Hur tight ska Boa boots sitta?

Asa_S

Trådstartare
Har lånat hem ett bar Boa boots av en kompis och undrar lite över hur de ska sitta. Hästen kan ha dem båda fram och bak, det är liite trögare att få dem över ballarna fram men både jag och sambon tyckte att de satt bättre fram än bak.

Försökte sticka ner fingret i dem baktill men kunde inte känna någon större skillnad. Kan man få på dem på hovarna utan större svårighet om de är för små? De "skallrade" inte någonting bak heller, trots att bakhovarna är en storlek mindre. Jag har tänkt köpa ett par till men måste ju veta om de ska vara större eller mindre än dessa, dvs om dessa passar bättre fram eller bak...

Någon som har några tips?

Sv: Hur tight ska Boa boots sitta?

Vad är det för storlek på bootsena då ? Om nu hästen har mindre stl bak så ska ju självfallet frambootsena vara en stl större.

Jo men bootsen passar ju både fram och bak! Och då är frågan hur tight de ska sitta för att sitta bra, inte ge skavsår och ändå inte flytta sig på hoven under ridning. Tyvärr kan jag inte provrida eftersom jag bara fått låna en.

Du måste mäta din hästs fötter..dessa boots har olika storlekar beroende på stl på hästens fötter. Tex din häst har kanske stl 3 i järnskor...detta motsvarar 133-149 mm i bredden och 136-149 mm i längden på hästens hov. Men se det så här då...eftersom det går trögare fram att kränga på bootsen så borde det vara en större stl fram...annars hade det nog gått lika smidigt som bak att sätta på...Men ta och mät hovarna först, sedan kollar du stl på bootset.

Bootsen skall vara tillräckligt stora för att hela hoven skall komma hela vägen ner i botten. Tips är att försöka göra så att hoven lämnar ett avtryck i booten när den är i botten, så ser du om exakt hela hoven kommer ner. exempelvis kalk eller krita på bärranden.

Men bootsen skall vara tillräckligt små så att du inte skall behöva dra åt hela vägen för att inte booten skall rubbas när du lyfter upp hov/boot och vrider lite på den. Alltså, när du ruckar på booten skall hoven inuti följa med utan glapp.
så skall man dra åt när man är inuti stallet samt även något klick innan man kliver upp och hästen kunnat "gå i" bootsen lite. Men snurra aldrig så att du måste anstränga dig! då riskerar man att förstöra mekanismen...

Att bootsen inte passar exakt lika fram och bak spelar ingen större roll, bara de passar.
mitt sto har tydligt olika hovar fram och bak, men hon har samma storlek på bootsen...

Jag kan ju påpeka detta att det MÄRKS om inte skorna passar. Det är inte många millimetrar som skiljer mellan storlekarna, men för mig har det inte varit några problem när man väl har bootsen och hästen där! För stor, då "skallrar" den och för liten får man inte över ballarna.

Senast ändrad av en moderator:

Det där med kritan var ju smart, ska prova med det! Fram ser det ut som om den är "ett med hoven" men det gör det inte bak. Det var ganska mörkt igår så jag kunde inte se någon storleksmarkering på booten (letade iofs inte heller :angel: ), får se om jag hittar någon idag. Annars blir det svårt att dra några slutsatser angående par nr 2.

Old Mac booten kunde jag inte ens spänna inre remmen på trots att jag provade den på en häst med mindre hovar, så den måste ju vara för liten. Det lustiga är att de ursprungligen är köpta till samma häst...

Har fått höra att de har olika bra fäste på snö, vad finns det för erfarenheter här? Kanske måste vara en egen tråd för att få svar...

jag har ju ett par av båda, men min häst kan inte ha sina old mac's längre. Jag har ju dock lite kom-ihåg sedan förra vintern så jag kan ju testa när vi väl fått snö igen!
(nu är det bara is, is och is överallt...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 922
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka