Hur svårt kan det vara att göra våfflor?

Tramptass

Trådstartare
Svar. Hur svårt som helst!

Jag kan inte. Det misslyckas jämt. Jag har testat olika recept, använt två olika järn men med samma resultat. Eländet sitter fast i järnet och måste skrapas ur. Jag har smörjt järnet, jag har testat att inte smörja järnet, mycket smet, lite smet och mittemellan med smet.

Hjälp mig buke. Hur ska jag göra?

(det är så störande att jag ska misslyckas med något som egentligen är ganska enkelt enligt alla andra :p)

Sv: Hur svårt kan det vara att göra våfflor?

Det här receptet använder jag:

125 gram smält smör
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl (men jag tar ofta hälften grahamsmjöl)
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl vatten

Det står att man ska smörja laggen innan första våfflan gräddas, men det har jag aldrig gjort och det har heller aldrig varit nåt problem.

Har du testat att blanda i smält margarin i smeten? Det kan ju vara något fel på järnet också. Är det teflon eller vanligt. Testa ICAs våffelmix som en nödlösning, det blir väldigt goda våfflor av den.

Det blir riktigt goda frasvåfflor om man använder kolsyrat vatten i smeten:

4 ägg
6 dl kolsyratvatten ( naturell)
5 1/2 – 6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
200 gram smält smör

Gör så här :
Smält smöret och låt svalna.
Rör ihop alla torra ingredienser.
Vispa lätt ihop äggen , och blanda ner det kolsyrade vattnet i smeten.
Rör ner de torra ingredienserna och vispa för hand tills du fått en fin klumpfri smet.

Gräddar du dom tillräckligt länge? Blir dom frasiga och sitter ändå fast? När dom är frasiga är det bara att plocka dom ur järnet med en gaffel.

Jag smörar våffeljärnet mellan varje lagg, brukar fungera bra. Jag gör äggvåfflor och inte den frasiga varianten.

Lyckas andra göra våfflor på samma lagg? Annars är det våffeljärnet det är fel på. Det har jag råkat ut för och då är det helt omöjligt att göra några våfflor. Om ingen annan lyckas heller så är lösningen att köpa ett nytt våffeljärn helt enkelt.
Om andra lyckas så får du kolla hur de gör. Lyft inte för tidigt utan vänta minst en minut innan du öppnar första gången och kolla sedan tiden så att du vet ungefär när de är klara.

Lyckas andra göra våfflor på samma lagg? Annars är det våffeljärnet det är fel på. Det har jag råkat ut för och då är det helt omöjligt att göra några våfflor. Om ingen annan lyckas heller så är lösningen att köpa ett nytt våffeljärn helt enkelt.
Om andra lyckas så får du kolla hur de gör. Lyft inte för tidigt utan vänta minst en minut innan du öppnar första gången och kolla sedan tiden så att du vet ungefär när de är klara.

Fast TS har ju testa med två olika järn?

TS - testa att övergrädda dem lite i början och var inte rädd för att använda mycket fett i smet och på järn.

Jag jobbade ett par somrar med att just göra våfflor och min statistik talar iallafall för att de gånger våfflan fastnar har man lyft på järnet för tidigt. Ha is i magen och vänta ut lite extra så resulterar ett misslyckande snarare i att våfflan blir bränd än att den fastnar enligt min erfarenhet. Efter hand hittar man tajmingen. Smörja järnet lätt mellan varje våffla och inte ta för mycket smet utan hellre i underkant tycker jag också underlättar.

Lycka till! :)

Senast ändrad:

Jag ska testa ditt recept, fungerar inte det ska jag sälja mitt våffeljärn ;)

-- -

Visst kan det vara fel på nya järnet men det andra fungerar perfekt för svärmor så... Det är nog mer maskinisten som orsakar det.

Kollade igenom de recept jag provat och inget har ägg i sig? Kan det påverka?

Har aldrig ägg i våfflor. Snälla inte på fettet och ha riktigt varmt järn :)

App app!

Våffeldagen är först om en vecka ;)

(Det är enda gången jag äter våfflor.)

Nu jobbar jag inte inom kyrkan längre, på den tiden var ju våffeldagen helig (nåja, fel ord i sammanhanget). Det var lätt att få tag på EN våffla. Nu måste jag grädda upp en hel smet - gissa var den hamnar?!

(rätt svar: på höfterna)

Jag ska testa ditt recept, fungerar inte det ska jag sälja mitt våffeljärn ;)

-- -

Visst kan det vara fel på nya järnet men det andra fungerar perfekt för svärmor så... Det är nog mer maskinisten som orsakar det.

Kollade igenom de recept jag provat och inget har ägg i sig? Kan det påverka?
Tips angående hur länge man ska vänta innan man lyfter på järnet är att se när det slutar ånga om det. Nästa gång det börjar ryka har du väntat för länge så då är våfflan bränd :P

/Camilla

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 498
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30