Hur tidigt efter fölningen?

Z

zillax89

Hur tidigt efter fölningen kan jag sitta på min häst. Hon väntar föl om två veckor, hur länge måste jag vänta innan jag kan börja träna henne, har aldrig suttit på henne innan och ska börja från "början"
När ja menar träna då menar jag, kunna hoppa upp i hagen å ba sitta där nån sekund, träna henne att bli van med mig på ryggen. Det känns som om hon e redo nu, men nu är det ju bara två veckor kvar till fölningen så då kan man ju inte börja sitta på henne.
Tänkte bara om ni visste, för vill ju inte skynda för fort.. Vill ju inte förstöra all träning som ligger bakom bara för att jag råkar gå för fort fram.

Sv: Hur tidigt efter fölningen?

Mitt sto fölade för 3 veckor sedan, har nu börjat skritta korta pass med henne med fölet jämte. Man måste vara försiktig så man inte tröttar ut fölisen. Min "Snutta" är en "arbetsmyra" och klättrar på väggarna när hon inte får göra något.:banana:
Kommer succesivt stegra träningen med bebisen kvar i boxen.
En del ston kanske man får vänta lite längre med innan man börjar rida, beror helt på hur mycket fölningen tagit på dom. Och om dom klarar att lämna sitt föl utan att flippa fullständigt:eek:

Mitt sto fölade för 3 veckor sedan, har nu börjat skritta korta pass med henne med fölet jämte. Man måste vara försiktig så man inte tröttar ut fölisen. Min "Snutta" är en "arbetsmyra" och klättrar på väggarna när hon inte får göra något.:banana:
Kommer succesivt stegra träningen med bebisen kvar i boxen.
En del ston kanske man får vänta lite längre med innan man börjar rida, beror helt på hur mycket fölningen tagit på dom. Och om dom klarar att lämna sitt föl utan att flippa fullständigt:eek:

Eftersom du börjar från början så kommer du ju inte ställa några större krav på din häst, men skynda långsamt;)

Om hon är oinriden så låt henne få komma in i mammarollen i lugn och ro, och ge henne sommaren ledigt.

Det spelar i det långa loppet inte minsta lilla roll om du sitter in nu eller om ett halvår. Du kommer om ett år vara på samma ställe i träningen iaf. Så låt du ditt sto (antar hon är ung?) få vara mamma på heltid fram tills hösten i alla fall, och blanda inte in en inridning förrän i höst. Du KAN sitta in etc, men JAG ser inte minsta lilla anledning varför du skulle hålla på med det förrän fölis är 4-5 månader gammal.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar