Sv: Hur tillrätavisar ni
om jag leder en häst som drar iväg brukar jag stanna väldigt abrupt från en hyfsat rask skritt. lite "inspirerad" av klaus ferdinand hempfling (tror jag det är) som i sin första bok visar hur han "sätter sig på hasorna" för att få hästen att stanna likadant, så stannar jag och lutar mig rätt kraftigt bakåt.
reagerar hästen inte på det rycker jag till 1-2 gånger i grimskaftet (försöker undvika att ha träns i dessa lägen, för att skona munnen).
när hästen stannat är den oftast före mig, och då backar jag bestämt tillbaka den till en position bakom mig, oftast med huvudet precis vid min axel.
det kan ta lite tid innan hästen fattar, medryttarhästen älgade oftast på utan att bry sig när jag började med henne, men nu kan hon för det mesta gå lugnt bredvid mig på löst grimskaft. ångar hon iväg stannar jag bara och backar innan vi går vidare.
viktigt är att vara konsekvent. vill jag ha hästen vid min axel så ska man inte låta hästen vara före "ibland" när man inte orkar, utan ALLTID rätta hästen om den går före.
en häst som "inkräktar" på mitt territorium hanterar jag lite olika. en häst som ganska lugnt närmar sig och jag vill flytta den använder jag ett finger i sidan och en smackning, det räcker oftast.
om hästen "tränger" mot mig brukar jag uppmärksamma den genom att göra mig så stor som möjligt. stampar i backen med foten, visar att "flytta dig från min zon", funkar inte det gör jag mig ännu större
sträcker upp mig, kanske viftar till för att få hästen att fatta att den inte ska mot mig att göra med en sån attityd..
hästar som "anfaller" har jag ingen eg. lösning på, då jag inte råkat ut för det. det handlar nog som jag ser det att behandla dom schysst, men ändå göra klart vad som gäller.
medryttarhästen är en ängel sålänge men är lugn och snäll, så skulle jag "vifta" bort henne som jag nyss beskrev skulle hon bli både stressad och förbannad. henne funkar det å andra sidan utmärkt med att bara be henne flytta med ett finger o smackning. är jag snäll mot henne är hon snäll mot mig.