Hur tolkar du denna avtalstext?

Verkligen jätteluddigt.

De flesta stall dessutom, där kraftfoder ingår i hyran brukar speca vilket kraftfoder det gäller eftersom det avser den kraft stallet väljer och inte enligt hela menyn direkt . Är ju väldigt vanligt tex att havre ingår, och lika vanligt att många inackar då inte nyttjar det fodermedlet utan köper eget.
Kolla om i de fall du inte nyttjar deras kraftfoder, får byta ut det mot grovfoder.
Det borde du få utifrån formuleringen .
 
Totalt 11 kg. Sen blandar du som du vill. Så om du ger två kg kraft så finns det 9 kg hö att utnyttja.
Fast det är verkligen ett jätteudda upplägg om det verkligen avses så . Även utifrån ekonomisk anledning från hyresvärdens sida att trassla in sig så pass onödigt luddigt . Och hur ska det kontrolleras om det inte är så att hyresvärden själv väger upp allt foder och inga fordringar/ställning av påsar/hinkar sker av hästägarna ? Så kan ju vara fallet att stallägaren verkligen sköter allt sånt . Men formuleringen vad som gäller är som sagt luddig och öppnar för väldigt många möjliga scenarion .

Jag ser med spänning fram emot TS svar sen vad hyresvärden avser exakt ang formuleringen .
 
Jag har stått i ett stall med det upplägget. Då var det 14 kg foder som ingick, och så fick man fördela de kilona som man ville mellan hösilage, havre, betfor och mineraler.
 
Nu har jag fått svar, det är 11kg foder total som ingår, såvida man inte väljer hösilage för då är det 14g totalt. Kraften som ingår är Krafft Grund. Som tidigare nämnt, lite märkligt tänk, då Krafft Grund kostar i runda slängar 7:-/kg.
Men gärna för mig.
Med tanke på hur mycket bråk det kan bli i hästvärlden hade jag ändrat på den avtalstexten om den var min.
 
Nu har jag fått svar, det är 11kg foder total som ingår, såvida man inte väljer hösilage för då är det 14g totalt. Kraften som ingår är Krafft Grund. Som tidigare nämnt, lite märkligt tänk, då Krafft Grund kostar i runda slängar 7:-/kg.
Men gärna för mig.
Med tanke på hur mycket bråk det kan bli i hästvärlden hade jag ändrat på den avtalstexten om den var min.
Ja de har nog inte drabbats av hästägare som vänder på steken ännu, genom att öka intaget av kraft istället för att öka grovfoder.
 
Nu har jag fått svar, det är 11kg foder total som ingår, såvida man inte väljer hösilage för då är det 14g totalt. Kraften som ingår är Krafft Grund. Som tidigare nämnt, lite märkligt tänk, då Krafft Grund kostar i runda slängar 7:-/kg.
Men gärna för mig.
Med tanke på hur mycket bråk det kan bli i hästvärlden hade jag ändrat på den avtalstexten om den var min.
Jag har stått i ett stall med liknande kontrakt, då var det 10 kg som angavs. Jag som inte gav kraftfoder fick inte mer hösilage däremot, så det tycker jag är ett plus i ditt fall. 14 kg känns som en relativt normal dygnsgiva för ett halvblod, om analysen är ok.
 
Ska byta stall, har fått avtalet översänt till mig och läser följande text:
Omfattning: Normal foderstat för häst tot 11 kg hö och kraft och för ponny 8 kg, därutöver betalas gällande dagspris.
Tolkar du det som om att det ingår totalt 11 kg mat till hästen? Alltså till exempel 10 kg hö och ett kg kraft.
Eller är det 11 kg hö och valfri mängd kraft?

Jag ska självklart fråga, vore bara lite kul att se hur andra uppfattar det.

Står det "totalt" så tror jag att det betyder totalt.
Alltså totalt 11kg foder för häst och 8 för ponny.
 
jag hade nog tolkat det lite mer som att det är 11kg hö och så mycket kraft hästen behöver enligt uträknad foderstat..
är väldigt luddigt skrivet,
hur gör man om hästen behöver ha 15kg hö, ingen kraft men en hög med mineraler? betalar man då bara extra för höet eller är det maxgivan de låter hästarna äta oavsett hästens behov?

Vad är det som är luddigt med ordet "totalt"?
 
Vad är det som är luddigt med ordet "totalt"?
Är nog bara att jag tycker att det är otroligt korkat att hästarna bara får ett visst antal kg foder oavsett vad de egentligen behöver. Ett bättre system vore att räkna ut en foderstat och sen ta betalt för det hästen verkligen äter.
Så att det kräsna fullblodet inte får svälta och så att lättfödda nordsvensken inte riskerar fång och övervikt.

Har de räknat fram att 11kg är ca vad alla hästarna behöver för att fylla dags behovet så får de ju också ändra i kontraktet varje år efterhand som att de får nya höleveranser. Då analysen kan variera en hel del.

Jag ger mina hästar 16kg höselage nu utan kraft. Förra året var det 12kg plus lusern, året innan 14kg med lusen och lite kraft. Hade aldrig gått med på att tvingas pussla ihop en ok foder stat genom att minska höet och öka kraftfoder och mineraler. För att få samma värden som man hade fått av att bara ge mer hö. Man utgår ju från hur mycket hö hästen behöver/kan äta och kompletterar med kraft och mineraler. I mitt huvud så är det urbota korkat att behöva minska höet och öka kraften för att få fram en ok fodrstat. Bara för att stallägaren säger att man max får ha totalt 11kg foder.
 
Är nog bara att jag tycker att det är otroligt korkat att hästarna bara får ett visst antal kg foder oavsett vad de egentligen behöver. Ett bättre system vore att räkna ut en foderstat och sen ta betalt för det hästen verkligen äter.
Så att det kräsna fullblodet inte får svälta och så att lättfödda nordsvensken inte riskerar fång och övervikt.

Har de räknat fram att 11kg är ca vad alla hästarna behöver för att fylla dags behovet så får de ju också ändra i kontraktet varje år efterhand som att de får nya höleveranser. Då analysen kan variera en hel del.

Jag ger mina hästar 16kg höselage nu utan kraft. Förra året var det 12kg plus lusern, året innan 14kg med lusen och lite kraft. Hade aldrig gått med på att tvingas pussla ihop en ok foder stat genom att minska höet och öka kraftfoder och mineraler. För att få samma värden som man hade fått av att bara ge mer hö. Man utgår ju från hur mycket hö hästen behöver/kan äta och kompletterar med kraft och mineraler. I mitt huvud så är det urbota korkat att behöva minska höet och öka kraften för att få fram en ok fodrstat. Bara för att stallägaren säger att man max får ha totalt 11kg foder.
Man får väl antagligen köpa till mer vid behov? Bara för den bara ingår 11 kg betyder det ju inte att man inte kan lägga till mer antagligen. Brukar gå att betala extra per kilo man använder bara. :)
 
Är nog bara att jag tycker att det är otroligt korkat att hästarna bara får ett visst antal kg foder oavsett vad de egentligen behöver. Ett bättre system vore att räkna ut en foderstat och sen ta betalt för det hästen verkligen äter.
Så att det kräsna fullblodet inte får svälta och så att lättfödda nordsvensken inte riskerar fång och övervikt.

Har de räknat fram att 11kg är ca vad alla hästarna behöver för att fylla dags behovet så får de ju också ändra i kontraktet varje år efterhand som att de får nya höleveranser. Då analysen kan variera en hel del.

Jag ger mina hästar 16kg höselage nu utan kraft. Förra året var det 12kg plus lusern, året innan 14kg med lusen och lite kraft. Hade aldrig gått med på att tvingas pussla ihop en ok foder stat genom att minska höet och öka kraftfoder och mineraler. För att få samma värden som man hade fått av att bara ge mer hö. Man utgår ju från hur mycket hö hästen behöver/kan äta och kompletterar med kraft och mineraler. I mitt huvud så är det urbota korkat att behöva minska höet och öka kraften för att få fram en ok fodrstat. Bara för att stallägaren säger att man max får ha totalt 11kg foder.

Det är väl ingen som skriver att hästen ska svälta eller övergödas?
I avtalet står vad som ingår i aktuellt pris. Om hästen behöver mer, får man väl köpa extra?

Jag har tidigare stått installad på helinackordering där hösilage och havre ingick i fri mängd. Ville man ha annat foder, fick man fixa och betala själv.
Stallägaren var den som fodrade och alla hästar såg faktiskt fina ut (utom två av mina som var smällfeta när de flyttade till stallet; visserligen blev de bättre men fortsatte att vara överviktiga hela tiden).
Det var inga diskussioner om foder hit eller dit.
Några ägare valde annat kraftfoder till sina hästar; de ställde i ordning och stallägaren gav.
Jag fick extra sojaprotein till ett digivande sto, stallägaren råkade ha en säck stående och gav av den så länge det räckte utan att ta extra betalt - men det var mest för att fodret fanns och han behövde det inte själv så han gav hellre bort än att slänga, förstås.
 
Jag har varit med om upplägget tidigare, men håller med om att det är öppet för tolkning. Inte minst bevisat genom den här tråden.
 
Ska byta stall, har fått avtalet översänt till mig och läser följande text:
Omfattning: Normal foderstat för häst tot 11 kg hö och kraft och för ponny 8 kg, därutöver betalas gällande dagspris.
Tolkar du det som om att det ingår totalt 11 kg mat till hästen? Alltså till exempel 10 kg hö och ett kg kraft.
Eller är det 11 kg hö och valfri mängd kraft?

Jag ska självklart fråga, vore bara lite kul att se hur andra uppfattar det.
Det är väldigt dåligt formulerat. Totalt över vilken period, det framkommer inte tydligt ifall det gäller dag, vecka eller månad? (Även fast vi kan läsa mellan raderna om att det gäller dag).

Men texten säger att det ingår 11 kg hö OCH kraftfoder totalt (oklart över hur lång period). Annars skriver man totalt 11 kg hö samt antal hg/kg kraftfoder.
 
Ska byta stall, har fått avtalet översänt till mig och läser följande text:
Omfattning: Normal foderstat för häst tot 11 kg hö och kraft och för ponny 8 kg, därutöver betalas gällande dagspris.
Tolkar du det som om att det ingår totalt 11 kg mat till hästen? Alltså till exempel 10 kg hö och ett kg kraft.
Eller är det 11 kg hö och valfri mängd kraft?

Jag ska självklart fråga, vore bara lite kul att se hur andra uppfattar det.

Jag tolkade det som 11 kg Hö. Och sen kraft fast hur mycket står inte med.
 
Fast det är verkligen ett jätteudda upplägg om det verkligen avses så . Även utifrån ekonomisk anledning från hyresvärdens sida att trassla in sig så pass onödigt luddigt . Och hur ska det kontrolleras om det inte är så att hyresvärden själv väger upp allt foder och inga fordringar/ställning av påsar/hinkar sker av hästägarna ? Så kan ju vara fallet att stallägaren verkligen sköter allt sånt . Men formuleringen vad som gäller är som sagt luddig och öppnar för väldigt många möjliga scenarion .

Jag ser med spänning fram emot TS svar sen vad hyresvärden avser exakt ang formuleringen .
Formuleringen är luddig.
Men jag hade det så i ett stall. Vi hade totalt 12kg foder, vi fick själva bestämma hur mkt av varje. Stallägaren köpte in dyrt hösilage och "budget" havre, hen sa att skillnaden i kostnad va ca 1 kr/kg så hon tyckte det blev enklast så.
Jag gav hästen 12kg hö o köpte krafft själv på sidan om.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 815
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: HannaZ
·
Ekonomi & Juridik Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen). Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 237
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp