Hur täcka häst i sjukhage?

Yrja

Trådstartare
Igår fick min häst diagnosen inflammation i fyra leder. Detta innebär två dagars boxvila och sen daglig utevistelse i en liten sjukhage i 3-4 veckor. Han ska alltså röra sig så lite som möjligt.

Nu undrar jag hur man gör med täcken. Han har i vanliga fall samma täcke dygnet runt(ett normalt vintertäcke). Han står då inne på natten. Det är alltid plusgrader i stallet men temperaturen sjunker när den sjunker ute och tvärt om. Just nu är det runt 0:an på dagarna ute(bor utanför sthlm/uppsala).
Hur ska man göra när han får komma ut i hagen på dagarna? Han ska ju stå still så mycket som möjligt så jag tänker att han kanske borde täckas med ett lite tjockare vintertäcke eller ev. ha dubbla täcken. Vad tycker ni?

Nu under boxvilan står bakdörren(precis utanför hans box) öppen så att han kan se ut och då har han fått ett extra täcke för att inte frysa. Vet inte hur noga det är.
Han är i allmänhet ingen frussen häst men så får han ju smärtstillande nu och äter inte riktigt som han ska efter gårdagens lugnande medel och bedövningar.
Han kommer att ha fri tillgång på halm dygnet runt och få ordentligt med grovfoder.
Vad tycker ni? Hur mycket extra värme behöver han?

Sv: Hur täcka häst i sjukhage?

Om han kommer få fri tillgång på grovfoder även i sjukhage behöver han egentligen inte ett extra täcke på sej pga att hålla värmen då han ju har att äta hela tiden.

Men jag ska inte yttra mej så himlans mkt kanske då jag som sagt lägger på mina hästar ett extra täcke om jag tycker de e "råare" än vanligt *ler*

Jag täckar min som vanligt när hon står i sjukhage, och ger henne fri tillgång på hö/hösilage. Har aldrig märkt att hon skulle frysa. Har de att äta hela tiden så håller de värmen bra, trots stillastående.

Märkligt. Jag tänkte precis tvärtemot dig när min häst fick stå på box några dar + sedan sjukhage sammanlagt 2 månader förra året. Jag tyckte det var ett problem att hon skulle behöva stå med samma tjocka vintertäcke ute som inne? Dvs ute tyckte jag hon klarade sig lätt även om hon ska stå still, fick hö i sjukhagen och var dessutom bara ute 4-5 timmar/dag. Däremot tyckte jag det kändes jätteelakt att ha varma vintertäcket inne, i vanliga stall är det ju alltid varmare inne än ute. Så jag pungade ut med 300kr extra i stallhyra de 2 månaderna och fick personalen att byta täcke.

Hon var helklippt och som din, inte i allmänhet frusen.

Tack för svaren.
Han är inte klippt, men har inte spec mycket päls denna vinter, antagligen på de relativt höga temperaturerna.
Han står nu med två täcken inne på dagarna och på natten tar vi av det övre. Stallägaren hävdar att det blir kallare inne när de andra hästarna är ute på dagarna. Vet inte hur stor skillnaden är. Han har två täcken trots att dörrarna är stängda(gick inte att ha öppet idag pga. vädret). Jag tänker då att om han ska ut sen, i en liten liten hage så måste han väll ändå täckas mer än när han står inne såhär.

Har inte möjlighet att ge honom fri tillgång på ensilage/hö för stallägaren är lite snål och "har bara så mycket som hästarna behöver". Men jag ska försöka höra med henne. Halm kommer han att ha hela tiden, men den är det ju ingen direkt näring i. Han får betfor morgon och kväll men jag vet inte hur mycket energi det är i det lilla han får.

Jag kanske är kinkig då? Han står med två täcken inne nu på dagen som sagt. Behöver jag alltså inte bry mig om att ändra på det när han i morgon ska gå ute i sukhage? De han har nu är ett tunt(ej vattentätt) thermotäcke som jag brukar rida i plus sitt vanliga vintertäcke. På natten endast det tunna thermotäcket.

Skulle bli väldigt tacksam om jag fick svar på det här också. :bow: Även om det kanske känns som om jag frågar samma frågor igen. :cool:

Jag skulle tycka att det räcker, så kallt är det ju inte ute nu.
Och äter han av halmen så spelar det ju ingen roll att det inte innehåller så mkt näring, det är ju själva ätandet som håller värmen ;)

Tack Tack! :bow: Då gör jag så och sen får vi se hur han verkar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 833
Senast: super
·
Hästvård Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det...
2
Svar
24
· Visningar
3 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka