Hur tänder du kolgrillen?

Lovisaleonora

Trådstartare
Jag blir lika förvånad varje gång jag springer igenom ett moln av os från tändvätska. Själv tycker jag det luktar illa och i värsta fall lyckas ge en bismak till maten, även om jag möjligen inbillar mig.

Som den bekväma människa jag är, och har tillgång till, använder jag just nu gasolbrännare från Rimac för att tända, det är så enkelt och lätt. Säkert inte det bästa miljömässigt, men det tar ju bara några sekunder, försöker jag till mitt lama försvar.

Har tidigare provat med elslinga/eltändare - ingen riktig hit i min värld. Skorstenständare saknar jag sorgligt nog helt talang för - hur gör ni för att få dem att funka?

Så, fram med alla era hemligheter. Spelar storleken på grillen roll för din tändtaktik?

(givetvis finns en uppsjö proffstips, t ex http://www.grillguide.se/tanda-grillen/, men jag förlitar mig mer på Bukemaffian)

Hemma har vi skorsten och hos mamma och pappa varmlufts"pistol".
Vi tar bara i briketter i skorstenen och en tändkub eller två under.

Jag blir lika förvånad varje gång jag springer igenom ett moln av os från tändvätska. Själv tycker jag det luktar illa och i värsta fall lyckas ge en bismak till maten, även om jag möjligen inbillar mig.

Som den bekväma människa jag är, och har tillgång till, använder jag just nu gasolbrännare från Rimac för att tända, det är så enkelt och lätt. Säkert inte det bästa miljömässigt, men det tar ju bara några sekunder, försöker jag till mitt lama försvar.

Har tidigare provat med elslinga/eltändare - ingen riktig hit i min värld. Skorstenständare saknar jag sorgligt nog helt talang för - hur gör ni för att få dem att funka?

Så, fram med alla era hemligheter. Spelar storleken på grillen roll för din tändtaktik?
Jag använder mig av braständare, små block som brinner väldigt bra, maken använder sig av tändvätska... :D Tändvätskan ger ingen bismak om man låter det bli ordentlig glöd innan man börjar grilla, men många har lite för bråttom. Jag gillar tändblock eftersom jag gärna tänder i ena ändan av briketthögen och sen kan grilla länge genom att halva grillen fungerar som ugn och andra halvan mer grill. :D

Jag använder mig av braständare, små block som brinner väldigt bra, maken använder sig av tändvätska... :D Tändvätskan ger ingen bismak om man låter det bli ordentlig glöd innan man börjar grilla, men många har lite för bråttom. Jag gillar tändblock eftersom jag gärna tänder i ena ändan av briketthögen och sen kan grilla länge genom att halva grillen fungerar som ugn och andra halvan mer grill. :D

Gillar genomtänkta strategier! Tändblock tycker jag också är smidigt, i öppna spisen främst. Jag får nog prova dem i skorsten faktiskt.

Använt skorsten i över 15 år.

Det enda som inte funkar är när kolen blir för smulig eller om man använder enbart briketter. Intrycket jag får är att när detta händer blir skorstenen för 'tät' och luften kan inte cirkulera tilläckligt för att göra den effektiv.

Vet att mamma och dom har gasolgrill. Funderat på om skulle skaffa en själv, men grillar förvisso inte så mycket att det skulle "löna" sig så att säga.

Jag brukar ta på tändvätska och sedan låta det stå och dra, så det drar in i kolen, då blir det inte alls så rökigt och maten smakar konstigt.

Bästa är förstås hederliga brasor med ved, funkar nog dock inte så bra i en grill. :p

Använder inte tändvätska utan små vita påsar.
Eller eltändare.
Har inte grillat så länge men har faktiskt blivit rätt haj på det haha

Använder tändvätska. Var köper ni tändblock? Är det samma som man kan ha när man tex tänder öppen spis?

Har inte grillat mycket men när jag väl tänt grillen så har det varit med en elektrisk grilltändare.
Tycker att det är smidigast när man är hemma, bara att ösa på med kol över tändaren och vänta :).
Föräldrarna har dock gått över till skorsten, Vilket jag verkligen inte förstår mig på :o.

En kompis familj tänder med skorsten och har både kol och ved i grillen.

En skvätt diesel i askan från förra grillningen (askan funkar som veke) och så häller man på kol och tänder upp direkt. Trixet är att dieseln inte får tränga in i kolet utan brinner upp ganska snabbt, alltså lagom snabbt för att tända kolet och då blir det heller inget os när man grillar, bara under tändningsfasen.

Likadant gör man när man tänder kaminen eller spisen, lite diesel i en gammal yes-flaska och ett litet sprut i askan, stapla veden och tänd. Klart!

• Gilla
Reactions: ptr

(givetvis finns en uppsjö proffstips, t ex http://www.grillguide.se/tanda-grillen/, men jag förlitar mig mer på Bukemaffian)

Skorstentändare is da shit, jag använder aldrig något annat. Jag fyller den, tar några tändblock som @Snurrfian beskrev och sedan är det bara att vänta ca 20-30 min och sedan tömma den i grillen. Det fungerar alltid. Jag kör en variant av minionbränning också som Snurrfian beskrev fast jag lägger dem direkt på glöden så den håller längre.

Alltid briketter, kol funkar inte till långgrillning.

Jag kör alltid skorsten. Har man bara bra ventilation så fungerar det hur bra som helst. (Rensa bort askan ur hålen i botten på grillen.)Två hopknycklade tidningsuppslag under att tända i. Jag brukar ha lite kol underst i skorstenen eftersom de börjar glöda snabbare och lättare än briketterna. Sen antänder kolen briketterna ovanför i skorstenen.

En skvätt diesel i askan från förra grillningen (askan funkar som veke) och så häller man på kol och tänder upp direkt. Trixet är att dieseln inte får tränga in i kolet utan brinner upp ganska snabbt, alltså lagom snabbt för att tända kolet och då blir det heller inget os när man grillar, bara under tändningsfasen.

Likadant gör man när man tänder kaminen eller spisen, lite diesel i en gammal yes-flaska och ett litet sprut i askan, stapla veden och tänd. Klart!

Tycker du ska vara försiktig med att berätta sådant som folk kan ta som råd när det är sådant som kan gå fel. För det kan det med diesel och även tändvätska. Många av oss tycker att det är ingen fara om man inte dummar sig, men gör man det kan det bli lite väl mycket överraskning. (glöd kvar i botten på askhögen så det tänder lagom innan man är där med tändstickan eller än värre blivit gas i spisen - klarade sig med avkortad lugg den gången).

Men för att slänga mera bränsle på kolen så så kan jag bidra med en fascinerande variant, och det är att hälla metanol, går ev med M-bränsle till spritkök, på kolen. Sen är det bara att vänta, går att lägga på maten direkt man ser lite glöd.
Men för ***! Få inte för er att tända på - för då kastar det ut lågor som inte syns i en hisklig puff om det vill sig illa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka