Sv: Hur tar man beslutet? När?
Starkt jobbat!
Starkt jobbat!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag tycker att du har fått fina råd; att du behöver "avlastas", göra en sak i taget, träffa människor osv. Fortsätt med det! Jag tycker att du har gjort fantastiska saker redan! Vilken tjej du är!
Om det är så att du är på väg att bli deprimerad, så finns det andra saker du kan göra själv för att försöka häva det. Det svåra är ju förstås att orka ta tag i det, men försök om det bara går. Och det är egentligen basala saker, men VIKTIGA.
Äta regelbundet. Även om du inte har matlust - ät ändå!
Röra på sig.
Vara ute i dagsljus.
Skapa rutiner. Kroppen och själen mår bra av det när det är obalans. Det blir också något att hålla sig i, en hjälp att tvinga sig att t ex äta och sova på bestämda tider.
Detta är saker som kan påverka seretoninhalten, dvs detsamma som antidepressiva mediciner gör. Men ibland behövs mediciner för att fylla på det vi själva inte kan producera. Men ovannämnda saker är för att försöka påverka det själv. Du ska inte tveka att kontakta sjukvården om det känns oöverstigligt.
Jag tycker att du gjort ett jättestort jobb redan. Du har redan tagit tag i flera saker och planerar för ytterligare. Bra jobbat! Och det är kanske så du ska se det? Att det är ett jobb du gör, ett jobb för att få dig på rätt köl igen. I det arbetet är det bra att också ta hjälp av andra. Vad tänker du om det?
Mitt största tips är att sluta jobba natt. Bara det kan göra att man "vaknar" och kommer ut i "ljuset". Även om man anser att jobba natt är inga problem så tar det så mycket kraft på kroppen (ja, allas kroppar, även de som inte tycker det är problem) och det är inget man märker förrän man slutar jobba natt. Då kommer insikten "är det såhär att vara pigg?" "men jag orkar ju göra något" osv. Been there, done that.
Helt plötsligt kunde jag behålla mina vänner, jag kunde börja rida igen, jag fick tillbaka ett liv! (jag jobbade 5-2 schema, sen 5-4 schema, sen 7-7 schema, det blev ingen skillnad i längden på kroppen och min trötthet)