Hur tillföra mer protein?

S

Soranto

Hej! Har fått nya värdena på ensilaget, och har suttit och försökt räkna ut med hippocampus på ett ungefär. Jag vet att man inte ska lita på tabeller till fullo, men nu behövde jag få en ungefärlig vägvisning eftersom jag är helt ny på att räkna ut foderstater. När jag bara ger ensilage (8-9 kg) blir det alldeles för lite protein i foderstaten, men samtidigt ett ganska stort överskott på energi (som enligt programmet är okej). Då tänkte jag att jag kunde tillföra Krafft Protein eller Lusern, men då blir det alldeles för stort energiöverskott. Helst vill jag inte heller sänka grovfodergivan. Vad finns det för alternativ? Och hur mycket protein får saknas i en foderstat egentligen? Den här hästen rids normalt en eller en och en halv timme per dag.

(Vågar inte skriva ut värdena då jag såg att man inte fick fråga om enskilda fall. Så nu tänker jag mer allmänt...:) )

Sv: Hur tillföra mer protein?

det är inte farligt med protein överskott om det kommer från grovfoder, lusern räknas som grovfoder!. Av min erfarenhet och av när man läst hur många det är som har hästar som har proteinbrist, så ligger jag hellre över den rekommenderade mängden.
Att den får för mkt energi behöver ju inte vara ett problem, beroende på hur lätt den har för att gå upp i vikt.

Kan ta min nuvarande häst och förra häst som exempel.

min förra häst varmblod ca 500kg, skulle enligt tabellen ligga runt 70-80 Mj och runt 450-500 g Smrp, han låg nog på 100-110 Mj och 900g Smrp. Typ det dubbla proteinbehovet alltså, han hade tidigare haft proteinbrist!

Min nuvarande häst fullblod ca 450 kg Behov: 60 Mj och 400-450g Smrp, hon ligger på 145 Mj och 1000-1100 g Smrp, och hon behöver fortfarande lägga på sig !

Så de där siffrorna kan man inte jämt gå efter, visst nu är mina ex. två raser som brukar vara svårfödda .

Så fodra med ögat! hur ser hästen ut i hull, muskler nu? och vad äter den nu ?

Nej jag vet att det inte är någon fara med proteinöverskott, men energiöverskottet blir på tok för mycket. Hon är dessutom rätt lättfödd, så det är inte ett alternativ att gå så mycket över rekommenderat energiintag. Och helst vill jag ju inte behöva ge mindre ensilage. Just nu har hon inte så mycket muskler, och hon verkar ha rätt svårt för att muskla sig (därför behöver hon mer protein + att tabellen säger det). Finns det inget foder som är rent protein typ, och som inte blir så energirikt. För även Krafft lusern eller Krafft protein blir för mycket energi, även om jag ger lite mer av detta och sänker högivan något.

Jag håller med lundsbo, jag hade provat soja, bra och billigt foder och lätt för hästarna att ta upp.
Tänk bara på att du inte ska ge mer än 100 gram soja/ 100 kg häst.
Dvs väger hästen 400 kg så är maxdosen 400 gram. Dela helst upp sojan på morgon och kvällsmålet.
Vänj in riktigt sakta och håll koll på benen, vissa hästar svullnar i benen av soja.
Jag vande in mina under fyra veckor upp till maxdosen.
Hästarna brukar tycka om sojan så det brukar inte vara något problem att få dem att äta men jag blandar med betfor eftersom vår ena häst är riktigt kräsmagad och det enda han inte kan motstå är betfor.

Okej, ja det kanske är ett bra alternativ då! Lyckades nu, med hjälp av programmet, räkna ut att det också skulle funka att ge ca 1,5-2 kg Krafft Grov 125 och sänka högivan något. Vet inte riktigt vad som är bäst, men Krafften innehöll ju lite andra saker också. Tack för hjälpen iaf!

soja är ju proteinrikt, vet inte om det bara innehåller protein? Men är ju maxgräns på 100g/100 kg häst

Okej, ja det kanske är ett bra alternativ då! Lyckades nu, med hjälp av programmet, räkna ut att det också skulle funka att ge ca 1,5-2 kg Krafft Grov 125 och sänka högivan något. Vet inte riktigt vad som är bäst, men Krafften innehöll ju lite andra saker också. Tack för hjälpen iaf!

Jag hade hellre gett mer hö och soja än kraftprotein. Tuggtiden är så viktig så jag tycker inte att man ska dra ner på det.

Sojan är dessutom betydligt mer ekonomiskt, jag ger 146 kr för 25 kg och med endast 400 gr x 2/dag för min del så blir det inte så dyrt. Kraftprotein får man ju ge betydligt mer av och det är ju betydligt mycket dyrare.

Jag hade hellre gett mer hö och soja än kraftprotein. Tuggtiden är så viktig så jag tycker inte att man ska dra ner på det.

Sojan är dessutom betydligt mer ekonomiskt, jag ger 146 kr för 25 kg och med endast 400 gr x 2/dag för min del så blir det inte så dyrt. Kraftprotein får man ju ge betydligt mer av och det är ju betydligt mycket dyrare.

KP är ju klart mycket dyrare, men innehåller i princip lika mycket protein som soja. Soja har ju 12 MJ och 380 Protein. KP har 12 Mj och 330 Protein. Det är ju inte någon större skillnad förutom priset då, ca 5.80 kr/kg fr soja och 16kr/kg för KP.

Om du kan få till värden på det sättet borde det bli bra på att låta höt vara kvar och bara tillsätta antingen soja eller Krafft protein. Båda innehåller 12 MJ kg och 330 (KP) och 380 (soja) protein. Men för att få samma proteinmängd som 2 kg KG 125 behöver du bara ge 750 g KP (ca 12kr/dag) eller 650 g soja (ca 3,75 kr/dag). Båda delarna går alldeles utmärkt att ge en häst på 500 kg fördelat på morgon och kväll samt efter tillvänjning på några veckor.

Om du kan få till värden på det sättet borde det bli bra på att låta höt vara kvar och bara tillsätta antingen soja eller Krafft protein. Båda innehåller 12 MJ kg och 330 (KP) och 380 (soja) protein. Men för att få samma proteinmängd som 2 kg KG 125 behöver du bara ge 750 g KP (ca 12kr/dag) eller 650 g soja (ca 3,75 kr/dag). Båda delarna går alldeles utmärkt att ge en häst på 500 kg fördelat på morgon och kväll samt efter tillvänjning på några veckor.

Att ge 650 gram soja till en 500 kg häst är inget jag skulle rekomendera.
Hästar kan faktiskt bli sjuka om de får för mycket protein från kraftfodret och det går att "knäcka" en häst med soja.
Rekomendationen är 100 gram/100 kg häst och det är nog vettigast att följa den.

Det fanns en gång en foder rådgivare på kraft som gav rådet att ge en häst 1,5 kg soja, hästen blev svårt sjuk och jag hoppas verkligen att den foder rådgivaren gick hem och skämdes och läste på.

Men rekommendationerna måste väl ändå gälla per utfodringstillfälle.
Det är ju ganska stor skillnad på 650 gram och 1500. Det är mer än dubbelt så mkt.
Soja är ett proteinkoncentrat vilket helt enkelt betyder att man inte kan ge kilovis på en gång jfr med annat foder. Fördelarna med det är vad jag förstår att hästen har lätt för att ta upp det och att man inte behöver ge stora mängder dvs enkelt och billigt.

Vad jag har lärt mej är det 100 gram/100 kg häst och dygn.

Jag har förstått det som att det är ett mått på den maximala enzymkapacitet man kan uppnå i tunntarmen dvs ett mått på hur mkt man kan ge per gång. Det har inte ngt med totalmängd per dygn att göra.

Men jag kan naturligtvis ha fel.

Vad jag har lärt mej är det 100 gram/100 kg häst och dygn.

Det handlar om att man inte ska ge för mkt i taget. Aminosyrorna ska hinna tas upp i så stor andel som möjligt i tunntarmen så att det inte blir så mkt som kan göda elaka bakterier i grovtarmen. Men sen kan man upprepa dosen många gånger per dygn. HH

Det handlar om att man inte ska ge för mkt i taget. Aminosyrorna ska hinna tas upp i så stor andel som möjligt i tunntarmen så att det inte blir så mkt som kan göda elaka bakterier i grovtarmen. Men sen kan man upprepa dosen många gånger per dygn. HH

Tack för att du svarade, ibland undrar jag om det är jag som har missuppfattat ngt.
Nu ger jag inte mkt kraftfoder till våra hästar men jag har ändå undrat ibland över hur ofta man kan ge dem. Jag antar att man bör vänta några timmar tills det i alla fall i stort sett har passerat tunntarmen (fast många gånger per dygn låter nästan som oftare än så).

Det tar 2-8 timmar att passera tunntarmen så behöver man ge flera kg proteinkoncentrat kan det vara klokt att dela upp det på 3-4 ggr. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 312
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Av olika skäl kan min häst inte längre vara på bete. Hon går nu i en hage 24h, rids normalt och fodras 4 ggr/dag med ett hö som har vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII