Hur "tänker" en häst?

Pia

Trådstartare
Vi har en ponny som åker transport 1-2 ggr/vecka. Var lite bökig att lasta innan hon kom till oss, men då åkte hon ganska sällan. Nu när hon åker så ofta brukar det gå helt problemfritt, det händer att hon stannar vid lemmen men då räcker det att jag knäpper fast en lina så går hon på, jag behöver inte använda den.
Men igår var hon som förbytt.
Skulle till en lektion och började som vanligt lasta i god tid, jag är en så´n som vill ha tid till en punktering. Hästskrället ville inte gå på. Jag tog fram en lina, men inte hjälpte det. Jag ringde efter grannen, så vi kunde ta två linor, men ingen framgång. Hästen svarade med att resa sig lodrätt gång på gång, försöka sparka och bita för att bli av med oss. Vi försökte verkligen med allt, men ingenting hjälpte.
Efter drygt 2 timmar klev hon på självmant, det var bara att följa med in och sätta fast henne. Lektionen var ju slut för länge se´n, men jag ville iallafall ha in henne envis som jag är.
Jag undrar bara varför :confused: Det var hon som var i släpet sist, så det kan inte vara nå´n konstig doft. Hon brunstar inte. Allt var bra sist vi åkte.
Hon föll visserligen en gång för ungefär 2 månader sedan, men hon har åkt många gånger sen dess utan minsta tecken på oro. :confused:
Ibland förstår jag verkligen ingenting.

Sv: Hur "tänker" en häst?

Kanske var inte den senaste gångens lektion, då hon åkte, rolig. Hände något otäckt eller var det för krävande? Eller var det kanske ett besök till vet senast hon åkte?

Eller så har hon helt plötsligt börjat funderar över om det möjligen skulle gå att få som man vill. Om hon ville slippa lektion, då lyckades hon åtminstone.

Hästar är inte dumma och kan tänka i flera led om något är en rutin t.ex. om jag går in i kärran, då kommer sedan ridlektionen osv. osv. Bryter man trenden ibland så bryter man också kedjan och saker och ting blir inte så förutsägbara för hästen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

hon kanske testar dig? De flesta hästar brukar göra det med jämna mellanrum, tyvärr. Bra att du stod på dig så att hon inte trodde att det faktiskt kan löna sig att bete sig sådär, det skulle kunna bli ganska farligt ibland.

En annan sak jag tänkte på var HUR lastar du?
Alltså, går du in före hästen och ber den följa efter?
Om du gör det, prova istället att ställa dig bredvid lemmen och skicka in hästen. Börja med att visa hästen med handen vart den ska gå in, be den gå ett steg, stanna, backa ett steg, fram två steg, backa ett steg, fram tre steg osv. Så fort hästen gör rätt i början är det viktigt att ge hästen beröm, helst genom eftergift och en liten tankepaus. På det här sättet får du kontroll över VARJE steg hästen tar, och hästen lär sig att lyssna och lite på dig.

Lycka till!

Två tankar ploppar upp i mitt huvud:

Åker hon alltid tansporten till lektionen? Eller rättare sagt, leder transporten alltid till lektion? Kanske var det, som någon sa jobbit eller obehagligt på något sätt förra gången hon åkte, och att det är därför hon strejkar. Tycker ändå att det vore konstigt om hon har trillat en gång och inte reaggerat på det, och helt plötsligt reaggerar såhär på något annat..
Min andra tanke är att hon helt enkelt testar dig. Men i två timmar? Har hon varit lättlastad innan borde hon ha gett upp tidigare än så, tycker man..

Jag vet inte riktigt. :crazy:

Tigertofflan skrev:
Min andra tanke är att hon helt enkelt testar dig. Men i två timmar? Har hon varit lättlastad innan borde hon ha gett upp tidigare än så, tycker man..

Min erfarenhet av hästar som testar vid lastning är att om de lyckas säga emot en gång, t ex lyckas springa på sidan, backa bort så att ägaren vänder och tar ny sats eller dylikt, då kan de hålla på hur länge som helst!

Jag hjälper en tjej och skjutsar henne till träning varje vecka och första gången vi skulle lasta så testade hästen mig. Hon kom ganska snart på att det inte var nån mening med att bråka så hon gick snällt på. Sedan de följande 4 veckorna knallade hon rätt in utan en tanke på att knöla.

Men sen veckan efter det då bestämde hon dig för att nej, idag ska vi nog se om jag inte kan slippa undan. Så hon sprang bara rätt över mig hela tiden, igenom linor o allt vad vi försökte med så till slut var vi tyvärr tvungna att ge oss eftersom jag skulle iväg och kolla på en ny häst :love: !

Men det jag skulle komma till (jag är en yrboll) var att märker dom väl att dom har lite övertag så kan de testa och testa hur länge som helst! :devil:

Sist hon åkte var det för att löshoppa, vilket hon verkar gilla.
Nu ska vi iväg i morgon och träna eftersom det inte blev nå´t av med det sist, och jag hoppas hon insett att det inte är lönt att krångla men det återstår att se.
Hade detta varit direkt efter olyckan hade jag inte varit förvånad, men hon kan ju omöjligt vara 2 månader sen i att reagera på det.
Jag önskar att jag haft gåvan att kunna tala med djur.

Pia skrev:
Vi har en ponny som åker transport 1-2 ggr/vecka. Var lite bökig att lasta innan hon kom till oss, men då åkte hon ganska sällan. Nu när hon åker så ofta brukar det gå helt problemfritt, det händer att hon stannar vid lemmen men då räcker det att jag knäpper fast en lina så går hon på, jag behöver inte använda den.
Men igår var hon som förbytt.
Skulle till en lektion och började som vanligt lasta i god tid, jag är en så´n som vill ha tid till en punktering. Hästskrället ville inte gå på. Jag tog fram en lina, men inte hjälpte det. Jag ringde efter grannen, så vi kunde ta två linor, men ingen framgång. Hästen svarade med att resa sig lodrätt gång på gång, försöka sparka och bita för att bli av med oss. Vi försökte verkligen med allt, men ingenting hjälpte.
Efter drygt 2 timmar klev hon på självmant, det var bara att följa med in och sätta fast henne. Lektionen var ju slut för länge se´n, men jag ville iallafall ha in henne envis som jag är.
Jag undrar bara varför :confused: Det var hon som var i släpet sist, så det kan inte vara nå´n konstig doft. Hon brunstar inte. Allt var bra sist vi åkte.
Hon föll visserligen en gång för ungefär 2 månader sedan, men hon har åkt många gånger sen dess utan minsta tecken på oro. :confused:
Ibland förstår jag verkligen ingenting.

Min ET sa nått väldigt klokt till mig.Min häst har börjat vägra att gå in i transporten.Hon förknippar den med smärta när hon skulle på träning elr tävling.Det kan ju vara nått sånt.

Även att man kör för fort kan vara en grej.Har en kompis vars ponny vägrade gå in i transporten,hon förstod inte själv att hon körde för fort :S.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 187
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka