hur tidigt..

Sv: hur tidigt..

ehm...efter ridningen har det väl ingen betydelse? kan man ge direkt

Tror inte det är bra att ge kraft direkt efter att man tränat, samma som det inte är bra att de dricker/dricker för mycket direkt efter träning. Tror om jag minns rätt att det berodde på att magen då är tom och kan få en "chock".

TS

Låt h*n äta grovfoder de första 10-20 min och lite vatten 3-4 l innan h*n äter kraften då det inte är bra för dem att dricka direkt efter de ätit kraft.

Det berodde på att kraftfodret ju ska smältas i tunntarmen.. Men ifall de får dricka direkt efter så "sköljs" det vidare och det smälts då inte heller lika bra. Det hinner alltså inte smälta så mycket som det skall. Om jag inte minns helt fel så kan det även orsaka kolik, men är inte säker.

Det berodde på att kraftfodret ju ska smältas i tunntarmen.. Men ifall de får dricka direkt efter så "sköljs" det vidare och det smälts då inte heller lika bra. Det hinner alltså inte smälta så mycket som det skall.

Fungerar det verkligen så?
Jag trodde att vattnet går i en fas för sig och det som är mer fast i en annan. Då skulle inte det kunna hända att vattnet trycker resten vidare.

Fast det stämmer väl ändå inte eftersom när hästen dricker, så rinner ju vattnet förbi magsäcksinnehållet längs med väggen närmaste vägen till tuntarmen och blandas inte med det som finns där.

har för mej jag hört ca 1h, men vet inte om de räknar från när man slutar rida aktivit eller när man kommit tillbaks till stallet... För om jag rider ut så blir det ofta skritt 20-30 min sista biten tillbaks sen brukar jag borsta, maser och stretcha tar minst 20 min, så då har det nästan gått 1h för mej sen jag slutade rida aktivt, sen får ju hästen komma in i boxen och dricka och får hösilage sen kraftfoder om den ska ha så många gg per dag :)

Min häst brukar få sitt kraftfoder direkt när han kommit in i boxen efter ridningen.. Givetvis tar jag av utrustningen först. Är iofs väldigt noga med avskrittning, så han alltid har varvat ned när vi kommer in. Kanske är det fel, men min häst har i varje fall aldrig tagit skada av detta, och nu är han så van vid det så han skulle bli riktigt sur om jag försökte mig på något annat...

Kanske ska tillägga att han nästan alltid äter nåt kilo hö innan vi ger oss iväg också, så han är inte "tom" i magen som någon annan nämnde här..

När hästen är nere i varv så varför inte direkt?
Finns det nån annan anledning än foderstrupsförstoppning (som kan hända när hästen kastar sig över maten och är andfådd efter ridningen)?

min brukar få foder nånstans mellan 10-30min efter att vi kommit till stallet efter ridningen... tar av utrustning, bostar o masserar lite efteråt sen är det matdax om vi rider kvällstid

Svarar både dig och mynta2

Jag vet inte säkert, men detta är vad jag har fått lära mig iallafall:o:D

Tyckte att det lät trovärdigt, men det kan vara helt fel också;)

Ok, hoppas att det är så iallafall. Men har de då 3 strupar? eller hur menar ni?

Utan att kolla upp det exakt nu så har jag förstått det som att vattnet och resten av det som kommer ner i magsäcken (hö, gräs, kraftfoder dvs det som är fast) delar på sig. Vattnet rinner iväg snabbare och den fasta delen av maten passerar betydligt långsammare. Det blandas alltså inte ihop till en enda massa.

tack alla för era svar!!

min häst får alltid kraftfoder på kvällarna.. för då får alla andra 8 ponnyer i stallet också ;)
jag var bara lite nyfiken om hur det verkligen är... jag har blivit lärd att inte ge kraftfoder efter ridningen.. att man måste vänta i typ 1-2 h..:crazy:

:bump:

får man inte ge hästen vatten efter ridning??!!

För det första ska hästen vara avskrittad o nere i varv när man går in i stallet igen. Det är A och O!
Därefter tar det lite tid för att taav sadel, träns, skydd mm o rykta osv. För mig kan det ta mellan 10-30 min innan hästen får gå in i sin box. Ibland får pållen stå o käka hö i 10 min innan jag ger kraftfoder, men oftast så får han det direkt när han går in.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V