Hur tolka "ej angett pris" i annonser?

S

Stopek

Tycker det är oerhört svårt och väldigt många hästar annonseras ut så. Det verkar inte heller finnas någon logik i prissättning av hästar. Många ägare tycks sätta ut drömpriser, medan andra slumpar bort en häst, utan att begripa. Drömprishästarna står osålda under längre tidsperioder.

Så hur tolkar du att pris ej är angett? Själv svarar jag inte ens på dessa annonser då jag letar i en ganska låg prisklass, antar bara att det är rätt dyra hästar. Hur skulle du göra och tänka? Är dessa enbart intresserade av köpare som letar efter just den stam som deras häst har och till det bruksområde de är avlade för, eller hur tänker de tror ni?

Hälsning Maja

Sv: Hur tolka "ej angett pris" i annonser?

Vi har ju också tröskat igenom åtskilliga annonser, och det är inte alltid "hästar utan pris" har stam utskrivet heller.
Över huvudtaget är många annonser ofullständiga, och man har svårt att gissa vilken prisklass hästen kan vara i.

Och precis som du säger verkar det inte finnas någon större logik i prissättningen. Även jag avstår att svara på annonser utan pris.

Lite olika beroende på var annonsen finns. På vissa ställen läggs ju annonserna in efter prisintervaller och då vet man ju om man är i rätt intervall för sin plånbok. Sedan kan det röra sig om någon som har många hästar i samma annons som gör det svårt att få in priser. Eller att som den ganska ofta kan vara när uppfödare säljer att priset inte är statiskt utan kan ändras något till vissa köpare. Det r ju bara så att det för en uppfödare kan ge mer i förlängningen att sälja lite förmånligare till "rätt" köpare än dyrt till "fel".

Att det sedan är svårt att sätta pris på häst det är det och många privata säljare tänker fel när de sätter sitt pris. Man vill ha samma pris som en näringsidkare för hästen när man säljer den. Det man inte tänker på är att näringsidkaren har helt andra utgifter i samband med affären. Som näringsidkare får du inte behålla momsen utan den ska betalas in till Skattemyndigheten. Du får också enligt lagstiftningen vara beredd på att lämna garantier på den sålda hästen som inte en privatperson behöver göra. Plus att du har en rörelse som ska gå med vinst. Klart att det blir fel och dyrt för köparen då om en privat säljare sätter samma pris.

oftast sätter inte säljare något pris då dom får mer köpare intresserade. priset kommer sedan i telefonen eller vid provridningen. lite dumt för man undrar ju varför endel skänker bort sina djur:confused:

Jag ringer av ren princip inte på annonser utan pris, vill inte slösa varken min eller säljarens tid för att bara kunna konstatera att det har jag inte råd med. Undantag om den ligger på en viss prisintervall som ngn skrev, då vet man ju i vilken prisklass det handlar om. Men det är som du säger att vissa överskattar sina hästar nåt otroligt och andra verkar inte veta vad dom har hemma i stallet.

Häromdagen läste jag en annons där det stod att: I priset ingår sadel, träns bla bla bla. Men det stod inget pris.

När det är ej angett pris så tolkar jag det som att det är en dyr häst. Eller att säljaren själv inser att priset är lite för högt men försöker få fast betet på kroken först.

oftast sätter inte säljare något pris då dom får mer köpare intresserade. priset kommer sedan i telefonen eller vid provridningen. lite dumt för man undrar ju varför endel skänker bort sina djur:confused:

Men får de verkligen fler köpare? I hastannonser.se t.ex. så är det väldigt många annonser som har "pris ej angett", nog t.o.m. så mycket som en fjärdedel. Mitt telefonsamtal får de ej. Vem vill bli avsnäst av sur säljare för att man inte begrep att hästen var mycket dyrare.

Hälsning Maja

det stör mig oxå, finns det inget pris struntar jag i annonsen.
Avskyr att behöva ringa o så blir säljaren arg för att man frågar om priset direkt. Men jag vill inte veta en massa om hästen om jag ändå inte har råd att köpa den.

Men får de verkligen fler köpare? I hastannonser.se t.ex. så är det väldigt många annonser som har "pris ej angett", nog t.o.m. så mycket som en fjärdedel. Mitt telefonsamtal får de ej. Vem vill bli avsnäst av sur säljare för att man inte begrep att hästen var mycket dyrare.

Hälsning Maja

vad jag har förståt så är det mer intresserade som ringer som tror att det är ett billigt pris på hästen. men är inte intresserade längre då det visar sig vara ett dyrare pris.
men det är synd att dom skriver "gratis". för jag tror ju inte det är seriösa köpare som vill ha hästen.

När jag letade häst antog jag alltid att hästen var svindyr om det stod ej angett pris:angel:

Jag håller med dej .
Det borde vara tvunget att ang ett faktiskt pris på hästen.
Dom som har satt ut gratis borde stå för det då!
Jag skulle heller inte ringa på en sån annons.:eek:

*KL*

Tycker man inte ska kunna läman fältet tomt. Har precis varit ute och jagat häst alla som inte haft pris utsatt skiter man totalt i att kontakta. Så verkar väl mest dumt för säljaren för den perfekta köparen för ens häst kanske totalt skiter i att ringa? Vill man nu få ut ett högt pris sätt ut det då men märker du att ingen ringer sänk det för då var priset för högt ;) Men bättre det än inget för då vet man vad säljaren vill ha!

Håller med dig, annonser med pris "högstbjudande" går helt bort. Känns som om ägaren bara vill ha ut pengar för hästen och inte så noga med vart den hamnar.
kan ju även bli så när man ger ett bud att ägaren påstår att någon annan (som inte existerar...) har bjudit 5000 mer, men om du slår till nu till det högre priset får du hästen då ägaren tycker ni "passar" så bra ihop...vet en kompis som råkade ut för detta, tyvärr köpte hon hästen oxå UTAN veterinär besiktning eftersom det var "akut" med stallplats, behöver jag berätta att det inte tog många veckor innan hästen var halt...en förslitningsskada.
Nä, själv så föredrar jag att ta hästar på foder så slipper man att bli lurad på pengar iaf.

Jag är lite dubbel i detta. Det är som några skriver svårt med prissättning. När jag sålde min häst för ett tag sedan ville jag att han skulle komma till ett bra hem och en ryttare som det stämde med. När jag gick ut och kollade prissättning på häst som gjort lika mycket resultat på den nivån och ålder satte jag mitt pris efter det. Nästan inga svar alls. När jag tog bort priset och skrev att det var diskutabelt fick jag direkt mer svar. Det kändes bäst för mig för jag var villig att diskutera fram ett pris som både låg i linje för mig och för en köpare.
Idag är det jättesvårt att sälja. Alla vill ha utbildade hästar som tävlat en del med bra resultat men ingen vill betala för det. Visst är det köparens marknad men det är inte rätt att behöva släppa hästen för underpris heller. När jag frågade runt bland folk, tränare och kollade annonser på vad jag skulle begära för honom fick jag rätt entydiga svar. Men när jag väl satte ut honom på marknaden för det priset var det mycket svårsålt.
Nu hittade jag ett hem som jag tror han kommer få det jättebra i till ett pris som låg ca 20000 under mitt utgångspris men det var helt ok. Detta på grund av att ja inte satte ut ett statiskt pris i annonsen för då hade aldrig denna köpare hört av sig.

Man kanske kan prata om priset och dom kanske inte har ett fastpris? Jag vet inte men jag har svarat på en,
den kosta 15.000 :)

Tycker det är oerhört svårt och väldigt många hästar annonseras ut så. Det verkar inte heller finnas någon logik i prissättning av hästar. Många ägare tycks sätta ut drömpriser, medan andra slumpar bort en häst, utan att begripa. Drömprishästarna står osålda under längre tidsperioder.

Så hur tolkar du att pris ej är angett? Själv svarar jag inte ens på dessa annonser då jag letar i en ganska låg prisklass, antar bara att det är rätt dyra hästar. Hur skulle du göra och tänka? Är dessa enbart intresserade av köpare som letar efter just den stam som deras häst har och till det bruksområde de är avlade för, eller hur tänker de tror ni?

Hälsning Maja

:o Jag glömde en gång att skriva priset i annonsen! Jag var jättenoga med att få med allt jag tyckte var väsentligt, men när tidningen kom (det var tidning på den tiden) stod där inget pris, snopet.

Utan att läsa de andra svaren.

Ingen prisuppgift betyder för mig att annonsen riktar sig främst till dem där priset inte spelar någon roll, de har råd att betala för vad de än vill ha.
Dvs - inte för mig... :D

Tycker också att det är högst irriterande när priset inte sätts ut. Jag skulle inte prioritera dessa annonser om jag behövde köpa ny häst.

Så tyvärr tror jag att säljarna får skylla sig själva; de TROR att fler ska ringa om priset inte sätts ut men effekten blir den motsatta.

Fast det här med ej utsatt pris behöver ju inte betyda att hästen ifråga har ett överpris eller är dyr.

Vi valde att ej sätta med priset i annonsen när vi sålde min d-ponny för några veckor sedan.
Detta pga. av allt snack/rykten som snabbt sprider sig om hur mycket de ska ta för hästen, och vem vet om ryktet är desamma under tiden det sprider sig? Kan säkert variera i pris när någon över/underdriver.

Nej vi kände absolut att priset var vår ensak, ingen annans förrutom de som ringer på annonsen. Speciellt då det gällde en tävlingsponny som inte bara människor i närheten kände till:p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 710
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
S
Avel Skall nu sadla om från distansryttare (efter en bilolycka till häst där hästen fick nödslaktas i skogen), till allroundryttare (och...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: Carrielaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25