Hur tänker hästar egentligen? Minns de händelser eller lever de bara i nuet???

Gilette

Trådstartare
Ibland undrar jag hur hästar tänker egentligen!
Som t ex idag när min häst helt plötsligt får för sig att hon inte tänker gå in på en viss väg, där hon ALLTID har gått in förut och så sent som igår gick in utan problem. Nej idag passade det tydligen inte att svänga in på vägen så hon tvärstannar och backar bara när jag driver på henne. Ja efter ett tag sitter jag av och leder min bångstyriga häst och hon vägrar fortfarande att gå, efter ytterigare en kvarts bråk går hon iaf motvilligt framåt.

Tio minuter senare är det dags igen, hon får för sig att hon inte vill gå ner för en liten backe - samma där hon har ALLTID gått ner där utan krångel. Jag står där i minst 40 minuter och tragglar med henne. Först rygga ner fem gånger, sen leda ner fem gånger - första gången fick jag bokstavligen släpa med henne. Därefter skritta upp och ner fem gånger tills hon går utan krångel.
Därefter inga problem - men ridturen tog två timmar pga det här:S

Jag försöker komma fram till varför hon gjorde så här just idag - hur tänker hästarna egentligen??
Kommer hon minnas det här imorgon och göra samma sak igen eller var det bara en engångsgrej?

hästar blir man aldrig klok på....

Sv: Hur tänker hästar egentligen? Minns de händelser eller lever de bara i nuet???

Ja, ibland kan man undra,.. de kan hitta på de mest tok-knasiga saker ibland!
Kanske de bara spelar oss ett spratt, de vill "testa" oss och se vilket humör vi är på idag...
Eller så är de själva på dåligt humör.
Eller kanske de känner/hör/ser något som inte vi gör. De har ju mkt bättre hörsel, och de ser i andra vinklar än vad vi gör...:confused:

Sv: Hur tänker hästar egentligen? Minns de händelser eller lever de bara i nuet???

Det heter inte hästminne för intet. Hästar kommer ihåg händelser oerhört väl - positiva som negativa. det är ju därför det är så viktigt hur man hanterar situationer med dem, så att de skaffar sig positiva minnen där man vill det, och negativa där man vill det s.a.s....

Hur man hanterar en situation bestämmer mycket hur hästen fäster sig vid det och "minns" det. Gör du en jättestor grej av en konflikt eller bestraffar på fel ställe, kan du skapa ett starkare minne av händelsen än om du gjorde en mindre affär av det. så att säga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
330
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar