Hur tänker ni kring utfodringen?

Sv: Hur tänker ni kring utfodringen?

Hejsan!

Håller på för fullt med projektarbetet som ska handla om hästens utfodring och skulle behöva höra lite mer om hur andra har tänkt kring sina foderval och utfodringsrutiner :)

Därför tänkte jag ställa några frågor och hoppas på många intressanta svar

Hästen

Ålder: En nordis fjord, 6 år, 142 cm 450 kg, En holländsk ridponny, hopphäst, 12 år, 145 cm, ca 440 kg, En kallblodstravare, 11 år, 152 cm, 450 kg.
Kön: Ston allihop
Ras: Se ovan
Träningsnivå: Alla tränas och tävlas lite på låg nivå.
Lätt eller svårfödd?

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Att energinivån helst ska ligga lite lägre, proteinkvoten 6 eller lite mer. Torrhö vill jag ha.
Ingår något foder i hyran?
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Inget ingår
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder?
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten?
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt?
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar?

Jag väljer foder efter vad som behövs till det hö jag köpt. När jag bygger upp foderstaten vill jag ha så mkt av möjligt av intaget i form av grovfoder (Om inte hästen är svårfödd, då nöjer jag mig vid en rimlig mängd, ger därefter kraftfoder). Är kvoten rätt blir det nästan bara hö plus en mindre mängd kraftfoder att blanda mineraler i.

Är kvoten för låg (för lite protein jämfört med energin) börjar jag med att räkna hur mkt hö hästen kan äta utan att det blir för mkt Mj (energi), dvs utan att hästen blir fet. Efter det byter ja ut bara den mängd hö som jag måste mot kraftfoder eller helst lucern tills kvoten i totala foderstaten närmar sig 6. Klart! Foderstaten i år är typ 8 kg hö och 1,5 kg lucern plus mineraler för en av hästarna, som exempel.
Övriga kommentarer:

// Train :laugh:[/QUOTE]

Vill tillägga att om jag räknar för första gången till en ny häst börjar jag med att uppskatta hur mkt Mj den fått med föregående foderstat och utgår från det. Tex om den hållit jämt hull med 10 kg hö och 1 kg havre vet jag att den behöver ungefär 90 Mj och 90*6= 540 g smrp. Fixar sedan till resten i balans till den siffran. Gör jag foderstat åt någon annan försöker jag använda de fodermedel de tycker om att änvända. Sedan justerar man efter hur hästen utvecklas med den foderstaten.

Köper jag kraftfoder till mig själv skaffar jag det med mest smrp (protein) per kilo jämfört med priset och Mj (energi). Tycket det är slöseri att köpa foder som fibergi, groov 60 och gud vet vad som bara innehåller en massa hackat hö och halm som fyllmedel. Då ger jag hellre en liten mängd groov 125, lucern, soja, hippo grov alfa eller så och ger mer av mitt eget hö, som inte kostar uppåt 10 kr kilot som de utspädda färdigfodren gör. :p:laugh:

Hästen
Ålder: 22
Kön: Valack
Ras: SWB
Träningsnivå: LA-MSV
Lätt eller svårfödd? Nörmal, men med ett högre proteinbehov

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder?
Att det är bra med protein i det, vill gärna ha en kvot upp mot 8.
Ja, grovfodret ingår så tillvida att vi betalar per kilo foder vi använder.
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte?
Ja, kan inte och får inte ta hem eget, finns ingenstans att förvara
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder?
Fick leta efter foder med högt proteininnehåll så lucern och lite kraftfoder.
Lucern eftersom det är ett grovfoder med ett högt proteininnehåll och kraftfodret också.
Vill att det ska vara smakligt för hästen och gärna svenskproducerat. Så lucernet är danskt (innehåller inte melass) och kraftfodret är svenskt.

Räknat och räknat och räknat. Provat olika mkt grovfoder olika mkt lucern och kraftfoder. Olika kraftfoder för att komma upp i en bra kvot för hästen och med en så stor grovfoder giva som möjligt med dess värden.

Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt?
Längre viloperiod så dras kraftfodret ner/tas bort helt. Med detta hösilaget så skulle jag nog också öka på lucernet lite.
Extra hårdträning har jag inte funderat över, men efter ansträngning så ger jag E-vitamin. Men jag skulle antagligen öka på kraftfodergivan något för det skulle inte sänka totala kvoten.

Ger inte betfor då han inte tål det och blir förrutom dålig i magen med nässelutslag hård i musklerna.
Försöker i första hand täcka alla behov med grovfodret innan jag lägger till kraftfoder.

Övriga kommentarer:
Hade jag kunnat ta hem eget grovfoder och haft eget stall så hade jag önskat ett med en kvot på 8 och runt 60-80 i protein för att kunna ge fri tillgång och slippa kraftfoder. Tyvärr så står jag på ett stall där fri tillgång inte är möjlig.

Hästen

Ålder: 17 år
Ras: Varmblodstravare
Träningsnivå: Lätt/medel
Lätt eller svårfödd? Jag trodde svårfödd, men det visade sig att han är rätt lättfödd om man har koll på proteinbehovet.

Foder
Jag köper inte själv foder, det sköter stallägaren. Jag tycker det är viktigt att höet ser friskt ut och luktar som det ska. Ser gärna att det är analyserat också, men hittills har jag fått göra egen analys. (Sen är det ett plus om det inte är alltför dyrt och att man kan få det hemkört. :p)

Nej, men stallägaren har köpt hö och halm och jag betalar för det min häst använder.

Jag använder det grovfodret som stallägaren har köpt. Finns inte riktigt plats att köpa eget och försöka klämma in nånstans. Dessutom är det svårt att fodra med olika fodersorter i hagen, hästarna går ju runt och byter höhög.

Kraftfoder och andra tillskott köper jag själv efter vad höet behöver kompletteras med för att fylla min hästs behov.

Började med att räkna då min häst fick proteinbrist och tappade en hel del efter sommarbetet ett år. Sen har jag provat olika kvoter och givor och förhoppningsvis hittat nåt som passar min häst någotsånär.

Det har hitttills aldrig hänt, så jag vet inte. Den dagen, den sorgen. :p

Ser till att min häst har tillräckligt att tugga på under hela dygnet och att fodret är av god (synlig) kvalitet. Ger så mycket hö som möjligt och kompletterar efter behov. Övergång till nytt foder försöker jag göra långsamt och ger även lite jäst för att hjälpa magen att hålla sig i ordning. (Ger inte jäst året runt utan bara när det behövs.)

Hästen

Ålder: 17
Kön: sto
Ras: Arab-Halvblod/fullbod
Träningsnivå: Lätt dressyr
Lätt eller svårfödd? Lätt

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Ts runt 60, och hög smrp
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Allt foder köps av stallägaren som vi sedan betalar för allt eftersom hur mkt som används.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Hade inte min fodersort funnits i stallet så hade jag bett stallägaren att köpa in speciellt för min häst, nu ingick redan det som jag anväde förut så ingen skada skedd :)
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Beräknat själv
Minskar på kraftfodret och eventuellt ökar grovfodret.
Kvalitets foder och bra kvoter. Att alltid utgår från grovfodret och sedan eventuellt fylla på med kraftfoder för att få tillfredsställande "siffror"

Övriga kommentarer:

Hästen

Ålder: 12 år
Ras: Halvblod
Träningsnivå: MVS dressyr, 1 m hoppning
Lätt eller svårfödd? Svårfödd

Foder

Att han äter det. :angel: Kräsen häst som vägrar äta hösilage med lågt ts. Han vägrar också äta hö som är för grovt, för kortstråigt, eller för bossigt.

Ingår något foder i hyran?-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte?
Det ingår hö/och eller/ hösilage, havre och korn. Min har fri tillgång på hösilage i hagen och får 2 kg hö på morgonen och 4 på kvällen. Eftersom han behöver mer än vad som finns i havre och korn så får han inget av detta.
Jag ger honom krafft musli röd 1 liter, för att han ska få i sig tillräckligt då han är en häst i ordentlig träning samt en halv liter lusernpellets, för att få i sig mer protein.

Han ratade mest höet han fick och spred bara runt det i boxen. Därför byttes det mesta ut till hösilage så att han kan äta hela tiden under dagen, vilket han behöver då han har lätt att falla ur vikt samt är en ganska frusen häst av sig, och behöver mat för att hålla värmen här uppe i norr. han får fortfarande lite hö på morgon och kväll då personalen inte ger hösilage inne. Men han lämnar det mesta av höet.
Bytte från blå till röd musli när han började tränas mera och behövde mer energi och fett och protein för att orka och bygga muskler. Lusernet fick han som kompliment till detta då han behöver väldigt mycket protein. Han är en väldigt stor häst.

Jag ändrar sällan fodret. Har han vila så kan jag ev. dra med på muslin.

Jag ser helst att han har mat hela tiden. Detta är lite svårt då han inte vill äta höet men han har i alla fall alltid tillgång till mat. Jag ser till att hösilagebalen är fräch och inte möglig eller liknande när den öppnas och håller sedan koll på den ute i hagen.

Övriga kommentarer:

Hästen
Fantastica
Ålder: född 03, blir alltså 7 år i år.
Kön: Sto
Ras: 75 % halvblod med hoppstam, 25 % ponny
Träningsnivå: Lätt
Lätt eller svårfödd? Normal

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Nu ingår grovfodret i hyran men annars vill jag ha ett foder med lågt MJ och en kvot på 7. Gärna en TS på ca 65. Så de kan äta mkt mat utan att bli feta.
Ingår något foder i hyran? Ja, ingår egenskördat silage (låg kvot, högt TS), Mustangmüsli, havre, korn, mineraler, soja, lusernpellets.
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Ja, jag ger soja, mineraler och lusernpellets (och grovfodret)
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Hade det inte ingått soja och lusern så hade jag köpt det själv.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Analys och "ögonmått". Dock så har jag slutat blanda mig i exakta kilon grovfoder, det duger gott med så som stallägaren gör (hon ger tex mer när det är 20 minus etc).

Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Viloperiod: ser till att hästen får så det täcker behoven av protein drar oftast inte ner maten om det är bara någon vilodag. Konvalesent: Ger extra grovfoder, ser till att proteinbehovet täcks. Extra hårt: ger helst tex MSM eller liknande. Ökar fodret om det behövs.

Övriga kommentarer: Vi har inte fri tillgång på grovfoder, men hon stod med fri tillgång förra året då hon gick på lösdrift och det funkade bra för henne.
Ger gärna så naturligt/ "rent" foder som möjligt, och Ica verkar behöva relativt mkt protein.

Hej!
Så här tänker jag.

Hästen

Ålder: 5 år (6 i maj)
Ras: Arabiskt fullblod
Träningsnivå: Under utbildning inom AR, svårt att överföra till vanlig ridning.
Lätt eller svårfödd? Lätt eller normal skulle jag säja, men hon behöver mer mat än "normalhästen".

Foder

Bra hygienisk och näringsmässig kvalitet. Jag kan tänka mej ett grovfoder med lägre näringsinnehåll, så jag kan ge mer av det- men det behöver fortfarande ha en bra kvot mellan energi och protein.

9 kg hö och ca 100 gram betfor (3 dl torr).

Ger 9 kg hö och 100 gram betfor, betfor för att få i mineralerna.

Ger mineraler som balanserar upp mineralnivån i höet. ca 100 gram. Valde de som var billigast, men som också passar höet bäst.

Räknat enligt tabell och sen ökat när pållan visat tecken på att behöva mer.

Inga vid vila, hon behöver sitt grovfoder, när vi börjar träna hårdare kommer jag gissningsvis behöva öka och då får jag se vilket foder som passar bäst.

Ger så mycket grovfoder jag kan, undviker kraftfoder så länge höet funkar. Försöker se till att häst har att äta så många timmar om dygnet det går.

Övriga kommentarer:

/Lavinia

Hästen

Ålder: 18
Kön: valack
Ras: fjording
Träningsnivå: hobbyhäst
Lätt eller svårfödd? lättfödd

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? lågt socker, gärna så lågt MJ som möjligt, högt smrp, bra kvalitet, bra pris
Ingår något foder i hyran? eget stall
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten?räknat på hippocampus samt sett med ögat att den funkar (han går ner i vikt)
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? kommer att öka upp silaget med 0,5-1kg. Låter inte mycket men är i hans fall en del. Kanske ge mer soja eller lucern. Om han skulle rasa i vikt då vi kommer igång med motionen.
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? Undviker för sockerhaltigt hö/silage, ger bakjäst, tarmbakterier vid foderbyte, långsamma foderbyten. Så lite gräs som är möjligt i sommar - men ändå ett drägligt hästliv.

Övriga kommentarer: Min häst har haft fång, är på bantning nu just. Gått ner till mer normala 440 kg från 520kg. Han blev enormt fet i somras på en gång utan att egentligen ätit så mycket gräs. På höstkanten matade jag med ett oanalyserat hö som visade sig innehålla massor av socker. Katastrofen var ett faktum. :( Nu just är vi igång med promenader. Kommer att motionera så mycket som möjligt då han är igång för att undvika ett nytt fånganfall.

Hästen

Ålder: 10
Kön: valack
Ras: fullblodskorsning
Träningsnivå: lätt-medel
Lätt eller svårfödd? när vi köpte honom var han svårfödd, numera upplever jag honom ganska normalfödd

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Hygienisk kvalitét, näringsvärde
och i viss mån priset. Dessutom är hästen lite kräsen och äter inte för grova strån.
Ja det ingår 15 kg hösilage
Ja, det har varit lätt för oss ur hanteringssynpunkt och hästen har tyckt att det har varit smakligt. Just nu är det skiftande kvalitet på det och vi har därför fodrat med eget hö ibland.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Se ovan samt att vi köper eget kraftfoder havrefri müsli, mineraler, morötter och betfor.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Räknat fram den baserat på hösilagets värden och även sett till hästens hull och temperament
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Vi har inte behövt ändra foderstaten något nämnvärt, men när vi tränat hårt har jag lagt till extra kraftfoder.
Köper eget hö om inte kvalitén är tillräckligt hög, fodrar ofta. I vinterkylan har de ätit fritt av en ensilagebal i hagen.
Övriga kommentarer:

Senast ändrad:

Hejsan!

Håller på för fullt med projektarbetet som ska handla om hästens utfodring och skulle behöva höra lite mer om hur andra har tänkt kring sina foderval och utfodringsrutiner :)

Därför tänkte jag ställa några frågor och hoppas på många intressanta svar

Hästen

Ålder: 8 år, 4 år (till våren)
Kön: Valack, sto
Ras: Ridponny kat. D, Welsh Cob kat. D
Träningsnivå: Valacken: Normalt. Rids/aktiveras 0,5-2 h, 5-7 ggr/vecka. Stoet: rids väldigt lätt 5-15 min 1-2 ggr/vecka just nu + att hon aktiveras genom promenader, följa med som handhäst och ska även sätta igång med inkörningen.
Lätt eller svårfödd? Normal till lättfödd och lättfödd

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Jag har valt det som går att hitta:angel:. När vi bor på skolan så är det deras grovfoder som jag ger och hemma så köper jag av olika bönder beroende av vilka som har att sälja.
Ingår något foder i hyran? Stallet som jag står i på skolan har eget grovfoder men inte det hemma.
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Jag ger av det. Det är enklast och av väldigt vra kvalitet hygienmässigt.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Som sagt så köper jag där det finns. Just nu köper jag hösilage av grannbonden och hoppas på att jag ska kunna göra det till våren då jag byter till hö.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Kollar på hästen och fodret:angel:
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Om hästen tränas extra så ökas sojan på lite.
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? Jag ger fritillgång på grovfoder av bra kvalité och så lite kraftfoder som möjligt för att minimera risken för fång, kolik, magsår mm..

Övriga kommentarer:

// Train :laugh:

Jag kommer säkert att bli halshuggen av att jag inte ger analyserat grovfoder men det struntar jag i:angel:

Det låter också som att jag byter grovfoder hipp som happ men det gör jag inte heller. Jag brukar när det är lov från skolan ha med mig deras grovfoder. Förutom under sommarlovet och det är då jag köper hö av andra ibland då betet oftast inte räcker. Sen har jag då i år även köpt hösilage då vi är borta från skolan en längre period iom att vi har praktik.

Senast ändrad:

Hästen

Ålder: 10
Kön: val
Ras: sv.hbl
Träningsnivå: medel (tävlas hoppning 120-130)
Lätt eller svårfödd? Relativt svårfödd

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Att hästen äter det..han är kräsen. Måste vara god hygeinsk kvalitet såklart, helst bra värden men ibland så kan man ju inte välja.

Nej, finns grovfoder att köpa, vilket jag för tillfället inte gör. När jag flyttar till nytt stall kommer jag köpa grovfodret därifrån

Väljer kraftfoder efter vad som passar grovfodret och det måste vara smakligt så hästen äter det

Räknat och använt ögat.. Man lär känna hästen efter ett tag.

Vid längre vila justeras fodret, men inte om det gäller ett par dagar. Är vi inne i en riktigt hård träningsperiod så justeras fodret efter det då han tappar hull fort

Ser till att fodret håller hög kvalitet, förvarar fodret rätt mm.

Hästen

Ålder: 6 år/ 7 år/ 11 år
Kön: Valacker
Ras:SWB/ Fullblod / Fullblod
Träningsnivå: Konvalescent/ Medel, tävlar 1,30 hopp, LA dressyr, tränas högre / Medel, MSV dressyr - gymnastikhoppar
Lätt eller svårfödd? Lätt/ Normal-svår (beror på tillväxtperioder)/ Normal. Kommentar: båda fullbloden var mycket svårfödda när jag köpte dem men efter att ha stressat ned är de nu normala. Jag tror självklart att många fodringstillfällen bidragit starkt till detta.

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Kvot, hygien, hur mycket jag kan köpa av samma parti och pris
Ingår något foder i hyran? Eget stall
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Hade jag varit uppstallad hade jag räknat på kvot och kostnad för komplettering av övrigt foder i förhållande till att köpa eget grovfoder. Hygienen är viktigast för mig så ett foder med bra kvot ratas oavsett pris om hygienen är dålig.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Analys och beräkning av foderstat gav vilket foder & mineraler jag skulle komplettera med. Stämmer av med jag ser också.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Se ovan. Granskar hullet ofta.
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Drar ned på kraftfoder under vila (bete). Ger exta salt vid hårdare träning. Granskar hullet ofta och justerar ev foderstat.
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? Långsam introduktion av nytt foder/foderbyte, ger alltid jäst, fodrar minst fem ggr/dag och foderstaten är beräknad på mesta möjliga grovfodergiva.

Övriga kommentarer: Kontrollerar alltid att hästarna har tillgång till rent vatten och verkligen dricker det, diskar fodertråg före varje fodring, väger allt foder, foder förvaras på lämpligt sätt utan att fåglar & möss kommer åt det. Är mycket noga med utevistelse och motion. Konvalescenten fodras med lite lusern, morot och mineraler när de andra får sitt kraftfoder - allt för att hålla alla på gott humör. :d

;) Krocket

Hästen

Lätt hypotetiskt svar eftersom hästen kommer hem först om några veckor, står hos bekanta till mig utmlands nu. Jag har dock redan planerat vad hon ska få, ev vissa justeringar beroende på vad grovfoderanalysen kommer att visa.

Ålder: 3
Ras: Welsh Cob
Träningsnivå: mkt lätt
Lätt eller svårfödd? lättfödd

Foder

Kan inte välja eftrsom det ingår i hyran men jag skulle inte stå kvar om det var dålig hygien på grovfodret. Proteinvärdet är lättare att komplettera.

Ingår något foder i hyran? Ja. Hösilage, halm, havre, betfor.

Ger inte av det. Vill ha ett foder som så långt det är möjligt innehåller alla mineraler, spårämnen och vitaminer i hög koncentration. Jag fodrar bara 2 gånger/vecka övriga gånger är det andra som lägger upp maten och jag vill att det ska vara enkelt att fodra min häst.

Högt vitamin och mineralinnehåll så att 0,5 kg täcker dagsbehovet v dessa samtidigt som det ger lite skrammel i krubban. Vill ge mkt begränsat med spannmål eftersom jag inte anser att hästar primärt ska äta grovfoder.

Behövs det kompletteras med protein blir det i form av lucernhack + ev ca eller fosfor.

Analys på grovfodret, komplettera utifrån den.

-

Hög andel grovfoder av god hygienisk kvalitet, täckt mineral och vitaminbehov, lite kraftfoder, bra kvot mellan tex ca/p, vatten i hink.

Övriga kommentarer:

Tar en av hästarna;

Ålder:f.05
Kön:sto
Ras:SWB
Träningsnivå:Medel på en fyrstegsskala där mkt hård är ex. galoppörer. Tränas för årgångstävlingarna.
Lätt eller svårfödd? Normal

Foder
Att det är välskördat, med höga värden(bevisat att hästen tål höga proteingivor när det kommer från grovfodret) och av god hygienisk kvalitet

Ja
Ja, det är skördat på gården i samråd med bonden. Bra folk som köper in hög kvalitet på kraftfodret.

Se ovan, vad som är viktigt när jag väljer grovfoder.

Enklare kalkylering och ffa kontroll av hull, allmäntillstånd, blodprov och prestationsförmåga.

Lågträning eller vila- ingen kraft, bara miner etc, hög träning mer kraft och vissa tillskott såsom t ex E-vit o lysin o ökad saltmängd. Alltid mycket grovfoder.

Baserar foderstaten huvudsakligen på grovfodret. Ger ovanligt lite kraftfoder så att hästen ska få så mycket grovfoder o ättid som möjligt. Krav på hög hygienisk kvalitet. Långsamma övergångar mellan foder o hemmafoder med på tävling. Ger foderjäst för att stabilisera vardag/tävling.

Övriga kommentarer:

Hästen

Ålder: 7 år
Ras:Westfahlen
Träningsnivå:
1,10 hopp La dressyr
Lätt eller svårfödd?
Vet ej då hästen är ny för mig, men enligt gamla ägaren tappar hon lätt om man ger för lite mat.

Foder
Bra värden, högt protein

Hösilage 15 kg, havre, korn, betfor och mineraler
Jag ger betfor och mineraler av det, annars ger jag krafft grov 90 och lusern då hästen är ny för mig och ligger i underhull. Kommer sedan ge 1 kg havre.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Hästen är i underhull och behöver mer protein men lite energi, därför ger jag lusern hackad strå 4 liter, samt krafft grov 90 för hon ska upp imuskler och vikt.
Pratat med gamla ägaren samt räknar foderstart själv edfter analyserat hösilage.
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Tränas hårdare lägger jag på 1 kg havre. Vilo period endast Lusern hackad strå, betfor och mineraler. Alltid 12-15 kg hösilage.
Kollar kvaliteten på grovfodret nogrannt, fodrar alltid grovfoder före krafft foder. Ordentligt med vatten i hagen samt vattenkopp plus hink inne. Förbereder gräsinvänjning mycket långsamt.
Ser till att hästen inte äter grovfoder som det blivit frost på.

Övriga kommentarer:
Gamla ägaren sålde hästen till försäljningsstall där hon stod i 4 månader, när jag provred var hon i lagom hull, en månad senare får jag hem henne i mycket dåligt hull och muskel fattig.

Hästen

Ålder:13
Kön:Sto
Ras:Engelskt Fbl
Träningsnivå: Hobby
Lätt eller svårfödd? Inte särskilt svår för att vara fullblod...

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? Bra hygien, vettig kvot smb rp/MJ, priset till viss del
Ingår något foder i hyran? Nej
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Höet valde jag inte, det köper man från stallägaren. Nästa säsong ska jag skaffa eget eftersom det är för dåligt med protein i det här och jag inte vågar chansa på att de får det bättre till nästa säsong. Proteinfodret (Galax Utmärkt) valde jag pga näringsinnehåll, ingredienser och pris.
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? Räknat och erfarenhet.
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? Ganska jämn träning året om utom när hon går på bete och bara äter gräs.
Inget stärkelsebaserat fodermedel, försöker minimera kraftfodret, helst inte ge något alls om grovfodret är tillräckligt bra.

Övriga kommentarer:

Thats about it.....

Senast ändrad:

Hästen

Ålder: 18 år
Ras: Okänd korsning (häst)
Träningsnivå: typ medel
Lätt eller svårfödd? Varken eller, lagom hehe :cool:

Foder
Vad är viktigt när du väljer grovfoder? oj, jag har det som ingår så jag väljer inte, men jag vill att det ska vara "fräscht" och inte mögel såklart, inte så dammigt och.. bra helt enkelt :idea:
Ingår något foder i hyran? Ja, hösilage ingår.
-I så fall: Ger du av det? Varför/Varför inte? Ja, jag ger av det av ekonomiska skäl för stallhyran blir inte billigare även om man köper eget grovfoder. Och för att jag bara har en häst och då skulle hösilagebalarna få ligga öppna för länge för att hålla sig fräscha, eftersom det inte går åt så mycket till en häst.
-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också: Hur tänkte du när du valde foder? Jag ger hippobas cool, betfor och mineralpellets. Hippobasen för att han ska få lite kraftfoder och just hippobas för att på det stället som ligger närmast där man kan köpa foder så säljer de bara hippofodret. Jag använder "cool" (utan havre) för att han blir lite tokig om han får havre :p betfor får han för att han gillar det, och när han fick medicin ett tag fick han det utblandat med betfor så jag har en stor säck kvar att ta slut på :angel:
Hur har du kommit fram till den nuvarande foderstaten? oj, det bara fungerade :D nej, men jag jämförde med det som de förra ägarna gav honom (köpte honom i juni) och tänkte ungefär lika. Mycket grovfoder och lite kraftfoder.
Vilka ev ändringar görs då hästen har en viloperiod/är konvalescent/tränas extra hårt? enda gången han vilat en längre period hittils är när han var sjuk och då fick han lite mindre hösilage bara. och i somras nån vecka men då hade han fri tillgång på bete så det gick inte att styra :angel:
Vad gör du för att undvika foderrelaterade problem/sjukdomar? hmm, försöker vara noga med att inte byta foder och fodertider hit och dit och att fodret, både kraft och grovfodret är fräscht och bra och att det inte finns mögel etc i hösilagebalarna. I vår kommer jag tänka på att minska på fodret direkt när gräset börjar komma så att det inte blir risk för korsförlamning. Och så självklart att han har fri tillgång på vatten hela tiden :)

Hästen

Ålder: 28
Ras: varmblod/ridtravare
Träningsnivå: lätt, hagvistelse, promenader
Lätt eller svårfödd? Relativt svårfödd

Foder
God hygeinsk kvalitet såklart och så bra värden som möjligt.

Ja, jag ger av det för att det är billigast och har ok värden och har fri tillgång, kompleterar med lusern hack för att slippa ge överdrivet mycket hö.

-Om det inte ingår eller om du ger annat foder också:
Hur tänkte du när du valde foder?

Ingår inte, köper eget. Mûsli blandning(havrefri) för äldre hästar, linfrön för päls då det är rikt på B-vitamin,omega 3-6 och en positiv effekt på leder, hjärta/kärl och smörjer tarmarna.
Betfor då det främjar hästens matsmältning, glukosamin för lederna och lusernhack.
Jag vill ha så bra foder som möjligt för en bra peng och självklart att det är bra kvalité.

Räknat och använt ögat, har ju haft min häst ett antal år så jag har sett vad som behövs och inte.

Vid längre vila justeras fodret, men inte om det gäller ett par dagar. Hon tappar lätt vikt vid minsta lilla förändring.

Ser till att fodret håller hög kvalitet, förvarar fodret rätt och ser till att det är rent överallt.
Tvättar ur matburkarna varje dag och fodertunnorna innan jag fyller på med nytt foder.
Sen ger jag även mycket vatten i maten, då min häst inte dricker så mycket, hon älskar när maten är som soppa :D.
Ser till att ta lång tid på mig om hon ska byta foder mm, för att förhindra störningar i mage/tarmar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 878
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·
H
Foder & Strö Har en dartmoor som är väldigt fet, (vi pratar rejält med fett över revbenen) och såklart är mitt mål att få henne i normalt hull, utan...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025