Hur sunt kan det här vara? *inavel*

Pazuzu

Trådstartare
När jag surfade runt lite råkade jag på en rätt okänd och ny (drygt femtio år på nacken) amerikansk hästras, Blazer-hästen. Så långt allt väl, men när man läser lite mer och kikar i stamtavlor upptäcker man hela rasen grundas på en enda hingst. Titta bara på den här hästen:
http://www.allbreedpedigree.com/rip+roren

Är det inte väldigt stor risk för defekter i en så snäv genpool?

Sv: Hur sunt kan det här vara? *inavel*

Herrejäklar...!! Helt sjukt ju, varför i allsin dar har man gjort något så extremt?

*kl*

Hartung 501s pappa:

http://www.allbreedpedigree.com/ilmengrund

Hästen i Pazuzus fall måste vara ett fall av ägarens önskemål att få in hingsten Little Blaze så många gånger det går. Vilket det lyckats med......

Alla Blaze hästar kan väl inte vara så tätt avlade, kan inte tänka mig att det skulle fungera i långa loppet, eller?

Någon som är bra på genetik mm?

Vad används dessa Blaze hästar till? Kan de ha någon extra önskvärd egenskap som är "värd" denna inavel månne........

Senast ändrad av en moderator:

tycker nog att det är ett mirakel om den hästen är helt utan defekter ..
man borde knappast avla vidare på den stammen väll?

är det ens lagligt, eller ska man kanske snarare dra det under ngn djurskyddsparagraf för att förhindra att "defekta" hästar eventuellt ska sättas till värden ?
-eller jag kanske bara är extrem :crazy: sorry i då fall ..

:eek::eek::eek: Herre min gud! Det där mönstret måste de ju sett i tid nog att inte para med samma häst om och om igen!?

Vad används dessa Blaze hästar till? Kan de ha någon extra önskvärd egenskap som är "värd" denna inavel månne........

Enligt rasföreningen:

"To be considered a Blazer Horse, the horse must have at least one registered parent with a documented line to the foundation stallion, “Little Blaze”. "

I praktiken innebär det ju att varje individ i stamtavlan måste härstamma från Little Blaze, och eftersom rasen är så ung blir det som det blir.

Mer om rasen:

" Athletic

The American Blazer Horse is bred to be a willing and versatile performer, able to compete on local, regional and national levels. The breed standard calls for a horse that is balanced, with a sloping hip and long shoulder, a clean neck and top line, strong hooves and plenty of bone for a lifetime of service and soundness. The Blazer Horse should move freely forward with easy, ground covering strides that are pleasant and smooth for the rider.

Versatile

Because the Blazer Horse is bred to be a sound, balanced individual and a willing partner, Blazer Horses are competitive in several areas of equine competition, as well as being reliable trail and family horses. On the trail or on the rail, cutting cows or dancing through a dressage test, the American Blazer Horse is ready, willing and able to follow the equine endeavor of their rider’s choice.

Honest

The trait most prized by Blazer Horse owners is their honesty. They are kind and willing, and often are quickly accepted as a member of the family, rather than just another horse. When one Blazer owner was asked “How can your little horse carry 200 lbs. of rider and gear into National Reined Cow Horse Competitions and score in the 70’s” her reply was simple, “He may only weigh 762 pounds, but 761 of it is heart”.

The Blazer adapts easily to new situations and is accepting of their surroundings, giving them the unflappable nature required for family life or as first horses for riders just learning their skills. Many Blazer Horses prove to be excellent family horses that perk up when they hear little voices, and come quickly for the caress of little hands. They often adopt “their kids” and take excellent care of their charges."

http://www.blazerhorse.com/

Det finns säkert olika definitioner på inavel, men här är en modell utarbetad av James C. Harrison som skrivit den klassiska travboken Champion.

Harrison beskriver inavel utifrån vilka led den gemensamma anfadern eller anmodern finns. Exempelvis en hingst som förekommer i andra respektive tredje ledet är en 2+3-korsning.

James C. Harrison-modell
Harrison använder summan av generationsnumren för följande defintioner:

OUTCROSSING – 9 och högre
Är summan större än 8 är hästen resultatet av en outcross. Outcrossing innebär att man parar individer med litet eller inget släktskap. Det ett naturligt och sunt sätt att avla på. Om två icke-besläktade hästar korsas upphör dubbleringen i många anlag, inaveln bryts och med den dess dåliga effekter. Det är detta som brukar kallas korsningseffekt eller heterosis.

LINJEAVEL – 7 eller 8
Linjeavel blir det om summan är 7 eller 8 (3+4, 4+4, 3+5, 2+5).

INAVEL – 5 eller 6
Är summan 5 eller 6 (2+3, 2+4, 3+3) är det inavel.

INCEST – 3 eller 4
Parningar där summan av de två numren blir 3 eller 4 (1+2, 2+2, 1+3) kallas incest.

Exempel med stamtavla och generationer:
http://www.angloarab.se/undersidor/linje_avel.htm

På katt kan man iaf para far och dotter eller mor och son utan att bryta mot någon lag.

Andra och tredje led sa inavlad en modellen ovan.. Silver Shales forekommer i alla utom farmor dessutom..

Det finns säkert olika definitioner på inavel, men här är en modell utarbetad av James C. Harrison som skrivit den klassiska travboken Champion.

Harrison beskriver inavel utifrån vilka led den gemensamma anfadern eller anmodern finns. Exempelvis en hingst som förekommer i andra respektive tredje ledet är en 2+3-korsning.

James C. Harrison-modell
Harrison använder summan av generationsnumren för följande defintioner:

OUTCROSSING – 9 och högre
Är summan större än 8 är hästen resultatet av en outcross. Outcrossing innebär att man parar individer med litet eller inget släktskap. Det ett naturligt och sunt sätt att avla på. Om två icke-besläktade hästar korsas upphör dubbleringen i många anlag, inaveln bryts och med den dess dåliga effekter. Det är detta som brukar kallas korsningseffekt eller heterosis.

LINJEAVEL – 7 eller 8
Linjeavel blir det om summan är 7 eller 8 (3+4, 4+4, 3+5, 2+5).

INAVEL – 5 eller 6
Är summan 5 eller 6 (2+3, 2+4, 3+3) är det inavel.

INCEST – 3 eller 4
Parningar där summan av de två numren blir 3 eller 4 (1+2, 2+2, 1+3) kallas incest.

Exempel med stamtavla och generationer:
http://www.angloarab.se/undersidor/linje_avel.htm

Intressant!

delvis kl
Jag har fått lära mig att den bästa linjeavelssumman är 6 (typ 1+5, 2+4, 3+3) men enligt ovan så skulle ju det räknas som inavel. Då måste många av våra avelsdjur, i själva verket vara inavlade. Fast det är klart det låter ju lite tjusigare med linjeavlad.:p:D

Enligt rasföreningen:

"To be considered a Blazer Horse, the horse must have at least one registered parent with a documented line to the foundation stallion, “Little Blaze”. "

I praktiken innebär det ju att varje individ i stamtavlan måste härstamma från Little Blaze, och eftersom rasen är så ung blir det som det blir.

Fast nu översätte du ju fel, det star att "För att anses som Blazer-häst, så måste hästen ha åtminstone en förälder där man kan visa att den har hingsten "Little Blzer" i stammen.

Dvs alla Blazer-hästar måste ha Little Blaze i stammen en gång. Resten av stammen kan vara andra hästar.

Fast nu översätte du ju fel, det star att "För att anses som Blazer-häst, så måste hästen ha åtminstone en förälder där man kan visa att den har hingsten "Little Blzer" i stammen.

Dvs alla Blazer-hästar måste ha Little Blaze i stammen en gång. Resten av stammen kan vara andra hästar.

Du har helt rätt, jag tänkte nog lite fel där.;) Men faktumet kvarstår att det verkar vara väldigt vanligt med inavel inom rasen, iaf på de hästar jag kollat närmare på. Alla hingstar jag sett i stammarna har varit barn, barnbarn etc till Little Blaze.

Undrar om de hästarna som blivit så kraftigt inavlade verkligen blivit bra eller om det har blivit problem på vägen?

Kikade på lite andra stammar när jag ändå var inne på allbreed.., och råkade kolla längre bak i stammen på en gammal ponny som jag hade för länge sen. Blev påmind om att welsharna också är kraftigt inavlade på sina ställen i historien...
Ex Coed Coch Madog och Coed Coch Berwynfa (och Grove Madcap - Madogs mormor)länk

Undrar om de hästarna som blivit så kraftigt inavlade verkligen blivit bra eller om det har blivit problem på vägen?

Ja, det skulle vara intressant att veta. Dock är det väl inget uppfödarna skyltar med i första taget på sina hemsidor, kan jag tänka mig.

Jag undrar om den där hästen överlevt - RIP som prefix får mig att tänka Rest In Peace.

Visst är det en väldigt snäv genpool.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka