Hur ta hand om infekterat bromsbett?

Corax

Trådstartare
Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner i/av betten.
Men hur tar man egentligen bäst om hand om dem för att så fort som möjligt få bukt med infektionen? Jag tycker jag har provat det mesta men det tar sån enorm tid innan det läker.

I min hästs fall gäller det också att få ut granulomen som bildas i betten men innan de 'släpper' ur sårhålan så blir det ju rätt äckligt...
Och nu har hon ett riktigt stort bett...

Har ni något husmorsknep? Täcker ni det/låter det vara öppet? Putsar/smörjer med något speciellt?
Vad har funkat/inte funkat för er?
 
Tjärsalva, stöter bort bromsen och andra flygfän, antibakteriellt.

Men är det ett riktigt sår så skulle jag rengöra det rejält först, jag brukar köra med väteperoxid-spray så det får koka ur. Och är det ett större sår så är hästplåster bra, så inte smuts kommer in.

Men är det "bara" fula bett så kör jag med tjärsalvan.
 
Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner i/av betten.
Men hur tar man egentligen bäst om hand om dem för att så fort som möjligt få bukt med infektionen? Jag tycker jag har provat det mesta men det tar sån enorm tid innan det läker.

I min hästs fall gäller det också att få ut granulomen som bildas i betten men innan de 'släpper' ur sårhålan så blir det ju rätt äckligt...
Och nu har hon ett riktigt stort bett...

Har ni något husmorsknep? Täcker ni det/låter det vara öppet? Putsar/smörjer med något speciellt?
Vad har funkat/inte funkat för er?
Fet/torr zinksalva brukar vara det bästa till sådana sår tycker jag. Torkar ut såret och skyddar mot flugor. Vanlig salva smälter bort i solen så det brukar sällan fungera.
 
Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner i/av betten.
Men hur tar man egentligen bäst om hand om dem för att så fort som möjligt få bukt med infektionen? Jag tycker jag har provat det mesta men det tar sån enorm tid innan det läker.

I min hästs fall gäller det också att få ut granulomen som bildas i betten men innan de 'släpper' ur sårhålan så blir det ju rätt äckligt...
Och nu har hon ett riktigt stort bett...

Har ni något husmorsknep? Täcker ni det/låter det vara öppet? Putsar/smörjer med något speciellt?
Vad har funkat/inte funkat för er?
Min är också extremt känslig, eftersom hon har flugtäcke har dom bitit henne vid juvret, under magen och mellan frambenen. Jag var bortrest ett par dagar där hagkompisarna kollade till henne, när jag kom tillbaka hade hon riktigt fula bett hela undersidan :( Jag tvättade rent och smörjde med tjärsalva (fyra ess) och någon dag senare när det gått in fortsatte jag med helosan. Har även en zinkspray som fungerat rätt bra, det blir som en hinna ovanpå!

Då flugspray inte funkar på min köpte jag en sommarsalva istället som jag smörjer med i förebyggande syfte, också rätt bra!
 
Tjärsalva, stöter bort bromsen och andra flygfän, antibakteriellt.

Men är det ett riktigt sår så skulle jag rengöra det rejält först, jag brukar köra med väteperoxid-spray så det får koka ur. Och är det ett större sår så är hästplåster bra, så inte smuts kommer in.

Men är det "bara" fula bett så kör jag med tjärsalvan.
Jag är 4Ess-missbrukare överlag. 😅
Men jag är inte riktigt nöjd med resultatet på dessa sår med tjärsalvan.
Nu sitter det här bettet lite halvt under flugtäcke så det skyddas rätt bra.

Jag använde alltid väteperoxid 'back in the days' men trodde inte att det fanns att få tag i som vanlig människa längre.
Så jag har använt alsolsprit eller vanlig koksaltlösning.
 
Ekodes sårspray med hypoklorsyra är toppen! Sprayar det för att döda bakterier mm och täcker sedan med typ zinkspray/plåsterspray om det är så till att det inte går att göra en omläggning.
Flugorna biter sår i karlederna på mitt halvblodssto så här års och Ekodes är det enda som funkar för att det inte ska bli värre och svullna. Har provat det mesta men brukar sluta med att vet får komma och ge antibiotika. Sedan jag började använda hypoklorsyra har vi sluppit antibiotika (peppar peppar!)
 
Jag är 4Ess-missbrukare överlag. 😅
Men jag är inte riktigt nöjd med resultatet på dessa sår med tjärsalvan.
Nu sitter det här bettet lite halvt under flugtäcke så det skyddas rätt bra.

Jag använde alltid väteperoxid 'back in the days' men trodde inte att det fanns att få tag i som vanlig människa längre.
Så jag har använt alsolsprit eller vanlig koksaltlösning.
Tjärsalva, stöter bort bromsen och andra flygfän, antibakteriellt.

Men är det ett riktigt sår så skulle jag rengöra det rejält först, jag brukar köra med väteperoxid-spray så det får koka ur. Och är det ett större sår så är hästplåster bra, så inte smuts kommer in.

Men är det "bara" fula bett så kör jag med tjärsalvan.
Nej väteperoxid går inte att få tag på och ska inte heller användas på sår då det hämmar sårläkning.
Jag säger spola ur ordentligt med koksaltlösning och sen försöka täcka det om möjligt.
/Jeps som haft just sårvård på arbetsschemat 🙂
 
Ekodes sårspray med hypoklorsyra är toppen! Sprayar det för att döda bakterier mm och täcker sedan med typ zinkspray/plåsterspray om det är så till att det inte går att göra en omläggning.
Flugorna biter sår i karlederna på mitt halvblodssto så här års och Ekodes är det enda som funkar för att det inte ska bli värre och svullna. Har provat det mesta men brukar sluta med att vet får komma och ge antibiotika. Sedan jag började använda hypoklorsyra har vi sluppit antibiotika (peppar peppar!)
Är det den som man kan köpa på typ Apotea?
 
Nej väteperoxid går inte att få tag på och ska inte heller användas på sår då det hämmar sårläkning.
Jag säger spola ur ordentligt med koksaltlösning och sen försöka täcka det om möjligt.
/Jeps som haft just sårvård på arbetsschemat 🙂

Har dom slutat sälja den? Jag har haft min sprayflaska i några år, hipponånting.
 
Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner i/av betten.
Men hur tar man egentligen bäst om hand om dem för att så fort som möjligt få bukt med infektionen? Jag tycker jag har provat det mesta men det tar sån enorm tid innan det läker.

I min hästs fall gäller det också att få ut granulomen som bildas i betten men innan de 'släpper' ur sårhålan så blir det ju rätt äckligt...
Och nu har hon ett riktigt stort bett...

Har ni något husmorsknep? Täcker ni det/låter det vara öppet? Putsar/smörjer med något speciellt?
Vad har funkat/inte funkat för er?
Hur ser betten ut när det blir infekterat vid allergi. Ny häst i stallet som reagerat på otroligt mycket på nått "flygfä"
 
Hur ser betten ut när det blir infekterat vid allergi. Ny häst i stallet som reagerat på otroligt mycket på nått "flygfä"
Så här såg det ut i helgen på min häst.
Svullnaden har gått ner men bettet/såret är som sagt rätt äckligt nu.
 

Bifogade filer

  • DSC_6688.JPG
    DSC_6688.JPG
    244,7 KB · Visningar: 81
Tack! De varar nått grymt på stackars ponnyn.
Samma på min. Superäckligt!
Kolla om det finns någon granulerad vävnad (som små gulvita kulor) i såret och försök få bort dem.
Annars verkar det enda vara att göra rent ordentligt varje dag.
Nån gång så läker det väl.
 
Nej väteperoxid går inte att få tag på och ska inte heller användas på sår då det hämmar sårläkning.
Jag säger spola ur ordentligt med koksaltlösning och sen försöka täcka det om möjligt.
/Jeps som haft just sårvård på arbetsschemat 🙂
Synpunkt. Väteperoxid säljs på det flesta apotek, varför skulle det inte gå att få tag i? Säger dock inte att det ska användas just här, men det finns att köpa.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 841
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 320
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 484
Senast: Magiana
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 729
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp