Hur tätt mellan barnen?

Linda.B

Trådstartare
Vår lilla Hanna är bara 2 månader gammal och både jag & sambon vill absolut ha ett barn till. Självklart måste kroppen läka & återhämta sig först, men hur länge bör det gå mellan två graviditeter?

Min sambo har en kompis och de fick barn i maj -06, fem månader senare var hon gravid igen och nu ska de ha barn i juli.

Ni som fått era barn med täta mellanrum - har ni fått några men av det?

/Linda
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

nu har ju inte jag några barn själv ännu, men jag känner flera som har skaffat barn tätt. Min man kom till när hans bror var ett drygt halvår, och det har varit helt fantsatiskt säger svärföräldrarna. Jobbigt kanske i småbarnsåren, men fantastiskt när barnen kunde leka och underhålla varandra. Min man och hans brorsa umgås flitigt fortfarande och nu bygger vi hus bredvid varandra! =)

Jag har några vänner som har barn tätt, men där är barnen fortfarande små. Det är tidskrävande och kanske lite jobbigt att ge båda barnen lika mycket uppmärksamhet som man vill ge dem, men alla verkar vara väldigt nöjda. Fysiskt är det ingen som har upplevt några problem ännu vad jag vet.

Jag kommer att köra på så fort det går mellan våra framtida barn. Det är ju bara att sätta igång och ha sex när man har läkt, och sedan får det ta sig när det tar sig (kan ju vara lite svårt när man ammar har jag hört).

//julia
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Jag skulle ju inte viljaa ha 1 barn i säg januari, och nästa i december:D.

Ett år mellan minst, skulle jag nog tycka vore lagom själv. Snarare 2.
Men eg spelar det väl ingen roll.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Vi ville ha barn så tätt som möjligt, så vi "körde på" utan preventivmedel efter dottern var född. Tog ju ändå runt fyra månader innan vi blev gravida med henne.
Resultatet blev 10 månader mellan barnen, 5 juli-06 och 14 maj-07.

Visst var det jobbigt att vara höggravid med en liten knodd som kryper i världens rulle - men vi hade ändå löst det så att min man var föräldraledig och jag pluggade på distans. Så vi var båda hemma vilket var guld värt. Men hade man varit tvungen så hade man klarat det själv ändå.

Nu efteråt så är jag förundrad över hur bra kroppen har tagit det hela ändå - speciellt med tanke på att jag redan innan första barnet hade en övervikt på närmare 30 kg. Känns ju i kroppen att man inte kunnat röra sig "normalt" på länge - men annars så har jag inga andra krämpor alls.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Min bror och hans fru fuck sitt första i april-04 och fick sedan tvillingar i maj-05.. ganska exakt 13 månader emellan. De ville ha ett till men fick missfall först sommaren-06 och sen en gång till nu. Men man vet ju inte om missfallen beror på att kroppen är sliten av tidigare graviditeter, men läkaren tyckte de skulle vänta ett år minst innan de försöker igen.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Intressant att följa den här tråden sen, började just fundera på det där för vår egen räkning.
Väger för och nackdelar mot varandra.
Så jag hoppas att det blir mycket svar på saker som man kanske inte tänkt på, för jag har ju visserligen många pluss och minus med barn tätt själv, men utan erfarenhet så tja då är det ju bara teorier.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Jag har men av att ha fått tätt (13 månader), men det är men jag gärna har för jag är hur nöjd som helst med att ha tätisar. Jag har haft mycket svåra graviditeter, med sammanlagt 6 månaders sängläge, och båda är födda för tidigt. Jag har haft svår foglossning och känner av det än (två år efteråt).

Men jag skulle inte ändra på någonting alls, det har varit fantastiskt att få barn så tätt! :love: Visst är det jobbigt ibland, men det hade det ju varit med bara ett barn också. Om jag jämför våra familjebravader med andras så verkar det vara mycket lättare att få supertätt än halvtätt (2,5-3,5 år mellan). Nackdelen är väl att min kropp tagit en del stryk, men jag jobbar sakta upp mig till acceptabel nivå vad gäller muskelstyrka och hållbarhet igen.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Kan inte svara på frågan ännu, då jag väntar mitt andra bant i slutet av juli. Sonen är född i april, det blir således 15 månader mellan dom.

Det tog ganska lång tid att bli gravid med sonen, så vi resonerade så att nästa barn fick komma när det ville. Och fem månader efter att sonen föddes var jag gravid igen.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

*kl*

Jag ser inga problem med att skaffa barn tätt.
Man kan ju tänka som så att de kommer ha stor glädje av varandra eftersom det blir inte så stor åldersskillnad.
Jag har en pojk på 10, en flicka på 5,5 och en liten tös på 1 år.
det är så pass stort hopp emellan dem så de kommer ju aldrig vara såna riktiga "lekkamrater" för varandra.

Den enda nackdelen jag kan komma på med barn tätt är väl kanske att det kan vara jobbigt med 2 blöjbarn..
Men å andra sidan. Den perioden är ju övergående.:bow:
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Hur tätt mellan barnen är det egentligen möjligt att få?

En fd arbetskamrat till mig lyckades få 2 barn under samma år, det första i februari och det andra i december, vill jag minnas. :crazy:

Hur stor är egentligen chansen/risken att det inträffar? Man ska väl t.ex. inte kunna bli gravid medan man ammar, men det kanske inte är 100% säkert, och jag vet ju inte om hon ens ammade sitt första barn.

Hur som helst så känns det helt otroligt att lyckas med den bravaden...:cool:
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Det kanske redan har "tagit sig" eftersom vi var barnlediga i helgen och passade på att ha lite mysigt :D

Förlossningen var helt okomplicerad, dock var 12-timmars värkar jobbigt. Dottern hade sedan väldigt bråttom ut, tre krystvärkar så var hon ute med ett plopp. Jag sprack ingenting eller något sådant, mår bra fysiskt & psykiskt, har inga obehag av att ha sex och känner mig faktiskt redo för ett andra barn.

//Linda
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Hur tätt mellan barnen är det egentligen möjligt att få?

En fd arbetskamrat till mig lyckades få 2 barn under samma år, det första i februari och det andra i december, vill jag minnas. :crazy:

Hur stor är egentligen chansen/risken att det inträffar? Man ska väl t.ex. inte kunna bli gravid medan man ammar, men det kanske inte är 100% säkert, och jag vet ju inte om hon ens ammade sitt första barn.

Hur som helst så känns det helt otroligt att lyckas med den bravaden...:cool:

man kan bli gravid även om man ammar... man brukar prata om att man har ett visst skydd om man ammar med max 6 timmar (eller är det 4 timmar?) mellanrum dygnet runt det första halvåret - men det gäller bara om man inte har fått tillbaka mensen - problemet är ju att det kan räcka att det går lite längre mellan amningarna för att man ska få ägglossning - och den kommer ju som bekant ca 2 v. innan mensen... du ser problemet va? det är med andra ord högst idividuellt och helt omöjligt att veta innan hur man fungerar - jag tror mig veta efter två graviditeter att min kropp är tillförlitlig i ialla fall 8 mån efter förlossningen så länge jag kan amma - första gången blev jag magsjuk när sonen var 7 månader - ammade inte fullt - fick tillbaka mensen 2 -3 veckor senare - andra gången opererades min gallblåsa bort när dottern var 8 mån, fick inte amma och fick mens 2-3 veckor senare...

för mig personligen så har det inte gjort något om jag skulle bli gravid eftersom vi ville ha fler barn dessutom är risken/chansen för oss så minimal att det nästan är obefintlig men om man inte vill bli gravid så är det bättre att skydda sig - även om man ammar!
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Hehe, jag helammade dygnet runt i över ett halvår men satte in spiral efter 10 veckor, hade ägglossning veckan efter :angel:

Fast det hade ju varit gulligt med en tätis :o

Annars tycker jag det var skönt att ha 3½ år emellan barnen så den stora fattade vad det handlade om och var hyfsat självgående.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Min ettåring har precis börjat gå med stöd av stolar och sådant, jag kan slå vad om att han lär sig gå själv lagom om en månad när jag ska ha nästa :crazy:

Jag ska dock inte gnälla, det är ju helt självförvållat :love:
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Min ettåring har precis börjat gå med stöd av stolar och sådant, jag kan slå vad om att han lär sig gå själv lagom om en månad när jag ska ha nästa :crazy:

Förlåt men jag får nervösa ryckningar bara av att tänka på det! ;)

*kl*

Det är flera i min mamma-grupp som är gravida eller på g att bli gravida med sin andra. Puh, de vet inte vad de ger sig in på! :D

Eller det är kanske bara jag som hade varit alldeles för bekväm för att skaffa två barn tätt? Jag vet inte hur det är att "bara" ha en, men jag vet hur det är att ha två!!! :eek: Men å andra sidan så hade jag kanske tänkt annorlunda om jag fått en från början.....

Jag tror inte det blir syskon till våra men om det ska bli det så ska dessa vara åtminstone 3-4-5 år!!! :angel:

/Timsetim, mamma till två galningar! :love::love:
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Jag försöker att bara se det positivt, och skjuta på faktumet så länge det bara är möjligt :crazy::D

Tack och lov kommer den lilla ligga där man placerat den x antal månader till, så jag har förhoppningsvis några sekunder emellanåt att hinna upp sonen :angel:

Med tvillingar måste det vara ännu värre, eftersom det är två som hinner dubbelt så mycket (om inte mer) på samma tid som en.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Med tvillingar måste det vara ännu värre, eftersom det är två som hinner dubbelt så mycket (om inte mer) på samma tid som en.

Jag förvånas varje dag över hur några så små kan vara så snabba! :rofl:

De ger morsan motion iaf! :D

/Timsetim som starkt funderar på selar och flexikoppel :angel:
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Jag har också starkt funderat på att sätta sonen i hundens löplina. Nu när jag är höggravid tar det liksom för många sekunder innan jag hinner upp från sittande läge, och då har han redan hunnit se att jag gjort en första ansats (av tio :crazy:) till att resa mig. Då blir han ännu mer sporrad att busa med det han tänkt, och hinner göra det tio gånger värre. Pust.
 
Sv: Hur tätt mellan barnen?

Vi har två barn som är 8 & 9 år, det är 16 månader mellan födslarna, en flicka och en pojke.
Både barnens far, jag själv och barnen är väldigt nöjda med upplägget. Det enda negativa var att dottern, som är äldst, inte behagade lära sig gå i normal tid utan först efter att lillebror kommit till världen och det var tungt och svårhanterligt för mig mot slutet av min andra graviditet.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 956
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 781
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp