Hur tidigt kan de föla?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rubensmatte
  • Startdatum Startdatum
R

Rubensmatte

Halloj!

En undran..
Jag har suttit och läst i tråden om Shady och alla misstankar om tvillingar.

Om man utgår ifrån att stoet inte har tvillingar i magen, hur tidigt kan de då föla som "tidigast".
Jag läste av dig Bia att det tidigaste dina ston fölat var på 325:e eller 326:e (eller om det var 327..) dygnet.

Runt vilket dygn är "vanligast" på en förstföderska? Räknar man eg. 11 mån eller 340 dagar, jag har hört båda.

Tycker att min tjej är väldigt stor (även om jag tittar på de bilder som lagts in) och hon är på dygn 312.

Kram

Jag räknar på 11 månader =ca 334 dygn, och har som sagt fått föl vid 326 - 346 dygn (tror jag det var), mest är det ponnyer & hbl som gått längst.. araberna kortast (längst av dem 1 föl 342 d.).

Förstföderskor 'brukar' gå tiden ut + lite till.. men inte alla, det är högst individuellt.. vissa här har ju fölat innan!

Skulle jag räknat på 340 dygn och inte vakat innan dess.. eeh, då hade jag missat de flesta fölningarna här med ett visst antal t.o.m döda!

Allmänt sägs det att föl kan födas +/- 3 veckor utan problem, men det finns vissa som överlevt vid födsel 5-6 v för tidigt.. men det är nog högst ovanligt.

Hej.

Tidigare år när shady fölat har det varit mellan 312-346 dagar. Dom två sista åren dock 335 båda gångerna.

Lyckost er som fått föl " i tid"..
Mitt arabsto har fått fyra föl.
1* dygn 346
2* dygn 355
3* dygn 357
4* dygn 361.
Ngn fler som fått sena föl??

Det där var väl inget! :rofl:
Min märkliga arabmärr gick 371 dagar med första fölet.
föl två föddes efter 375 dagars dräktighet.
den tredje kom "redan" på 350 dagen.
ett elände att ha ett sånt avelssto, eftersom det ofta blir gall-år.

:eek:
Ger mig tusan på att min kommer att gå över läääänge... Bara för att jag har en resa(under en vecka) med jobbet inplanerad 1 månad efter beräknad fölning.
Kommer bara att åka om hon fölat i någorlunda tid och allt gått bra, båda friska o pigga. Då blir sambon hästvakt. :)
Men känner på mig att bara för att jag så gärna vill åka kommer hon att dra ut på det hela...

Är det vanligare att förstagångare går över tiden?
Har fått för mig det. :confused:

Shady gick 331 dagar första gången, och då med hingst. Så alla förstföderskor går inte över, men det är ganska vanligt att det blir övertid, när dom skall föla första gången.

Hoppsan vad rörigt det blev :o hoppas du fattar vad jag menar ändå.

Tack för svaren alla...!

Mot alla odds så talar min intuition för att mitt sto kommer att föla tidigare än beräknat + att den oxå säger att det blir en liten kill-bebbe.

Jag har räknat på 11mån till 14/5, så vi får väl se :).
Jag förstår för övrigt inte hur hon skall kunna växa mer om hon alls skall kunna röra sig och inte spricka... :confused: ;)

Skall se om jag kan ta en färsk bild å kanske lägga in. Får bli i veckan.

Kram

Min granne fick ett stoföl i Tisdags morse efter 302 dagars dräktighet, den är jättefin och pigg :love:

Även mitt sto brukar föla sent..

Föl nr ett : Dygn 347 (sto)
Föl nr två : Dygn 340 (hingst)
Föl nr tre : Dygn 345 (sto)
Men med sista fölet var hon fölningsklar (vit mjölk, slappa bäckenband och vaxproppar) i över en vecka, hon "knep" pga vädersomslag och fölet kom då det blev varmt igen.

Nu är hon på dygn 334 och jag tror på ett stoföl den 30/4. =) Hon har nu klar gulfärgad mjölk som är aningen "klibbig" och nästan helt slappa bäckenband, juvret är mer än halvfullt.

Ang vaxproppar så har hon haft det med stofölen men inte med hingsten...

Liknande trådar

S
Avel En lång historia kort - Jag har helt plötsligt ett fullblodsto hemma. Tanken var att sälja henne när hon fått ordning på sina...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: sarabacklund
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 123
Senast: andover
·
  • Låst
Avel Ja, tycker ni inte att det är dags att starta denna årliga tråd mitt i vinterkylan? Ser man på tråden om väntade föl så borde ju en del...
57 58 59
Svar
1 175
· Visningar
107 617
Senast: ameo
·
S
Avel Hej alla avelskunniga! Jag har några frågor och funderingar som jag gärna vill ha synpunkter på. 1. Vid vilken ålder anser ni att...
Svar
5
· Visningar
932
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30