Hur tänker du om tölten?

A

Audur

Hur tänker du om tölten? Ja vad jag undrar är hur långa sträckor rider du, i vilket/vilka tempon, krav på samling, lång tygel, markens lutning, byte till annan gångart, övningar du gör i tölt mm. Är nyfiken på hur du varierar och vad det är för tanke bakom. Här borde alla med töltande häst kunna svara.

Börjar själv att besvara frågan. Eftersom jag just nu rider en konvalisent så kan jag inte kräva max i vare sig samling eller tempo (menar då att inte rida i allt för kort tempo el ökningar). Inte heller töltar vi på ojämt underlag eller i lutning. Men något vi båda njuter av är tölt på lång tygel. Eftersom hon har varit skadad i ett bakben har vet "förbjudit" det alla eftersträvar, att trampa in bakdelen under sig... Har varit lite konstigt att rida utan att jobba liksom. Men nu är vi påväg att använda bakdelen också.

Sv: Hur tänker du om tölten?

Jag rider mest tillsammans med en ryttare med kallblodtravare. När hon rider arbetstrav rider jag tölt om marken är plan eller sluttar svagt nerför. I svaga uppförsbackar brukar jag trava. I brantare backar är det skritt eller galopp.
Min häst har lätt för att tölta men svårt för samling och högt tempo. Jag är nöjd om hon töltar på i jämn takt och tempo med låga rörelser och är lätt i handen. Ibland ligger hon på lite och då bromsar jag upp henne genom "halvöppna".
Om jag rider på bana rider jag korta sträckor i tölt, t ex ryggning - tölt - kort skritt - tölt - halt, hon blir gärna seg och då blir tölten travtaktig.

Töltar jag ute fokuserar jag mest på att min häst ska lyssna, mkt halvhalter, samt att komma ihåg lilla rumpan, slänger in öppnor och slutor. Just nu strävar vi efter en låg form för att stärka hans usla överlinje. Vi töltar i de flesta lutningar, övar ibland ökningnar i svaga nedförsbackar men rider alltid i en kort samlad tölt i uppförsbackar och det är sååååå jobbigt tycker han.

I paddocken blir det massor av skänkelvikningar, öppna och sluta på volten, i tölt. På volten blir formen fokus, att bakdelen inte är med helt till 100% är ok vissa stunder. Jag vill få honom att lossa i nacken och länga överlinen med bibehållen takt och (helst) med viss samling.

Tölt tränar och använder vi som vilken gångart som helst. Det blir alltså ibland transportvarianten; i ett för hästen eller dagen lämpligt tempo och samlingsgrad. Så kan vi träna specifika saker vid andra tillfällen; samling, övergångar från skritt eller galopp, ökningar eller enbart kort tempo till exempel.

Vad vi gör när beror på hur passet är utformat; jag rider inte övergångar vid en långtur, men jag transporterar mig inte runt ett träningspass på bana heller.

Försöker variera både ridpass (miljö, längd) och övningar (gångarter, dressyr, hopp, lydnad) så mycket som möjligt. Alla ridpass innehåller inte heller alla gångarter. Ibland sticker vi bara ut och skrittar. En del pass har vi fokus på tölt. Andra busar vi osv. Både min häst och jag gillar variationer - och båda älskar ridbanan, han möjligen mera än mig :)

Det beror på vilken typ av anlag som hästen har.
Så jag kan inte säga generellt om det.

Det beror på vilken typ av anlag som hästen har.
Så jag kan inte säga generellt om det.

Kul att att det är liv i en tråd så här mitt på dagen.
Klart att man ska variera. Kunde kanske uttryckt mig lite mer utformligt... Jag menar hur långt/länge töltar ni på sk transportsträckor då?

Som längst ca 500 m men eftersom jag mest har kuperade ridvägar blir det mest kortare sträckor.

Olika med olika hästar.
Det beror på deras anlag.
Vilken gångart som de tycker att det är bekvämast att förflytta sig i.

Alltid att få med sig rumpan. Ibland sakta + form, ibland växlar jag mellan ökningar och mellan-kort tempo. Rider både korta och långa sträckor. På banan kan det ibland blir tölt-skritt-tölt-skritt, för att få honom att lyssna och ibland kör vi några varv.
Gör typ olika hela tiden.

Svårt att svara eftersom att det varierar så mycket mellan olika hästar...
Men jag ska försöka svara i alla fall...

Jag rider ganska många hästar, och det skiljer dem mycket åt.
Den ena har extremt lång rygg, men bra kondition och taktsäker, vilket gör att fokuset ligger i att få med baken ordentligt eftersom att han gärna slarvar med det i och med den långa ryggen (=jobbigt att samla sig ordentligt och sätta under sig). Men som sagt har han bra kondition och orkar gå längre sträkor men dom varierar mycket, beroende på om han är mjuk eller inte osv...
En annan har extremt kort rygg, lätt för samling men inte så bra kondition. Hon har en enorm bakbensaktion när hon verkligen tar i och är oerhört taktsäker, men blir ibland något travtaktig, då för att hon inte riktigt orkar bära sig och ta med baken ordentligt, men när hon har bra kondition är det inga problem.
Och ytterligare en till är väl ett mellanting av dem två första, med inte så lång eller kort rygg och hyfsad kondition. Dock spänner han sig lätt och har en tendens att bli passtaktig, då för att han inte tänker lagom mycket framåt.

sträkorna varierar alltså på hur långt just den hästen orkar bära sig ordentligt, lite likadant med tempon, hur mycket man kan öka utan att det blir pannkaka av det hela och hur mycket dem orkar. Eftergift ska finnas, men man ska hela tiden ha kontakt i alla fall, så länge det inte är T2 man rider:p (Även om jag slarvar med kontakten ibland). lutningen kan jag använda till ett hjälpmedel ibland på hästar med taktproblem, men annars rider jag tölt i både svag uppförsbacke och nerförsbacke och övergångarna varierar på vad man tränar och vill uppnå osv.

Mycket och förvirrat blev det, men jag hoppas att ni fattar något...:p

jo, som på Dagur skulle inte jag sitta varv efter varv efter varv i 'tölt' eftersom det till slut inte är tölt. Några steg öppna/sluta eller skänkelvikning, oftast inte ryggningar då han blir så seg och sen iväg tölt kanske ett halvt varv om man har tur. Eftersom han är så pass seg blir mest trav ute och tölt i nedförsbackar då han får med sig rumpan ordentligt.
4462076.jpg

Det är så olika hur jag gör då jag tölttränar. Ibland kanske hästen känns lite slö och behöver piggas upp så då ökar jag mer o tänker mindre på form. Men För det mesta är hon en pigg häst som går att samla ihop. Jag ser alltid till att hon jobbar mycket med ryggen då ryggmuskler alltid är bra att ha :)

Att forma hästen anser jag kan vara bra att göra. Men alla hästar har ju inte byggd för att ha sådan form. ;)

Jag varierar min ridning så mycket jag kan. Paddock 1-2 ggr/v, då tränar jag låg form i trav och tölt. Har en dam som gillar att titta på himlen:angel: . Jag gör mycket öppna både i skritt och tölt och lösgörande övningar. Formen i trav är lite orolig så jag har inte vågat prova skänkelvikningar. Hon går över i tölt då. Det är mest mitt fel, då jag blir spänd.:o Men i skritt går det utmärkt.
2-3 ggr/v rider jag ut, beroende på väder och ljus. Nu blir det ju mörkare på kvällarna så det blir mer paddock under veckan. När jag rider ut så töltar jag så mycket det går. Då får hon gå växelvis i kort tempo och i form och fritt tempo. Det blir gärna lite travtakt om hon får gå för mycket fritt och då tappar hon även bakkärran. Men hon blir superstressad om jag håller henne för kort. Jag har bra och långa (minst 1 km upp till 1 mil) tölt och galoppvägar varierat med skog och klättring. Brukar utnyttja svaga nerförslut att få in baken i tölten. Uppför töltar jag nästan aldrig. Får vara lite försiktig med min häst då hon har spatt. Har för mig att det sliter på hasen att tölta uppför.

Jag försöker variera så mycket som det bara går. Ibland på våran bana eller ute på "Vattenledningsvägen", en liten sträcka från Källbrinks IP och Gamla Stockholmsvägen som är jättebra att träna tölt på.
Jag gör mycket halvhalter, försöka få in rumpan, få honom lösgjord genom att rida serpentiner eller volter. Försöker jobba med att få ner passtakten framför allt.
Det är den som vi har problem med för det mesta!:(

Jag rider nästan bara tölt på hemväg eftersom Kjarkur har väldigt mycket mer energi då annars kör jag trav eftersom jag är mindre rädd att "förstöra" den. Det är olika hur långa sträckor vi kör, ibland bara ett par meter till kanske 5-600meter ( finns en lång väg som är super att tölta på ). Det är också olika hur mycket samling jag kräver, när vi rider på bana och rider lektion så kräver jag mycket samling eftersom vi jobbar mycket med kort tölt. Ute rider jag på lite friskare och det händer att jag låter honom fräsa på i grisepass ibland bara för att det är kul när det går fort ( Kjarkur har inte så mycket tempo i tölten än )

Beror helt på hästen =)

Är det en töltsäker häst så passar man såklart på att jobba dem i tölt ute, där de har mer energi, men då gäller det att man har dem mjuka i bådan sidorna först..

Är det en häst som har svårare för tölt, kan jag ibland välja att bara tölta dem på volt / böjt spår för att bibehålla mjukheten, när de väl är mjuka kan man ju rida ut dem med i tölt, givetvis, men då med mkt mer koncentration

Hästen jag rider nu är 12 år och importades i januari, han är så gott som "felriden" från inridning. Jag och hans ägare hjälps nu åt att bygga upp dom rätta musklerna (han har klen framdel och överbyggd bakdel), och utbilda honom lite. Han är en väldigt stor och kraftig häst. I början av ridpasset (på volt) är han seg och håller på.. men mot slutet är han riktigt fin och böjer tom. på nacken :) . Jag jobbar mycket halter, halvhalter, små volter (när han är ordentligen uppvärmd!) och övergångar skritt-kort tölt. Övergångarna gör jag på nån av "volterna", och gör så här: vid slutna delen gör jag halt, ökad skritt ett kvartsvarv av volten, gör halt, kort skritt till öppna delen, halt, tölt, halt vid slutna delen, och så om igen.
Ett annat bra tips är att dra lite i tygeln, och låta honom "kyssa" stigbygeln, så stretchas nackmusklerna. Och om hästen är vid och lättböjd, kan man samla den = fin form :D

Oj, lite långt.. :crazy:

Som läget är nu har jag bara precis fått någerlunda ordning på Saga på vanligt bett så när jag ska tölta måste jag först göra halt sedan flytta henne åt båda sidorna (utan att gå fram för det kan hon inte) och hon får gärna småstudsa på stället lite. Sen blir det kort tölt en liten bit också avsaktning. Annars försöker jag rida på volter och åttor.

/Jenny

Det är alltid olika från häst till häst. Men grunden inom tölten är främst att hästen ska vara mjuk som en gummiboll i hela kroppen! Eftersom tölten är en snabb skritt så börjar man bygga från skritten, och då alltså att man får med bakbenen i skritten innan man övergår till tölt.

Vafi är en 11-årig valack som importerades från Island för två år sedan. Kunde nästan ingenting då, varken trav eller tölt och visste inget inom dressyren. Har nu utbildat honom vidare så han kan alla grunder i dressyr, och han har nu en VÄLDIGT stark trav! Ovanligt stark för att vara 5-gångare och väljer traven framför pass numera. Men fortfarande är tölten lite lurig. Men just nu rider jag korta töltpass på plant underlag i kort tempo. Gör långsamma övergångar från skritt till tölt och när han känns bra ökar vi lite grann. Har bara lagt honom i ökad tölt två gånger men han har inte riktigt muskler för att hålla tempot hela vägen. Så det blir muskelträning för vår del!!

Prinsessa är ett nytt sto som är lättöltad men inte riktigt i kondition just nu så hon tappar gärna baken. Vi töltar korta pass i varierande tempon (dock inte ökad ännu) men siktar främst på att få bort lite sommarmage och bygga muskler innan jag börjar kräva något av henne.

Bothildur är då främst... alldeles för tjock. Och stel. Inte så bra förutsättningar för att få tölt. Så just nu är det mycketmycket mjukgörande ridning och klättrar mycket för att få muskler och bort med magen. Hon blev så tjock efter att hon gått med föl och sedan inte riktigt kommit igång. Men vi har börjat träna henne mer nu och rider lektioner också vidare.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 861
Senast: moonstruck
·
Islandshäst Kan vi prata lite om det? Det är verkligen vår akilleshäl inför tävlingssäsongen! Allt annat är bättre än förra året. Ja, jo, det är väl...
Svar
18
· Visningar
3 795
Senast: Boj
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar