Sv: Hur tar man reda på passande foder?
Bra sagt. Om man blivit ansvarig att fodra en häst som man inte vet vad den ska äta, är en näve kraftfoder (eller en morot eller något) bra som "krubbfyllnad", sedan slänger man in ett lass hö så att hästen har att göra tills man får tag på ägaren.
Men nu antar jag att TS vill ha svar på vad en häst ska äta, helt enkelt (med tanke på hennes andra tråd ang att ev. köpa en gammal ridskolehäst), dvs hur man räknar ut en foderstat. I TS fall skulle jag prata med ridskolan som säljer hästen för att få en hint om vad den ska äta den första tiden, och sedan ta reda på mer om hur man utfodrar en häst. Prata med andra duktiga hästmänniskor, läs böcker, fråga, läs här på Buke. Alla hästar äter olika beroende på storlek, ras och motionsmängd. Vad som däremot är kutym för alla hästar är att foderstaten ska bestå av så stor del grovfoder (hö, ensilage) som möjligt. Får den tillräckligt med grovfoder så är kraftfoder rätt sekundärt, det är egentligen inte alla hästar som behöver det - mina två senaste hästar har fått morötter istället.