som för hö.
 
Eftersom det står "tot" hö och kraft borde man väl mena totalt 11 kg, men att man kan välja hur mycket av varje. Men det kan förstås stå något i meningen innan som motiverar ordet, tex att hö ges x ggr per dag varav y ggr i hage.
Nej, i meningen innan står: I avtalet ingår utfodring, daglig utsläpp även parkeringsplats för trailer.
 
Det kan handla om den totala mängden foder, alltså både hö och kraft. Jag vet något fall där man inte specificerade kraftfodret men däremot grovfodret, och en hästägare dristade sig att ge sin häst 5-6 kg kraftfoder istället för att öka grovfodret och betala extra för det. Bäst är att ta kontakt och fråga.
Jag ska självklart fråga, undrade mest om det bara var jag som inte fattade. Ska kolla efter helgen, då ansvarig är tillbaka.
 
Jag skulle tolka det bokstavligen som att det är 11kg av både hö och kraft. Men sen om det är vad som menas eller inte, har jag ingen aning om. Så om det där var ett kontrakt jag skulle skriva under så skulle jag nog be om att få förtydliga det först. :p
 
jag hade nog tolkat det lite mer som att det är 11kg hö och så mycket kraft hästen behöver enligt uträknad foderstat..
är väldigt luddigt skrivet,
hur gör man om hästen behöver ha 15kg hö, ingen kraft men en hög med mineraler? betalar man då bara extra för höet eller är det maxgivan de låter hästarna äta oavsett hästens behov?
 
Det tycks som om alla här blir lika frågande somTS. Så du kan lugnt fråga vad som menas utan att behövs känna dig dum! Red ut vad som gäller innan du skriver på. Om man inte vill ändra i kontraktet så se till att få svaren på dina frågor bekräftade i ett mail - alltid bättre m skrift än tal ...
Återkom gärna m svaret!
 
Och så betalar de odlarna 1,17 kr/kg, inget dåligt påslag precis.
Nej, de tar bra betalt f att stoppa det i en säck!
mjölkbönderna får väl nästan ännu sämre betalt i relation till butiksptiset eller? Nästa säsong på Bonde söker fru bör kanske heta bonde söker rik fru!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 815
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: HannaZ
·
Ekonomi & Juridik Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen). Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 237
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp