Hur tänker en kattälskare?* långt*

Kusebuse

Trådstartare
Jag har egentligen ingenting emot katter! Eller några andra djur heller för den delen. Jag har själv haft många katter när jag bodde på gård..... men.....

Hur är det försvarbart att tama sällskapsdjur (katter) får springa omkring hur som helst, när andra (hundar) SKA hållas kopplade på allmän plats?

Själv är jag ganska trött på att köra händerna i kattbajs när jag rensar i mina rabatter,
att sonen kommer in från trädgården med kattbajs dinglande i kläderna,för att inte tala om kommunens stora kattoalett - lekparken!!!
att mina marsvin som går ute i en hage i trädgården ständigt hotas av katter som försöker bryta sig in till dom!

Det här är ju ändå mitt hem och min trädgård, och jag har valt att inte ha katt!

Om min hund skulle förorena i någons trädgård eller på lekplatsen skulle det bli ett herrans oväsen! (Man SKA plocka upp efter sin hund).Folk klagar ju t o m på att det finns hund- och hästbajs i SKOGEN!

Katten måste väl vara det enda djuret som får hållas på detta sättet?
Hur funkar det nu med alla nya djurhållningsregler? Exempel: Alla djur ska leva ett så naturligt liv som möjligt... gäller det katter också?
Det måste ju i så fall innebära att det blir förbjudet att ha innekatt, för det är ju inte alls naturligt för ett kattdjur att leva så.

Nejdå, jag varken dömer eller fördömer; Jag bara undrar.

Nyfiken hundmänniska

Sv: Hur tänker en kattälskare?* långt*

Många kattälskare håller med dig. Jag tycker personligen att det är enormt oansvarigt att låta katter springa lösa och ställa till med obehag för andra. Jag är dessutom rädd om mina katter och vill inte att de ska komma till skada, något som de löper många gånger högre risk att göra som utekatter än som innekatter. Därför håller jag dem inne. Utekatter tycker jag är OK enbart där det varken finns grannar som störs av dem eller trafik som kan skada eller döda dem.

Vad gäller innekatters "naturlighet" så är det väl unefär lika naturligt att ha en katt inne som det är att ha vilket djur som helst inomhus. Katter kan leva "naturliga" och lyckliga liv även som innekatter, det gäller bara att tillgodose alla deras behov, även behovet av jakt och aktivering. Samtliga innekattägare som jag känner har dessutom antingen rastgård/innätad balkong som katterna kan gå ut i för att få frisk luft och spana på sin omgivning, eller så går de ut med dem i sele. Eller både och, som mina föräldrar.

Jag skulle verkligen välkomna hårdare bestämmelser för när och var det är OK att ha katter lösa. Jag är övertygad om att det skulle höja kattens status avsevärt. Som det är nu ses katter ofta som slit- och slängprylar, om en blir överkörd är det bara att skaffa en ny. Om man tröttnar är det bara att slänga ut dem.

asfalt - som ikväll får hem två katter som råkade ut för det senare, men som iallafall hade turen att få komma till ett katthem.

Jag är en av kattägarna som håller med.
Tyvärr ser man inte lika på katt och hund ens i domar på sånt här. När det varit uppe i rätten så har man gått på linjen att det ligger i kattens natur att få gå lös ute och jaga och därför är det sällan kattägare fälls. Lagen är rätt luddig och trots att det står att katter (liksom hundar) ska hållas under uppsikt (det finns ingen lag som säger att en katt ska vara kopplad) så går man ofta på det "naturliga" tänkandet. Katten räknas inte till att vara lika domesticerad som hund, tror det är där det faller. Kattens status är löjligt låg, dom är värda noll och ingenting och därför ser det ut som det gör med över 100.000 hemlösa katter i Sverige. Det är liksom legitimt att dumpa katter och tro att dom ska klara sig själva, samt att flytta ifrån dom om man inte vill ha dom med sig till nya stället.
Det kämpas enormt för att få igenom en lag om ID-märkning på katt, men dom får aldrig gehör för detta. Så länge inga lagar hjälper till är det rätt omöjligt att få en högre status på katterna och genom det få fler människor att ta ansvar för sin katt.

Jag håller med du. Jag har själv haft en rabatt som användes som katttoalett (irriterande!!) katter som gräver upp småplant etc.
Jag har fyra katter själv, jag vet inte vad man ska göra åt detta för att om katter ska vara ute där de inte stör så måste de ju vara mitt på landet/i skogen allihopa (går inte).
Det finns en hel drös med katter som inte går att ha inne, de mår dåligt av det (har haft en själv).
Det finns ingen lätt lösning :(

Jag håller med dig helt! I det bostadsområde där jag bodde för några år sedan fanns grymt mycket katter, så våra rabatter var alltid fulla av kattskit. Nu bor jag ute på landet, öde och bra. Så här spelar det ju ingen roll om kissen bajsar här och var. Jag tycker att man bör tänka sig för när det gäller kattköp, om man verkligen kan/ska ha någon (tycker faktiskt inte att katter hör hemma i täta bostadsområden,bland vägar osv). Skulle nog behövas lite mer regler kring katthållande! Själv har jag och min pojkvän 4 katter, vi kommer att flytta till ett radhus om en månad, med tillhörande uteplats. Eftersom nästan alla grannar har katt kommer vi att hägna in vår uteplats och ta katterna på promenader i sele. För jag vill inte att mina katter är dumma mot andras katter, skiter i deras rabatter osv, vill inte heller ha kattskit i min rabatt, så det känns skönt att ha kissarna under uppsikt :)

Jag håller med dig. Min åsikt är att sanna kattälskare håller katten inne eller i koppel under uppsikt.

På jobbet hade vi nyligen en diskussion angående utekatter och förorengar i rabatter, sandlådor o.d. En av tanterna på jobbet tyckte att hennes katt hade full rätt att vara fri och att sandlådeägarna fick skylla sig själva om de inte täckte sandlådan. :eek: Skrämmande!

Jag tror att anledningen (många gånger) att hundar springer iväg när de är okopplade beror på lösspringande katter:( alla hundar jag nästan känner jagar katter faktiskt.

Jag tycker om min katt, en katt som är innekatt men som får gå ut på vår gård.

När vi var små hade vi en katt som endast gick in för att äta, inget någon i min familj ens pratade om... det bara var så!

Fattar inte varför katter måste sätta sig i sandlådor o kissa o bajsa när det finns 5 hektar äng/gräsmatta/diken runt omkring :mad:

Fattar inte varför katter måste sätta sig i sandlådor o kissa o bajsa när det finns 5 hektar äng/gräsmatta/diken runt omkring :mad:

För att det mest naturliga för dem är att gräva just i sand.

Allmänt:

Jag skulle aldrig vilja ha min ev. katt lös i bostadsområden både för hänsyn till människorna och med rädsla över vad några av dem kan hitta på när de blir arga på katten. :crazy:

Om jag skulle ha utegående katt så skulle jag se till att bo på ett lämpligt ställe utan större vägar eller många grannar.

Nu är det så att de katter vi tar hand om åt katthemmet ofta får sitta på vår balkong (första våningen) och där har de jättemycket att spana på och insekter att fånga, de kan t o m bråka med grannkatten under genom att vifta med tassarna genom en glipa i balkongen.
Det går även utmärkt att ta katten på en promenad varje dag precis som man gör med en hund. Grejen är den att vänja dem redan när de är små (men det går ju självklart senare också). Att gå i koppel är lika "onaturligt" för katter som för hundar.

Jag vet dock att det finns ett katter (minoritet) som kräver att få gå ut annars blir dem olyckliga. Och när katten visar att den är olycklig över det då borde den få gå ut, förslagvis i koppel om man bor i bostadsområde men om den vantrivs fortfarande(ännu ovanligare) så får man väl flytta eller omplacera om man har grannar som ogillar katter.

Vi kan ta nästan alla kaniner som bor inomhus. Det är inte naturligt det heller men dem mår bra utan att någonsin få gå på gräs. Tyvärr finns det några puckon som släpper ut dem i Stockholm vilket resulterat till att de antingen skjuts av eller blir utmobbade av de vilda kaninerna och svälter ihjäl på vintern.
Så mkt för det naturliga med våra husdjur...

Katt på min balkong:
http://klas.servern.info/~helena/Silke/doftar.jpg

De lagar och föreskrifter som finns gällande djurhållning överlag handlar väl egentligen inte om att man ska hålla djuren naturligt, då kan vi ju skippa att hålla djur öht. Det handlar om att djuren ska få utlopp för naturliga beteenden. Hos katt innefattar det jakt, klösande, hoppande, klättrande etc. Dessa behov kan tillgodoses även hos innekatter men det är klart det kräver en del från matte/husse.

Hos mig finns klösmöbler (från golv till tak och en del mindre), en mängd leksaker, hyllplan, kojor och en uteplats till katterna. Lek ersätter jakt, kanske inte till fullo för katterna får ju inte döda, men nästan.

Mina katter får även köttben och hela bitar kött och det stimulerar dem mer än man kan tro och de får då utlopp för ett naturligt ätbeteende (även om jag bestämmer när de ska äta).

Det handlar ju om att kompromissa. Ska vi hålla djur måste det fungera för samhället som helhet men även för djuren och det funkar, men det krävs lite extra från kattägarna.

Själv har jag inga problem med kattavföring i rabatterna eftersom jag bor på andra våningen. Mitt problem är däremot att grannarnas lösspringande katter springer in till mig så fort jag öppnar ytterdörren! Det är inte bara "störigt" utan även en hälsofråga. Mina katter drar sig inte för att ta fight med en främmande katt och då kan både mina och den utomstående katten skadas och sedan finns själva smittdelen. Jag har ingen aning om katterna som går här är vaccinerade. En del är säkert det, men några kan säkert gå ovaccinerade. De kan dra in smitta till mig (jättekul om jag har kattungar :crazy:) och för f*n, mina katter kan antagligen, trots att de är vaccinerade, smitta den utomstående katten med tex. kattsnuva (som jag hade på senaste kullen).

Jag gillar katter, men bara för att jag gillar katter och har katt själv anser jag inte att jag ska behöva stå ut med andras katter.

Det är skönt att höra att det finns kattägare som bryr sig om sina djur! Nästan alla jag känner har katt, men ingen har dem vaccineradeeller ID-märkta. De flesta avmaskar aldrig sin katt. Alla släpper ut katten på morgonen när de åker till jobbet och släpper in den när de kommer hem...om katten råkar vara där då...

Det verkar som om de flesta har katt bara för att "alla andra" har det.. eller för att de hade det när de växte upp, men något direkt intresse för sin katt ser jag sällan.
Ibland försvinner någons katt. "Den har nog blivit överkörd" är ägarens kommentar till försvinnandet, och det dröjer inte länge förrän de har skaffat en ny. Katter kan man ju få gratis på vilken bondgård som helst.

Det är skrämmande att vissa djur betraktas som slit och slängprylar!

Jag är ju som sagt inte glad över att få oönskade ingredienser i mina rabatter osv, men ett djur är ett djur och ska behandlas väl.

Att få veta lite om regler och lagar för katt är verkligen intressant.

Tack alla för era svar!:)

Jag håller med dig. Min åsikt är att sanna kattälskare håller katten inne eller i koppel under uppsikt.

Jag älskar mina katter lika mycket som jag älskar mina hundar och mina katter är ute/innekatter. Bor iofs mitt i skogen med få grannar så de stör/förstör inte för andra..

För mig är det självklart att erbjuda min katt utevistelse.
Vilken hundägare skulle få ha sin hund inne dygnet runt, ensam hela dagarna och med några leksaker som enda stimulans?

eller hästarna som skriks över när de inte får gå ute i 10-12 timmar med kompisar i hagar.

men katt är ok? Självklart ska man se till att miljön är bra för katten men den nedsmutsningen ni nämner har jag inte märkt.

jag älskar min katt bor i bostadsområde, väldigt lugnt med lite trafik. Han får gå ut o in lite som han vill, han kommer när jag ropar o håller sig okring. Vi har kollat upp med våra grannar om det är okej att han går lös, om ngn skulle klaga får vi lösa det på ett annat säött, men ingen har klagat. Han har aldrig skitigt i ngn rabatt eller förstört för ngn, skulle han göra det får han utegångsförbud direkt. Han älskar att va ute o blir deprimerad om han hålls inne, sele är inget alternativ, så skulle det inte fungera så får han flytta ut på landet till mams o paps o så köper vi en lugnare raskatt mer lämpad för innelivet.

Jag älskar mina katter lika mycket som jag älskar mina hundar och mina katter är ute/innekatter. Bor iofs mitt i skogen med få grannar så de stör/förstör inte för andra..
Det är skillnad på att bo i skogen mot ett villaområde, eller ännu värre i stan. Fast för min del skulle jag aldrig släppa min katter lösa hur jag än bodde. Skulle aldrig förlåta mig själv om de hände dom något för att jag brustit i ansvar eller uppsikt.

För mig är det självklart att erbjuda min katt utevistelse.
Vilken hundägare skulle få ha sin hund inne dygnet runt, ensam hela dagarna och med några leksaker som enda stimulans?

eller hästarna som skriks över när de inte får gå ute i 10-12 timmar med kompisar i hagar.

men katt är ok? Självklart ska man se till att miljön är bra för katten men den nedsmutsningen ni nämner har jag inte märkt.

Katter ska givetvis ha tillgång till utevistelse, dock ska de inte springa lösa och härja i tätort. Utevistelse går att lösa på andra sätt.

Katter ska givetvis ha tillgång till utevistelse, dock ska de inte springa lösa och härja i tätort. Utevistelse går att lösa på andra sätt.

Dessutom tycker jag att man bör ha två katter om man är upptagen om dagarna.

Jag tror att anledningen (många gånger) att hundar springer iväg när de är okopplade beror på lösspringande katter:( alla hundar jag nästan känner jagar katter faktiskt.

Fast DET är ju knappast kattens eller kattägarens problem, har man lös hund ska man ha så bra koll på hunden så den inte sticker efter djur, oavsett om det är en katt, ekorre eller en elefant.

Håller i övrigt med TS, husdjur ska hållas under uppsikt eller i hage/hägn.

Hur många hundar och hästar släpps ut innan man går till jobbet och tas in när man kommer hem? Alltså lösa utan uppsikt? Jämför den siffran med hur många som släpper ut sina katter helt utan uppsikt. Ganska rejäl skillnad.

Det går inte att jämföra djur av olika slag, behov och bakgrund.

Hur många hundar och hästar släpps ut innan man går till jobbet och tas in när man kommer hem? Alltså lösa utan uppsikt? Jämför den siffran med hur många som släpper ut sina katter helt utan uppsikt. Ganska rejäl skillnad.
QUOTE]

Jodå, jag släpper ut min häst på motgonen och tar in honom på kvällen...MEN.....inte 17 öppnar jag stalldörren och släpper ut honom vind för våg! Hästar hålls i hage! Hundar i gård eller i koppel. Katter promenerar omkring lite hur som helst, så det är ju inte riktigt jämförbart.....

Jodå, jag släpper ut min häst på motgonen och tar in honom på kvällen...MEN.....inte 17 öppnar jag stalldörren och släpper ut honom vind för våg! Hästar hålls i hage! Hundar i gård eller i koppel. Katter promenerar omkring lite hur som helst, så det är ju inte riktigt jämförbart.....

Men det är väl just det som är grejen? Hästar hålls i hage, hundar hålls i hundgård eller i koppel (eventuellt lösa om ägaren har kontroll över dem) och katter... katter släpps fria vind för våg.

Varför särbehandlas katten? Hänvisa nu inte till kattens natur för det kan vi lika gärna hänvisa till när det gäller tex. hundar. Det ligger inte i hundens natur att gå i koppel eller sättas i en hundgård.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka