Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så det är okej om jag säger om mig själv att ”Jag har jobbat som en neger idag”?
Men vad är det då du undrar över? Du vet uppenbarligen att det inte är okej, så varför starta en tråd och gräva i det?Jag är inte besatt. Jag har inte funderat över det förrän jag såg inlägget. H*n påstod att t.o.m statsministern använt ordet negress som svar på att jag skrev att man varken säger neger eller negress. Då blev jag lite ställd.
För att jag ville se hur det var rent allmänt. När jag googlade på det kom blandade svar upp som sagt. Jag ville ha något att argumentera med. Bara för att jag tycker det är fel ger inte mycket till argument i en diskussion. Jag är bara en.Men vad är det då du undrar över? Du vet uppenbarligen att det inte är okej, så varför starta en tråd och gräva i det?
Fast är inte det mellan afroamerikaner? Jag har upplevt det som att det är ok att säga till sin polare, eller i en rap-text, men inte om en vit säger det.I USA används ju ordet nigger rätt ofta. Även där som ett negativt skällsord. Vet inte varför de säger det så ofta. Ser ju jämt i filmer osv.
Vad får dig att tro att "i usa använder man ordet "nigger" ofta" bara för att det "sägs jämt i filmer osv"?I USA används ju ordet nigger rätt ofta. Även där som ett negativt skällsord. Vet inte varför de säger det så ofta. Ser ju jämt i filmer osv.
Men kan du på riktigt inget annat ord än n-ordet?!Öknamn på folkgrupper har väl förekommit i alla tider. Och allt som oftast i nedsättande syfte.
Men kan exempelvis ngn berätta rockens, Bluesens historia utan att sätta strålkastaren på att en viss grupp människor stor för ursprunget.
Och hur ska man beskriva det korrekt?
Vad ska vi exempelvis döpa Negro spirituals till?
Det säger nog inte majoriteten någontingKristen blues?
Kan du?Men kan du på riktigt inget annat ord än n-ordet?!![]()
Majoriteten lever i okunnighet om de flesta frågor.Det säger nog inte majoriteten någonting
Och Blues varifrån kommer den?
Gör den? Jag har för mig att den har afrikanska rötter?Majoriteten lever i okunnighet om de flesta frågor.
Bluesen kommer från USA, hurså?
Gör den? Jag har för mig att den har afrikanska rötter?
Ja det har jag inte förnekat, men de som skapade musikformen hade afrikanska rötter...för det var inte i de fina vitmålade stora husen musiken uppstod eller hur?Mississippideltat hör till USA vad jag vet och det var där blues uppstod på 1800-talets slut.
Om man ska vara petig, så är blues en kombination av traditionell afrikansk musiken, europeisk och amerikansk folkmusik och har alltså har sitt ursprung i USA.Ja det har jag inte förnekat, men de som skapade musikformen hade afrikanska rötter...för det var inte i de fina vitmålade stora husen musiken uppstod eller hur?
Sitt ursprung från de afrikanska slavarna när deras musik mötte den amerikanska musiken. Fiol var t ex ett vanligt instrument i den ursprungliga bluesen. Det finns också de som hävdar att den har rötter i mellanöstern när man analyserar tonspråk och idiomatiska uttryck.Gör den? Jag har för mig att den har afrikanska rötter?
Kan det bero på att alla folk, i stort sett, har använd bågen vid både jakt och militära företag. Så den har inget som helst specifikt med indianer att göra, Möjligtvis då de sydamerikanska blåsrören...Sitt ursprung från de afrikanska slavarna när deras musik mötte den amerikanska musiken. Fiol var t ex ett vanligt instrument i den ursprungliga bluesen. Det finns också de som hävdar att den har rötter i mellanöstern när man analyserar tonspråk och idiomatiska uttryck.
Vad det har med uttrycket "neger" att göra förstår jag inte. Det borde gå att ägna sig åt den oympiska sporten bågskytte utan att behöva använda ordet "rödskinn"?
Fast är inte det mellan afroamerikaner? Jag har upplevt det som att det är ok att säga till sin polare, eller i en rap-text, men inte om en vit säger det.