Hur tänker ni kring utfodringen?

Train

Trådstartare
Hejsan!

Håller på för fullt med projektarbetet som ska handla om hästens utfodring och skulle behöva höra lite mer om hur andra har tänkt kring sina foderval och utfodringsrutiner :)

Därför tänkte jag ställa några frågor och hoppas på många intressanta svar

Hästen

Ålder:
Kön:
Ras:
Träningsnivå:
Lätt eller svårfödd?

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder?
Ingår något foder i hyran?
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte?
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder?
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten?
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt?
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar?

Övriga kommentarer:

// Train :laugh:

Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni kring utfodringen?

Hästen

Ålder: 12
Kön: sto
Ras: Halvblod
Träningsnivå: Lätt/medel. Träning för tävling på lokal nivå, nu på vintern ganska lugnt
Lätt eller svårfödd? Ganska lättfödd, men verkar ha lite högt proteinbehov.

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Att det är billigt :p
Nej, men vi köper från släktingar och det är av god kvalité och (ibland för) bra värden.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder?
Foder ingår inte i hyran, men alla andra köper direkt av ridskolan.
Vi i min familj ger dock eget, dels för att vara säkra på att hästarna får rätt mängd och dels pga andra anledningar.

Jag bara kom fram till det :p

Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt?
Jag gör inga direkta ändringar om hästen vilar. Är det en längre period så försöker jag fixa halm/hö och minskar på ensilaget, då ensilaget är ganska näringsrikt som sagt.

Jag försöker ge hästen så mycket grovfoder som möjligt utan riskera att hästen blir jättefet.
Jag fördelar fodret så att den får mest foder där det är längst mellan fodringarna (hur stor skillnad på givorna beror på hur många timmar mellan fodringarna) och jag ger inga stora mängder kraftfoder.

Något mer kommer jag inte på :p

Hästen

Ålder: 15 år
Kön: Valack
Ras: Islänning
Träningsnivå: Promenadrids 1-2 tim/dag, lektion ngn gång/v
Lätt eller svårfödd? Lättfödd men ganska stor

Foder
Väljer inte grovfoder utan tar det som stallägaren ordnar, det finns begränsad lagringsplats.
Nej, men stallägaren ordnar hösilage till alla.
Baldur funkar på hösilaget som stallägaren ordnar så även om det inte ingår i hyran så kör vi på det. Annars hade vi väl fått ordna det på ngt annat sätt.
Kraftfodret ordnar man själv, vet inte riktigt hur vi valde müslin/mineralpelletsarna han äter. Diskuterade med försäljaren i foderaffären.
Utgick från grovfoderanalysen och använde sedan Hippocampus "foderstatsuträknare".
Han tränas oftast inte extra hårt men om vi ridit så att han har svettats mycket får han extra salt. Vid konvalescens halverar vi müslin, ökar eventuellt grovfodret för sysselsättningens skull om det är under längre tid (vid boxvila). Byter i så fall eventuellt ut en del av hösilaget mot halm.
Försöker se till att han dricker ordentligt. Gör försiktiga övergångar bete-> grovfoder och tvärtom. Försiktigt betessläpp och installning.

Övriga kommentarer:
Ger mer grovfoder när det är kallt, under ca -10 får han fri tillgång. Står i utebox.

Senast ändrad:

kl

Ålder: nyss fyllda 6 år
Ras:
sv. halvblod
Träningsnivå: Beror på vilken tabell man går efter, hård träning brukar ju innebära typ elittravhästar odyl, men han tränas hårdare och mer intensivt än medelhästen. Jag trimmar honom för tränare tre gånger i veckan och däremellan styrke- och konditionstränar vi ute. Kommer att tävlas 2 gånger/månad i vår.
Lätt eller svårfödd? Normal- mot lättfödd

Foder
Värden, hygien. Helst vill jag kunna fodra enbart med grovfoder och så lite tillskott som möjligt.
Ja, man betalar efter hur mycket hästen äter och stallägaren köper in grovfoder samt det mest kraftfodret.
Just nu har jag gett av bekvämlighet, men nu när jag har fått se analysen med katastrofvärden kommer jag nog köpa annat.
Har fodrat med ögat (tills jag fick analysen) och har tyckt att han behöver extra protein. Därför har han fått lucernpellets som komplement. Det visade sig vara rimligt.
Fodrade som sagt först med ögat och satt sedan och räknade lite själv när jag fått analysen. Jämförde sedan min egna uträkning med ett par olika foderstatsprogram bara för att få perspektiv och pratade även med andra foderkunniga. Eftersom det som sagt är värdelösa värden på hösilaget (smrp 21, energi 8,2) måste jag kompletera med mycket lucern, havre, mineraler, selen & e-vit samt foderkalk.
Drar ner på kraftfodret om han vilar. I takt med att vi trappar upp hans prestationsnivå så kommer jag ev. trappa upp fodret lite grann om jag anser att det behövs.
Foderhygien är A och O, alltid fräscht foder. Alltid fräscht vatten att dricka både ur hink och vattenkopp. Fodra grovfoder före kraftfoder, se till att han får i sig rätt mängd stråfoder så tuggbehovet tillfredställs. Sen tror jag det är viktigast att lära känna sin häst så man märker snabbt om något inte är som det brukar och vad det i så fall kan bero på. Att man jobbar förebyggande i stället för att rätta till felen när de redan uppstått.

Övriga kommentarer:

Hästen

Ålder: 15 år
Ras: Fjording/islandshäst
Träningsnivå:[/B] Lätt, rids/körs 1-2 h/dag i rätt lugnt tempo. Skogsmullar mest, men tränas i western (ffa trail).
Lätt eller svårfödd?[/B] Extremt lättfödd!

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? En bra hygienisk kvalitet, så lågt energiinnehåll som möjligt och en relativt hög kvot (gärna uppemot 8).

Ingår något foder i hyran? Ja, där jag står nu ingår hö och halm, producerat på gården.
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Ja, jag har inte råd eller utrymme att köpa eget trots att värden inte är optimala för min ponny.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Kompletterar foderstaten med melassfri lucernpellets och mineraler och framöver även soja. Valde foder beroende på protein- och socker/stärkelseinnehåll då hästen misstänks vara insulinresistant.

Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Räknade på behovet i Excel och konstaterade att det saknas en massa protein. Hade sen tidigare koll på vilka fodermedel som är lämpliga till IR-hästar (läser mycket vetenskapligt om foder och fysiologi).

Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Han står redan på underhållsbehov och behöver inget extra. Jag bedömer träningsintensiteten till så låg att det inte behövs något träningstillägg i foderstaten. Dessutom är han så extremt lättfödd att minsta lilla hekto extra är för mycket...

Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? Så lite socker och stärkelse som möjligt, så få foderbyten som möjligt, mycket begränsat bete.. Ingenting får gå in i den hästen utan att jag vet om det! Allt för att undvika fång.

Övriga kommentarer:
Det är en väldigt överviktig ponny, så han hålls på diet. Den består till största del av halm och proteinfodermedel (huvudsakligen lucernpellets i dagsläget).
Jag kan ha underskattat träningsintensiteten, men jag bedömer att han klarar sig bra på det han får i sig och inget extra behövs. Räknar på 70% av underhållsbehovet för en häst på 350 kg, ponny vägde 530 kg den 18/12.

Hästen

Ålder: 6 år
Kön: Sto
Ras: SWB
Träningsnivå: Lätt
Lätt eller svårfödd? Lättfödd

Foder
Får sällan välja, men ett tillräckligt högt proteininnehåll för att slippa tillskott är alltid önskvärt.

Hö, havre, betfor och mineraler ingår. Även halm och hösilage om man vill ha. Hösilaget kräver dock att många vill ha...
Jag ger av höet och mineralerna, köper sedan till proteintillskott om det behövs. Havren tycker jag inte tillför något till min häst, som har haft fång och inte bör äta spannmål.

Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Räknat.

Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Inga. Kan inte ge mindre foder än vad jag ger, det enda jag kan göra för att påverka hullet är att öka träningen. Har inte tid, lust eller ork att träna henne så mycket att mer foder behövs.

Försöker att hålla hullet nere mha motion och att ge mycket grovfoder och så lite "krafs" som möjligt. Betesmask på sommaren har visat sig funka mycket bra!

Ålder: 4år
Träningsnivå: lätt
Lätt eller svårfödd? normal

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? bra/ lite högre protein kvot, hygienkvaliten
Ingår något foder i hyran? Nej
I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte?[/I]
kompletterar upp de mineraler som fattas, ger även betfor och havre för mer ork och go i hästen
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? räknat
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? inte mycket, lite extra havre om hon skulle börja tränas hårdare kanske
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? räknar foderstat och gör övergångar försiktigt

Övriga kommentarer:

Har fri tillgång på grovfoder då jag anser att det är mest skonsammt och nyttigt för hästen i mitt fall.

Hästen

Ålder: 6 år
Ras: Welsh Cob
Träningsnivå: Tävlingsform (western)
Lätt eller svårfödd? Mycket lättfödd!!!

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? God hygienisk kvalitét
Ingår något foder i hyran? Nej
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? ----
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Att det ska vara hygieniskt fräscht. Lämpligt för häst. Ger inga färdigfoder utan det ska vara rena råvaror.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Utgår från grovfodret och lägger till det som fattas.
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Vid mycket hård träning ges extra salt. I övrigt sker inga större förändringar annat än att givan blir lite mindre vid vila längre perioder.
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? Använder rena råvaror och baserar hela foderstaten på grovfoder.

Övriga kommentarer: Nä...

Hästen

Ålder: 3 år
Ras: Korsning varmblodstyp/paint
Träningsnivå: Inridningsnivå ;)
Lätt eller svårfödd? Mycket lättfödd

I övrigt gäller samma som för hästen ovan. Med grovfoder menar jag hösilage och lucern. Häst nr 2, valacken, får havre också i större mängd än häst nr 1. Båda får tillskott i form av mineraler vid behov.

Hästen

Ålder: 7
Träningsnivå: Medel
Lätt eller svårfödd? normalfödd

Ålder: 25
Träningsnivå: Lätt/Hobby
Lätt eller svårfödd? Svårfödd

Ålder: 2
Träningsnivå: Hagvistelse
Lätt eller svårfödd? Normal

Ålder: 1,5
Träningsnivå: Hagvistelse
Lätt eller svårfödd? Normal

Foder
- Att det har god hygienisk kvalitet och gärna hyfsat proteinvärde.

- Nej

- Räknar ut vad som behövs för att komplettera grovfodret. Ger betfor för att det är bra för tarmen.

- Kollat kvoterna på höet och kompletterat med lucern upp till rätt nivå. Ger även betfor och vetekli för att det är bra för magen. Den gamla hästen får även Hippo Grow Alfa och olja för att hålla hullet bra.

- Gör just inga ändringar om de står, de behöver ju mat ändå för att hålla hull och muskler igång. Kanske minskar lite på lucernen bara.

- Samma hö hela året, inga foderbyten. Vänjer på sommarhagen under en veckas tid innan betesläpp. Ger bakjäst när behov finns för att undvika störd tarmflora (t.ex. vid frostgräs)
Hästarna får i princip fri tillgång till grovfoder för att kunna fylla sitt tuggbehov. De har alltid tillgång till vatten och de går i gräshagar året runt så det finns att pillra med.

Övriga kommentarer:

Har en häst med känslig tarm så jag är väldigt noga med vad för foder de äter. Ger helst inte kraftfoder utan de går i första hand på grovfoderbaserade foderstater.

Hästen

Ålder: 15år
Ras: srp
Träningsnivå: hage.
Lätt eller svårfödd? normal när hon inte rids men svår när hon är i träning

Ålder 6år
Kön valack
Ras reggad som swb på gråa papper
Träningsnivå under i gångsättning
Lätt eller svårfödd? normal

Ålder mellan 16 och 20år
Kön sto
Ras shetlandsponny
Träningsnivå mycket lätt träning
Lätt eller svårfödd? normal mot svårfödd

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Väljer och väljer då vi tar eget men om jag hittar en dålig bal så kaseras den och balarna brevid

Ingår något foder i hyran? Nej, efter som jag har hästarna hos pappa så inhandlar jag allt foder.
vill ha "rena" foder och inte färdigblandade så jag vet vad jag ger.

Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar?[/B]
Har hittils fått in hö med bra värden (förutom första året) så hästar som inte rids eller tränas så mycket klarar sej på detta.

Hästar som tränas mera får oxå lusern och olja.

Stot på 15år har haft 3lättare koliker under hösten vintern så hon får nu mera även betfor och linfrö för att hålla magen i gång.

Alla får även mineraler

Att allt foder är av hygigeninsk bra kvalitet och jag försöker ge dem sådant som dem är gjorda för att äta så långt det går.
Ser till att dem inte blir tjocka.

Övriga kommentarer:

// Train :laugh:

Senast ändrad:

Hästen

Ålder: 11 år
Ras: Nordsvensk brukshäst
Träningsnivå: Lätt motion

Foder
Den hygieniska kvaliteten är viktig. Näringsvärden är inte lätt att välja vad man vill ha, höet vi köper har dock alltid bra värden och kanon kvalitet.

Nej, men vi köper allt ihop.

Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Tittar på höanalysen först, kommer fram till en lämplig mängd grovfoder och har lagt till det som fattas med hjälp av några olika tillskott. Går både på näringsinnehåll och på känn vad gäller sort och mängd foder.

Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Han får aldrig något kraftfoder så ändrar inget alls egentligen.

Ser till att kvaliteten på fodret alltid är den bästa, ger mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt, alltid fri tillgång på friskt vatten, vänjer långsamt vid ev. foderbyten men försöker ge samma så långt det går, ser till att ha analys på grovfodret för att undvika brister. På sommaren är det lagom kraftigt bete i naturhagar och ser till att hästen inte blir tjock med hjälp av motion och strl på hagen.

Hästen

Ålder: 3 år
Ras: Vbl travhäst
Träningsnivå: Konditionsträning efter konvalescens (tränas för start i trav då)
Lätt eller svårfödd? Skulle vilja säga normal

Ålder: 22 år
Ras: New forest/arab kat. D
Träningsnivå: Ingen alls, pensionerad
Lätt eller svårfödd? Svårfödd med känslig mage

Foder
Bra kvalitet, en ordentligt utförd analys, pålitlig och seriös leverantör.
Har egt stall och köper då foder själv. Våra inackorderingar använder samma grovfoder. Kraftfoder köper alla själva.
Genom att räkna på hästarnas behov och sen tillfört det som behövs.
Minskar kraftfodret och bibehåller grovfodergivan
Långsamma foderbyten, ger inte för mycket.

Övriga kommentare: Ger hösilage på i princip fri tillgång till travaren. Utöver det äter han tre kilo Krafft Groov per dag. Ponnyn får reglerad giva av hälften silage och hälften torrhö pga magen som lätt blir kass.

Hästen

Ålder: 15
Kön: valack
Ras: Kallblodstravare
Träningsnivå: fritidshäst
Lätt eller svårfödd? ganska lättfödd, på vintern dock viktigt med tillräckligt av protein.

Foder
Helst bra med protein då han tappar lätt över rygg etc.

Nej

Helst så proteinrikt som möjligt för undvikande av för mycket extra tillsatser. Brukar dock behöva tillföra extra protein.

Provar mig fram genom att se hur hästen ser ut samt att jag räknar en del på värdena. En kombination alltså.

Hästen rids inte extra hårt utan rids någorlunda jämt hela året. På vintern kan det dock ibland bli lite extra vila pga väder/underlag etc. Drar inte in på något speciellt vid de tillfällena. Får endast lite kraftfoder.

Är noga med tillvänjning vid ev foderbyte etc och ser grovfodret som den huvudsakliga och viktigaste fodersorten. Är extremt noga och försiktig inför betessäsongen - dvs tar det lugnt och vänjer honom sakta vid betet.

Övriga kommentarer:
Har medvetet valt ett stall där vi själva köper allt foder samt packar höpåsar, hinkar etc. Vill inte tvingas använda hö som jag inte tycker håller måttet eller att andra ska bestämma hur mycket eller vad min häst ska äta.

Hästen (har två men tar bara den ena)

Ålder: 18
Ras: Halvblod
Träningsnivå: Vilar just nu
Lätt eller svårfödd? ganska normal mot svårfödd

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Han äter hö just nu så att det är dammfritt, "grönt & fint", bra pris, nära till hands om man ska hämta mer..
Ingår något foder i hyran? Har eget stall, så nej ;)
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Satt upp vad jag tycker är "lagom" för den typen av häst, men han tappar lätt upptill på vintern så han äter ganska mycket mer nu (12kg hö/dag)
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Får lika mycket grovfoder som vanligt, minskar ev kraftfodret om det behövs. (han blir lätt busig att hantera om han får för mkt.. :D)
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? Ser till att köpa bra kvalitet, alltid vara noga att det inte är damm, att det är odlat utan större vägar i närheten osv.

Hästen

Ålder: 11 år
Ras: Engelskt fullblod
Träningsnivå: Hobbyridning
Lätt eller svårfödd? Normal :p

Foder
Den hygieniska kvalitén. Har aldrig köpt grovfoder där jag vet analysen på förhand men det skulle jag absolut föredra. Sen priset, såklart, och var det finns (eller om utkörning finns och i så fall till vilken kostnad).

Ingår något foder i hyran? Njä, det är vår gård så vi har börjat ordna hösilage till alla i stallet för självkostnadspris. Så vi kan ju välja att ge av det eller köpa eget. Det kostar inget extra för dem i stallet men de slipper bry sig om hur det kommer till gården.

Trial and error, typ. Det är vår andra vinter ihop och han ligger nu stadigt med en kvot på 6,2. Fodrade på rejält i höstas men då gick han upp lite väl i vikt :o Så jag ändrade, la till 2 kg grovfoder och bytte kraftfodersort (lite fattigt med protein i hösilaget). Så först räknar jag ihop vad som borde vara rimligt sen checkar jag ju av hela tiden hur det verkar funka.

I dagsläget skulle vi behöva träna väldigt mycket mer för att öka foderstaten tror jag. Däremot om han skulle vila en längre period skulle jag nog byta kraftfodret mot sojamjöl för att slippa extra MJ i onödan.

Håller koll på nya rön. Ger mycket grovfoder (han står på halm också). Gör successiva byten eller ökningar.

Hästen

Ålder: 9 år
Ras: Nordsvensk brukshäst
Träningsnivå: Hobbyridning/vila

Främst genom att räkna. Jag vet att han är lättfödd så det gäller bara att få fram lägsta MJ och korrekt protein till det. Han får en högre kvot, 6,5 ligger den på.

Inga alls, han får så lite kraftfoder så det är bara underhållskomplettering för proteinets skull. Han har hull att ta av när han ska börja tränas.

Han får ganska lite hösilage så han står på halm så han har mer att pilla med under natten. Annars är det samma som den andra.

Övriga kommentarer: Generellt så fodrar jag helst bara med grovfoder (förutom alla andra fördelar är det ju billigast också ;)) men kompletterar med kraftfoder efter behov.

Häst 1

Ålder: 17
Ras: Svenskt Halvblod
Träningsnivå: Medel
Lätt eller svårfödd? Normal mot lätt

Häst 2

Ålder: 11
Ras: Engelskt Fullblod
Träningsnivå: Vilar
Lätt eller svårfödd? Normal mot svårfödd

Foder
Värden och hygien. Vill gärna ha långa strån för tuggtidens skull.
Ingår något foder i hyran? Hö, betfor och havre ingår.
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Ja, de får båda hö och betfor. Halvblodet får havre.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? De får båda även Hippo Basic. Det passade bäst in när foderstaten gjordes.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Har använt program och känsla.
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Vid vila drar jag ner på kraftfoder, grovfodert förblir orört.
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? Ser till att hästarna får foder av god kvalité och hygien. Bestämda utfodringstider och maten jämt fördelad över dygnet, 5 utfodringstillfällen.

Övriga kommentarer:

Puttar lite och tackar för alla de svar jag har fått hittills :)

// Train

Hästen

Ålder: 3 år.
Kön: Sto.
Ras: Fjordhäst.
Träningsnivå: Insittning pågår, rids ca 15 minuter 1 ggr/vecka samt 1-2 avsuttna pass per vecka.
Lätt eller svårfödd? Lättfödd, men inte åt det extrema. Har haft lite krångel med lågt hull som åring.

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Att det både har en bra hygienisk kvalitet och en bra kvot. Drömmen är att hitta ett foder med en kvot på 7-8 men som ändå har ganska lågt MJ.
Ingår något foder i hyran? Ja, hel havre ingår.
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Jag ger någon näve bara, men eftersom hästarna inte fodras med kraftfoder dagligen så blir det inte mer än så. Jag är ju bara ute hos hästen 2-3 gånger i veckan.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Höet valde jag utifrån analysen, en bra kvot och ganska lågt MJ. Turligt nog var det alldeles utmärkt hygieniskt också.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Det är tyvärr det enda som går att ge hästarna nu, jag har ingen möjlighet att styra fodergivan. Istället inväntar jag flytt till nytt ställe där jag får ändra efter eget huvud.
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Vid viloperiod får hästen inget kraftfoder om höet har tillräckliga värden. När det väl blir tal om tuffare träning så kommer jag förmodligen vara tvungen att lägga till någon typ av kraftfoder, men det är först om ett par år det kan bli aktuellt.
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? Ser till att hästen får tillräckligt med grovfoder, alltid har fri tillgång på vatten, försöker göra förändringar så successiva som möjligt.

Hästen

Ålder: 18
Ras: Ridtravare
Träningsnivå: Skogen
Lätt eller svårfödd? Mycket svår

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Kvalité
Ingår något foder i hyran? Ja, hö.
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Ja det gör jag. Höet är fräscht, smakligt och funkar toppen på min häst.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Ingår ej krafft, så jag köper Hippo Grow Alfa. Kollade smältbart råprotein i första hand.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Jag får testa mig fram eftersom herrens mage inte är ändlös, som jag hade velat att den var! Jag har hittat den perfekta foderstaten som innebär att han precis får i sig allt och aldrig är hungrig. Han har inte ens bråttom in på kvällarna trots att det ligger mat i krubban!
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Ökar/minskar fodergivan, ENBART för att han inte orkar äta upp annars.
Undviker kraftiga foderbyten och läser på mycket om fodret innan jag testar.

Övriga kommentarer:

Hästen

Ålder: 4 år resp 10 år
Kön: Valacker
Ras: Welshponny resp shetlandsponny
Träningsnivå: Under inridning respektive hobbymotioneras lite bara
Lätt eller svårfödd? Welshen är extremt lättfödd, shettisen vet jag inte riktigt än, mer normalfödd mot lättfödd skulle jag tro.

Foder
God hygienisk kvalitet, analysvärden som passar mig (lågt MJ men högt SRP), kunnig producent -bra foder som passar mina behov helt enkelt.

Eget stall

Utgång från tabellvärden och sen trial and error, dvs använda ögat och justera uppåt/nedåt efter det tills man hittar individens behov (av ffa MJ, men även delvis av protein, hitta vilken kvot en individ fungerar bäst på)

Med nuvarande - ingen, de står på underhållsbehov/så nära det jag kan komma, och får ingen justering oavsett förrän de nått normalvikt. Generellt så övriga hästar beror svaret på häst. Haft de jag behövt öka fodret på under konvalescens för de inte ska tappa, och de jag fått dra ner på. Försöker under konv till de som hullmässigt fixar det ge så mkt grovfoder som möjligt, helst fritt, för att öka sysselsättningen.

Hygieniskt bra foder, kontrollerad hantering, så mycket grovfoder (= TS) som möjligt, och försöka skapa så lång tuggtid som möjligt, täta fodringar för att inte ha många timmar utan mat mellan fodringarna (om jag ej har fri tillgång). Dvs tillfredsställa naturligt ätbeteende, och sikta på att magen ska få mat så nära 'hela tiden' det går - dvs som hästar är gjorda för. Undviker tvära/täta foderbyten om det går.

Övriga kommentarer:

Jag måste tyvärr kompromissa mer än vad som känns bra ang TS och tuggtid ffa vad gäller den extremt lättfödda =/ Målet är alltid, även om det inte alltid kan uppnås, fri tillgång av grovfoder med för den hästen anpassade värden

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 878
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·
H
Foder & Strö Har en dartmoor som är väldigt fet, (vi pratar rejält med fett över revbenen) och såklart är mitt mål att få henne i normalt hull, utan...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025