Hur tar man reda på passande foder?

E

Ells

På en ridskola eller dylikt står det ju oftast vad varje häst ska ha för slags foder och till vilken mängd men om det nu är så att (lev er in i situationen) ni får en häst där det inte står vad den ska ha för något - hur tar man då reda på det? Och framför allt hur ska man då kunna få reda på vilken mängd hästen ska ha? Detta har inte hänt mig men det är något jag undrar så jag blir tacksam för svar :bump:

Sv: Hur tar man reda på passande foder?

Man räknar ut en foderstat beroende på hästens behov. Enklast är väl att använda de gratisprogram som finns på nätet ex Hippocampus men man kan även räkna själv för hand.

Om du ar ensam i stallet, och det ar matdags, da ger du den sa lite kraftfoder som mojligt.. ge kanske en handfull havre, om det inte ar en valdigt nervig hast, kanske korn, en handfull eller sa. Helt beroende pa vad som finns i foderrum.
Men i stallet ge hasten en extra stor giva av ho, nog sa att den kan bli matt pa detta..
Sen ringer man till ngn ansvarig, och fragar. En hast dor inte om den inte far sitt kraftfoder varje gang, sa lange som det inte ar ofta aterkommande..

Dock ser jag aldrig en liknande situation handa. Aven privatstall, alltsa folks egna stallar har ett foderstat uppsatt. Och skulle det inte finnas ar det inte meningen att du skall veta.. Sa da gar man med ho. Det kan 99% av hastar ata..

Bra sagt. Om man blivit ansvarig att fodra en häst som man inte vet vad den ska äta, är en näve kraftfoder (eller en morot eller något) bra som "krubbfyllnad", sedan slänger man in ett lass hö så att hästen har att göra tills man får tag på ägaren.

Men nu antar jag att TS vill ha svar på vad en häst ska äta, helt enkelt (med tanke på hennes andra tråd ang att ev. köpa en gammal ridskolehäst), dvs hur man räknar ut en foderstat. I TS fall skulle jag prata med ridskolan som säljer hästen för att få en hint om vad den ska äta den första tiden, och sedan ta reda på mer om hur man utfodrar en häst. Prata med andra duktiga hästmänniskor, läs böcker, fråga, läs här på Buke. Alla hästar äter olika beroende på storlek, ras och motionsmängd. Vad som däremot är kutym för alla hästar är att foderstaten ska bestå av så stor del grovfoder (hö, ensilage) som möjligt. Får den tillräckligt med grovfoder så är kraftfoder rätt sekundärt, det är egentligen inte alla hästar som behöver det - mina två senaste hästar har fått morötter istället.

Man frågar förra ägaren (om det nu är så att det rör en nyinköpt häst) vad hästen ätit och vilka värden deras hö hade.

Sedan räknar man ut en ny foderstat med samma näringsinnehåll men baserat på ens eget hö. Självklart bör man fasa över till den nya foderstaten långsamt, om det är möjligt.

Har förra ägaren inte analyserat sitt hö så får man beräkna en foderstat efter de standardvärden som gäller för den aktuella hästtypen, och sedan vara observant och justera den vartefter om hästen blir fet eller faller ur.

Vet inte vad som menas med TS men om du menar mig så ska jag inte köpa en gammal ridskolehäst :) Ska inte köpa någon häst alls just nu faktiskt :D

Tack för svaren! Det var av ren nyfikenhet jag undrade, alla hästar i stallet har ju foderstater men finns en ny häst här som inte verkar trivas med maten (den passar inte vilket man kan se i formen) så jag skulle bara kolla om det kom in något användbart - och det gjorde det! Så tack tack :D

Mitt tips är att låna böcker om foderlära på biblioteket och läsa sig till hur man räknar foderstater. Det är alltid svårt att lära sig genom ett forum och kräver en hel del tid att lära sig förstå. Det är lite pilligt men himla kul när man väl börjar förstå och jag tycker att det är varje hästägares skyldighet att lära sig hur hästens matsmältningssystem fungerar och hur man räknar foderstater. När man räknar foderstater utgår man från en grovfoderanalys där man får reda på vad grovfodret(höet) innehåller näringsmässigt. Utefter detta räknar man sedan ut om man behöver tillföra andra fodermedel i typ av kraftfoder, mineraler o dylikt. En foderstat uträknad efter grovfodrets värden ger bra riktlinjer där hästen BÖR må bra. Dock är det inga som helst garantier och man måste alltid, även om den är "korrekt" uträknad, hålla koll på hästen så att den tar sig som man önskar. Alla hästar har sina egna behov och kräver individuella foderstater så det är viktigt att man kombinerar den uträknade fodersten med sunt förnuft och ett gott öga för förändringar som kan uppstå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka