Hur tänker ni ang ålder på matte/husse?

utan_hund

Trådstartare
Skulle vilja höra era tankar och erfarenheter om ålder på hundägaren. Vi är alla individer och har olika hälsostatus, familjeförhållanden m.m. men om vi skulle försöka generalisera lite, hur tänker ni som har hunnit fylla femtio, drar ni er för att skaffa ny hund?
Jag funderar mycket på det här, är själv femtio år nu och lever utan hund sedan flera år men känner hela tiden att det är ett mycket fattigare liv, saknar hund mycket. Efter senaste hunden har inte livet varit sådant att jag kunnat skaffa ny, nytt arbete bl.a. Nu kommer jag snart leva ett hundvänligt liv igen, jobba hemifrån vissa dagar och övriga dagar ha med hunden på jobbet.
Men nu börjar jag tycka att jag kanske är för gammal. Man får ju räkna med att man ska kunna ta hand om en hund 10-15 år framåt. Funderar så klart på att en vuxen hund vore bra då men en hund på 5 år kan ju ändå i bästa fall ha 10 goda år kvar och en omplacering kan ju kräva en hel del flera år framåt, liksom en valp är unghund i många år.
Det är inte så att jag är särskilt skröplig eller sjuklig men i min ålder börjar ju krämpor dyka upp efter vad jag hör omkring mig. Även om man har ett gott familje- och vänskapsnätverk är det ju inte helt självklart att lämpa över en hund till någon som inte valt själv.
Hur tänker ni som är i min ålder och skaffar ny hund? Hur tänker ni som är uppfödare när ni säljer valpar?

Sv: Hur tänker ni ang ålder på matte/husse?

Tycker inte du är för gammal för hund. Även om man är yngre så kan livet förändras snabbt pga sjukdomar.
Men man ska kanske tänka vad för hund man skaffar, kanske inte en högpresterande hund.

50 år är väl ingenting! Mitt i livet typ :)
För de som är uppåt 70 år börjar jag fundera på om det är lämpligt att de köper en av valparna. Men man vet ju aldrig vad som händer imorgon oavsett om man är 20, 50 eller 70 år.

Skrev vist ihop en lite roman här men så kan de bli, så läs om du orkar :P

Jösses de låter som du vore 100... 50 är ju ingenting båda mina päron har fyllt 50 och letar just nu valpar för SM nivå och klan inte tänka mig att någon ens haft en tanke på att neka pga av deras ålder än mindre de själva... Jag vart lite chockad här tro ja :p när jag läste rubriken trodde jag att du mena typ när man är runt 80. Jag jobbar inom hemvården på en liten ort och har trots det flera som är runt 100 (äldsta är 104 tro ja) ur den synvinkeln har du knappt levt halva livet och du börjar reda fundera på att ge upp de bästa delarna av livet.

Ja som du säger så självklart har man olika hälsa och därav olika förutsättningar men som du beskriver det får man inte uppfattningen om att du är döende i cancer eller liknande.

Mina farföräldrar är runt 75 och de skaffade nog sin sista valp för ett par år sedan (och min farfar har faktiskt varit döende i lungcancer för 15 år sedan men klarade sig och lever nu med "bara" kool). Kanske inte deras sista hund men troligen deras sista valp pga att de känner att de inte kan ge en valp, oavsett ras, den stimulans de behöver men skulle de hända denna hund nått tar de säkerligen någon vuxen hund igen. Med åren har de dock anpassat sitt hundägande tex har de hägnat in hela gården (relativt stor gård) så även om de blir tillfälligt sjuka ska hunden kunna sysselsätta sig självt på gården utan promenad en dag eller två om de blir liggandes i influensa eller liknande.

Jag resonerar som så att så länge de är medveten om sina begränsningar och väljer hundar efter det dvs. de vet hur mycket motion och stimulans de orkar ge hunden varje dag köper bara hund efter utpräglade sälskapslinjer/vuxen hund som bevisat är nöjd med att leta lite godis inne och promenera kilometern till brevlådan varje dag så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle skaffa hund.

Känns så deprimerande om man oavsett ålder måste planera utifrån att man kanske dör snart för dö kan man trots allt göra när som helst. (jag säger nu inte att man ska skaffa valp på sin 100 årsdag men överlag när inte hälsan sätter stopp står jag fast vi det jag skriver här)Tänker att min bror som är aktiv bil och motorcykelförare (i tävlingssyfte) har större chans att dö inom en 10 års period än en sunt levande 50 åring men inte skulle han dra sig för att skaffa hund för det.
Oavsett var man är i livet tror jag det är bäst att planera utifrån de förutsättningar man har just precis nu och inom den närmsta tiden och inte de förutsättningar som kanske är om 10 år.

Livet förändras hela tiden och det kommer aldrig att gå att förutse så det är bara att leva därefter :)

Och jag som tänker att när man börjar närma sig 50, då borde det verkligen finnas bra läge att skaffa hund ;) Förövrigt håller jag på och utbildar min mor när det gäller hundar, för om något år när hon fyller 65 och går i pension så ska det nog bli en liten hund hos henne. Det som vi är noga med till henne är att det ska vara en hund som inte kräver för mycket, som inte är för stor och stark (hon ska orka hålla den även om hon blir svagare än vad hon är nu) och pga ett synfel hon har så måste hunden vara ljus.

När det gäller krämpor som dyker upp så lär man ju verkligen ha en fördel av att ha hund. Man får komma ut och röra på sig, har oftast rätt bra rutiner, blir positivare och mer avslappnad och kombinerar man det med att försöka äta rätt bra själv så finns det väl ingen anledning att tro att man ska börja få ett hav av krämpor kastat över sig bara för att man når en viss ålder?

Jösses, 50 år är väl ingen ålder :) Och hunden är ju inte valp hela livet. Utan när du är 60 så är hunden 10 år och är ingen vilding.
Jag har sålt till 70-åringar, varför ska inte de få ha hund?
Skulle personen avlida så finns jag här om hunden behöver placeras om, eller så tar en annan familjemedlem hand om hunden.

Men visst, skulle en 70-åring komma och vill köpa en schnauzer och aldrig haft hund. Då skulle jag rekommendera en annan ras. Om det inte är en pigg och aktiv 70-åring :)

Jag har många valpköpare som precis blivit pensionärer och nu äntligen känner att nu har de tid för hund igen.

Senast ändrad:

Ja oj, jag låter faktiskt som om jag vore 80 eller svårt sjuk. Jag kanske har hamnat i en 50-årskris eller blivit helt hypokondrisk. Tycker alla bara pratat om sjukdomar, död och elände på jobbet sista tiden. Jag hade faktiskt innan de här tankarna dök upp just konstaterat att mitt liv egentligen aldrig varit så lämpligt för hund som nu: god o stabil ekonomi, utflugen självständig dotter, disponerar min tid nästan helt som jag vill själv vill och vet dessutom bättre vad jag vill. Å det där med att hunden ju också åldras tänkte jag inte ens på "rodna", tecken på begynnande demens? Jag kanske får ringa några kompisar som är 55+ och ha lite terapisamtal. Tack för era synpunkter! Nu har jag valet av ras kvar ...

Ja oj, jag låter faktiskt som om jag vore 80 eller svårt sjuk. Jag kanske har hamnat i en 50-årskris eller blivit helt hypokondrisk. Tycker alla bara pratat om sjukdomar, död och elände på jobbet sista tiden. Jag hade faktiskt innan de här tankarna dök upp just konstaterat att mitt liv egentligen aldrig varit så lämpligt för hund som nu: god o stabil ekonomi, utflugen självständig dotter, disponerar min tid nästan helt som jag vill själv vill och vet dessutom bättre vad jag vill. Å det där med att hunden ju också åldras tänkte jag inte ens på "rodna", tecken på begynnande demens? Jag kanske får ringa några kompisar som är 55+ och ha lite terapisamtal. Tack för era synpunkter! Nu har jag valet av ras kvar ...

Men härligt nu börjar det låta som nått :D bara bort med åldersnojorna :D kan du inte beskriva vad du vill göra med hunden eller va du letar på ett ungefär, vi har ju så roligt här på buke med "vilken hund passar" den eviga diskussionen utan slut :p

Men härligt nu börjar det låta som nått :D bara bort med åldersnojorna :D kan du inte beskriva vad du vill göra med hunden eller va du letar på ett ungefär, vi har ju så roligt här på buke med "vilken hund passar" den eviga diskussionen utan slut :p

Jag skulle gärna få lite råd om ras men den "eviga diskussionen" trodde jag nog ni var trötta på. Ska jag skapa ny tråd då eller köra vidare här tycker du? Det kommer bli långt inlägg ...

Hej från farmor,

jag köpte valp när jag var 70 (irländsk varghund), en till när jag var 71 (bullmastiff). Nu har jag en 3 åring och en 2 åring. Kan säga att dessa 2 håller liv i mig. Jag är inte sjuk, känner mig som en 35-åring men lite lat (har jag alltid varit) så jag skaffade raser som är lugna. Har haft brukshundar tidigare (schäfer, rottis), tränat o tävlat mycket men tyckte att nu orkar jag inte med det längre, eller rättare sagt har tappat intresset.

Hästuppfödningen la jag av med vid 70 års ålder, unghästarna blev lite för mycket då tyckte jag med tanke på att min man (13 år äldre än jag) började bli lite knackig och jag blev tvungen att sköta allt själv.

Jag är en helt vanlig pensionär, jag räknar nog med att dessa hundar blir mina sista - men? de lever knappast över 10 år så varför inte en fransk bulldog eller en pekingese som födelsedagspresent till mig själv på 80-årsdagen!

Som pensionär har man glädjen av att umgås med sina hundar dygnet runt, följa deras utveckling varje dag. Allt som hör ihop med en hund, handla hundmat, hålla rutiner, ut o promenera är positivt. En plan B finns förstås, mina uppfödare ställer båda upp i händelse av långvarig sjukdom eller t.o.m. död så jag känner mig trygg.

Jag bor på gård med stora arealer inhägnade vilket förstås underlättar hundhavandet (men det är också jobbigt, gården måste också skötas).

Skaffa du hund men välj ras efter behov, ingen porsche på äldre dar kanske utan en mer praktisk bil och ha så trevligt med den önskar farmor.

*kl*
Man kan inte sluta leva för att man ska dö! Det man kan göra är att nedteckna vad man vill ska göras med djuren efter ev bortgång, men det tycker jag att alla djurägare borde göra. Vi kan alla dö precis när som helst.

Det är bara att köra :D

en 50-åring kan ju ha barn som bara är 10 så varför ska man då inte kunna ha en valp? Sjukdom kan drabba alla även om man är 20. Och om du är orolig för krämpor betyder en hund att man motionerar mer och det är bra för att förebygga skador på kroppen ;)

Och jag säger bara Vaaa? Och fniss. Maken valde att köpa sig en mastiff i 50-årspresent. Vi tänker skaffa samma ras igen när det blir dags - goare hundras har vi aldrig haft och då lär han ju närma sig de sextio. Maken är reumatiker och började rida i 40-årsåldern. Nu rider han 2 lektioner i veckan plus att han grejar med hundarna - vi har varsin.
Svärmor är snart 75 och har haft 4 valpar (tyvärr har två hundar dött i förtid i sviterna av ett hundöverfall) de senaste 15 åren. Hon har svårt att ta sig fram till fots men hennes hundar får massor med motion och träning - permobil är suveränt när man har vinthundar.
Så kör bara.

Haha :D

Själv är jag 49 år och planerar inte att sluta ha valpar eller skaffa nya valpar :D

Jag skulle gärna få lite råd om ras men den "eviga diskussionen" trodde jag nog ni var trötta på. Ska jag skapa ny tråd då eller köra vidare här tycker du? Det kommer bli långt inlägg ...

äh men kör på här tycker jag, här kommer många titta in så :) de som är trötta på att ge tips håller sig borta så dem behöver vi inte tänka på :p

Jag säger som alla andra - du är inte gammal!!

Själv är jag 61 och har en liten Dansk-Svensk Gårdshund som är 8. Den dagen hon inte finns längre (vilket jag i o för sig inte vill tänka på ...), så räknar jag kallt med att skaffa mig en ny liten DSG.

Jag har två hästar här hemma också, och dom hoppas jag att jag orkar både sköta om och motionera i minst 10 år till.

Så - klart att du ska skaffa valp!

Jag har ocksa passerat 60 strecket:cautious: och har tva hastar och tva rottisar ... varav en inte ar ett ar annu. Nasta valp blir nog en malle da jag fatt ett erbjudande att fa en valp fran en av de basta uppfodarna ... eller sa blir det en till rottis. :p

Jag har ocksa passerat 60 strecket:cautious: och har tva hastar och tva rottisar ... varav en inte ar ett ar annu. Nasta valp blir nog en malle da jag fatt ett erbjudande att fa en valp fran en av de basta uppfodarna ... eller sa blir det en till rottis. :p

Kul hur man uppfattar folk på nätet och ålder. Har aldrig uppfattat dig som 60+. Utan har faktiskt trott du varit under 30 :D
Men sen har jag ingen koll på om du skrivit om barn, osv i andra trådar/sidor.

Min mamma köpte en riesenschnauzer när hon gick i pension, hennes första alldeles egna hund, och ett mycket lyckat hundköp.

Jag har passerat 50 och har 2 hundar, en på 19 månader och en på 4,5 år. Förväntad livslängd runt 15 år.

Förmodligen kommer jag alltid ha hund och katt (har 4 stycken)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar