Hur styr man hästen?

S

smyg

Hej alla!

Nu har jag en fråga som kanske låter dum, men tänkte att här lär det finnas experter :)

Jo, det är såhär att jag har nyligen börjat rida på ridskola. Men eftersom jag har ridit en del när jag var yngre hos min fastewr så är det inte en helt nybörjargrupp. Problemet är att jag aldrig har förstått HUR man styr hästen. Man lär ju inte hålla på att styra bara med tyglar, tänkte på hästens känsliga mun.

Visst styr man med skänklarna? och isåfall HUR och NÄR gör man det?? Vore underbart om någon verkligen ville förklara för mig så jag inte gör illa hästen..:(

Hälsar Malin

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur styr man hästen?

Du börjar med att TITTA dit du ska. Hästen är ett väldigt känsligt djur och när du tittar dit du ska hjälper du hästen med din vikt att visa vart du vill. Sen brukar man säga till nybörjare att man styr med tyglarna eftersom de, som du säger, har nog svårt att hålla reda på sin kropp och inte har rätta timingen. Men lite senare får man lära sig att hjälpa tygelhjälpen genom att använda den yttre skänkeln, alltså den på motsatta sidan. Då använder du den ganska långt fram i kombination med ett ledande tygeltag dit du ska (du tar ut handen och tygeln från hästens hals och visar vart du ska).

Aha okej.. ja, jag får nog göra som du sa och börja lugnt. Hade första lektionen igår och kände då hur MYCKET jag har att lära. Fötterna åkte fram i stigbyglarna och medans vi travade så sa minr idlärare att dra bak fötterna men jag förstår verkligen inte hur jag får bak fötterna medans jag travar? och ska man använda utterskänkeln även i trav? haha många frågor, men jag kände mej mkt mer "nybörjare" än va jag trodde..

För det första tycker jag att du ska våga fråga din ridlärare om alla dina funderingar, det är ju därför du rider på ridskola!

Det kan vara svårt att bara dra bak skänklarna i traven innan du har balansen osv, det viktiga är att du slappnar av och inte spjärnar med fötterna i stigbyglarna.

Sen ytterskänkeln använder du främst när du ska vända hästen. Sen när du tex. travar ska du använda båda skänklarna lika mycket.

Jag tror nog din ridlärare menade att du skulle dra bak fötterna i stigbyglarna? så att stigbygeln ligger under främre delen av foten.

Mitt tips är att istället för att tänka så mycket på vart skänklarna ska va så försökt håll den stadiga och stilla i en den lodräta linje som ska bli mellan axel, höft och häl.

Lycka till!

knapp

mitt tips är att fokusera på att du är rak i kroppen så kommer resten av sig själv :) men spän dig inte för då ser man ut som en spik eller planka :D utan var avslappnad

Som komplement till ridskolan kan jag rekommendera Sally Swifts böcker. Det ger en bra syn på ryttaren, hur ryttaren påverkar hästen och vad man som ryttare ska tänka på vad gäller sin egen kropp och sits.

En hel del kommer av sig själv också.
Började rida för 1,5år sen och jag fatta inte heller hur man skulle kunna få bak skänklen eller få stigbyglen fram på fotbladet och massa andra småsaker. Men nu kommer det av sig själv och är inte så svårt längre. Ska rida min första leketion efter sommaren nu på torsdag och det kommer nog kännas lite ringrostigt i början, men det kommer efterhans när balansen och musklerna kommer :)

Tack så mkt för alla goda råd! Det känns lite bättre nu och så.. sen ska jag väl ta mig i kragen och faktiskt läsa en massa böcker, prata med min ridlärare och bara låta allting komma av sig själv.

Men tror ni att det skulle vara bra med en privatlektion? Tänkte eftersom jag inte är i en riktigt nybörjargrupp och jag har aldrig lärt mig grunderna från början.. eller ska jag även låta det komma med tiden?

Privatlektioner är alltid bra. Då kan tränaren bara fokusera på dig och ni kan även pausa så att h*n kan förklara saker för dig under passets gång.

Lycka till, eller vad man säger :)

Jag vet att du frågade om skänklarna, men vill bara säga detta om tyglarna.
Min tränare brukar säga att man behöver aldrig lära en ridskoleelev vad innertygeln är, men när man pratar om yttertygeln så vet ingen vad man menar. :angel: Alltså, man kan inte bara styra hästen med innertygeln, man måste även ta hjälp av yttertygeln för att hästen inte ska bli krokig i halsen. Vanligt nybörjarfel är att man bara drar i innertygeln när man svänger.

Liknande trådar

Ridning Hej igen…. Jag tänkte bara flicka in och fråga er(om någon vet) om man får styra hästen med tygeln ut mot sidan eller om jag måste...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: corzette
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar