Hur tänder du kolgrillen?

Jag kör tändvätska hemma, men jag väntar snarare för länge innan jag lägger på så jag har aldrig fått konstig smak på maten.

När jag grillar i lägenheten utomlands använder vi såna små tändblock. Tycker man får använda så många innan det funkar, men numera är det elgrill som gäller där.

Små tändkuber. Lägger 5-7 stycken i en liten hög och tänder dom tillsammans. Sen lägger jag ut dom strategiskt runt om när dom tagit sig. Tar max tre minuter. Sen brinner det så fint.

Alltid skorsten och bara papper och tändstickor för att tända briketterna, funkar finfint. Knövlar ihop papperet och lägger det under gallret som briketterna vilar på, stoppar in den tända tändstickan genom något av hålen så papperet antänds och när briketterna får askfärg tömmer jag upp det på sidan i grillen. :) :up:

Jag brukar riva sönder påsen med briketterna och använda när jag ska tända, efter jag hällt i briketterna så blir det ju mindre i påsen och då river jag bort en del av överflödet, brinner inte lika fort som tidningspapper.

Föredrar den här typen av skorstenständare, med tvåhandsgrepp.
0077924073939_1_24295.JPG
https://www.icahemma.se/pub_images/original/0077924073939_1_24295.JPG

Tändvätska har vi brukat använda, annars näver, småstickor, braständare eller det senaste påfundet som funkat bättre i kaminen än på grillen hittills: rapsolja på hushållspapper.

Jag sparar alltid mina ljusstumpar och använder som braständare. Både i grillen och till skogs.
Braständare i skogen modell "när allt gått åt h*lvete" är en tampong indränkt med vaselin i en gammaldags filmburk. Tål att bada med, håller hur länge som helst, men det här knepet är ju "lite" nördigt för att ha som braständare innan det är krig. :cool:

• Gilla
Reactions: ptr
Tändvätska som krydda?! Herrregud!:crazy:
Givetvis, eller diesel som man marinerar burgarna i innan man grillar dom och som extrakrydda, White-trashkryddan nummer ett, billigaste grillkryddan från valfri lågbudgetbutik där man också inhandlat ketchup och senap med obegränsad hållbarhet i storförpackning. :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka