Hur tidigt kan jag betäcka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
Ä

Ängslig

Jag vill ha ett tiiiidigt föl!
Inte så det vadar i snö kanske, men hur tidigt kan jag betäcka till våren?

Min nya häst är född i februari, och hade täcke som föl pga snön, men är välväxt och fin ändå. Riktigt så tidigt kanske jag inte behöver ha mitt föl, men gärna tidigt. :angel:

Sv: Hur tidigt kan jag betäcka?

Räkna bakåt på 11 månader från den månad du vill ha fölet i så ser du vilken månad du skall betäcka i :)

Det fattar väl jag med, men jag undrar hur tidigt jag kan betäcka.
Vad som kan vara lämpligt.

Det beror en del på när stoet kommer i brunst.

Själv vill jag betäcka på årets tredje brunst, på mitt sto har den kommit i mitten av maj.

Sen kan det väl också bero på hur tidigt hingstar står till förfogande ?

Jo, självklart!
Men om man bortser från det just nu.

Hur tidigt kan man betäcka?

Brunstar gör hon så fort hon träffar pojkar, och nya hästar överhuvudtaget.
Hon har försökt ragga på hingstar mååånga gånger.
Men nu är det äntligen dags för att det ska bli av också.

Men är det en riktig brunst, d v s ägglossning?

En del ston visar brunsttecken så fort det möter något som en gång haft kulor.

Den enda som vet när du vill ha föl är ju du själv, hur skall någon annan kunna svara på det ? Det är ju bara du som vet hur dina förhållande och möjligheter att hålla föl i olika klimat ser ut. Inte ens vilken del av landet du bor i står och det påverkar naturligtvis valet rätt mkt om man ser till väder.

Räkna bakåt på 11 månader från den månad du vill ha fölet i så ser du vilken månad du skall betäcka i :)

Var väl inte riktigt det som var frågan kanske ;)

TS, här blir det ett mars föl, vilket jag hoppas kan bli bra. Bor ju i södra småland och det är ju milt väder här runt om. Nackdelen är väl att det istället bara är blött, blaskigt och jävligt tyvärr.

Nu vet jag inte vad det gäller för ras med är din häst av ras som finns på semin så öppnar de flesta seminstationerna 1 april.

Själv tycker jag det är lagom att börja i maj, då får man tidigast ett aprilföl som är en rätt okej månad väder-vist. Men man har ändå flera brunster att försöka på om det inte tar sig första gången.

Själv väntar jag föl i början på maj samt början på juni nästa år. I år var det början resp slutet av maj.
Första fölet föddes precis lagom till de riktigt heta veckorna som var i maj vilket i mina ögon var mindre bra, hade gärna sett att fölet var ett par -tre veckor innan den hettan.

Har lösdrift och många hagar att byta med så det blir inga leriga hagar.
Har även mer att stängsla in.

Det är en nordsvensk och en del av de hingstar jag kikat på kan betäcka närsomhelst i stort sett.
April kanske skulle kunna passa här.

Är det tänkt att hon ska föla i lösdriften eller har du tillgång till box också? Jag gillar tidiga föl men jag skulle inte vilja ha det så om jag bara hade lösdriften. Det är ju ganska mycket mer jobb med tidiga föl, jag springer ut och in med dem ofta eftersom jag inte vill att de ska ligga i snö och slask men ändå vill att de ska vara ute så mycket som möjligt. Lägger ut halm också men den blir ju också blöt snabbt.

Vi har bara lösdrift, finns möjlighet att stänga in i en del av ligghallen men det kommer jag inte göra om det inte händer något.

Jag tror inte det är någon fara med lite snö osv, men helst vill jag ju att snön och kylan ska vara i stort sett borta.

De har en tjock tät skog i hagen också där det inte kommer så mycket på marken.

Jag fick mitt första föl i Mars. Det var jätte mkt snö och synd om honom , han halkade omkull hela tiden. Mkt pass då de inte kunde vara ute så mkt, pga kyla snö och is.

I år fick jag dem 21 och 28 april helt perfekt det hade börjat bli varmt och de kunde ligga på marken och vila i hagen utan att bli kalla. Kunde vara ute mkt och röra på sig.

Jag bor i småland och har min häst på lösdrift. Jag skulle inte vilja ha föl förrän tidigast i slutet av april. Eftersom fölis då slipper den värsta blötan för hoppningsvis men ändå hunnit växa på sig bra till sommarbetet. Vädret är sådant att mamman kan föla ute i lösdriften utan att det är allt för stor risk för blöt och kallt. Så hade jag varit du hade jag satsat på ett tidigt majföl.

Ganska ofta blir det ju inte föl bara för att man betäcker/ seminerar på något som liknar brunst.
Jag har alltid blivit rekomenderad att vänta till 2-3 brunsten och tills stoet fällt vinterpälsen och gärna ätit lite fint vårgräs.
De ston som jag tagit föl på har blivit dräktiga på första försöket och alla har fölat i maj.
Jag vill inte ha föl tidigare än april för helst vill jag inte ha sto och föl uppstallade mer än 2-3 veckor sen ut på bete.

Jag har gjort som du och fått mitt sto dräktigt på första brunsten som 15- respektive 17-åring. Fölen föddes 22 april och 3 maj (dygn 350).
Ska betäcka henne nästa år igen och kommer att göra likadant då.

Jag vill helst ha mina föl mellan 15 april - 15 maj. Det är min erfrenhet att det fungerar allra bäst, både vid födslen, betet och avvänjningstiden...

Jag har aldrig betäckt tidigare.

Hur vet man när det är dags att träffa hingsten?
Hon kommer betäckas naturligt.

Hur långt efter en betäckning syns dräktigheten hos vet?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: Sonic76
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
306
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10