Hur stretchar ni era dressyrstjärnor?

R

rare

Ja som frågan lyder hur stretchar ni, när, hur ofta, varför? Hur långt efter tränig kan man göra det?(tänker på om man tränat på annan anläggning och åker transport hem, är det försent att stretcha när man kommer hem?)

Jag har precis börjat lite smått. Brukar köra morotstricket. Sen lärde jag mig även att stretcha benen i ett dressyrstall, man "drar" alla benen framåt. Skulle gärna vilja kunna stretcha ryggen. Fick lära mig det med, när man drar med tryck med båda händerna på rumpan vid svansen, funkar inte med min häst?! Även provat att dra under magen för att stretcha rygg, men näää..:/

Så tips idéer, erfarenheter!

Sv: Hur stretchar ni era dressyrstjärnor?

Om jag "nyper" min häst lite på ett ställe under magen, krummar han ryggen rejält. Men jag vet ej om det räknas som streching..

Annars stetchar jag benen, som du skrev, försiktigt.

Skulle aldrig stretcha efter att hästen stått stilla, jag gör det direkt efter att jag hoppat av.

Jag har två övningar från hästens kiropraktor, den ena är när man stretchar benet rakt framåt, fast eftersom att hennes
bogar ska komma loss så håller man försiktigt benet åt sidan istället. Sedan så har jag en annan superövning, men den ska
jag inte skriva ut här utan den måste man lära sig utav någon som är duktig och kan sina saker.

Vi brukar stretcha så fort vi kommit in och fått av alla grejer. Har man åkt transport kan man gå en liten promenad i raskt tempo med hästen för att inte fresta på kalla och stela muskler.

Framben:
- Ta tag runt kotleden och lyft hela frambenet rakt framåt/uppåt. Ta det försiktigt då det kan bli lite vingligt för hästens del.
- Ta tag vid knäet på hästen och lyft framåt/uppåt. Kan även dra försiktigt i sidled.
- Lyft upp benet som om du skulle kratsa hovarna. Tryck med ditt ena ben mot hästens överarm för att dra frambenet bakåt.

Bakben:
- Stå med ryggen mot hästens huvud och ta tag runt kotleden på ena bakbenet. Dra benet framåt/nedåt mot hästens framhovar. Det här är rejält tungt för ryggen. Tips är att sätta sig på huk och gunga bakåt på hälarna för att använda din egen kroppsvikt.
- Ta ett kliv framåt och dra bakbenet mer uppåt mot hästens buk. Återigen, akta ryggen.
- Ställ dig bakom hästen och ta tag runt hasen och lyft bakbenet uppåt/bakåt. Ta det försiktigt då man inte står helt lägligt om hästen skulle slå. Stå ett tag tills hästen slappnar av. Det syns väldigt tydligt om du tittar på rumpan på hästen.

Rygg:
- Dra med naglarna mitt under magen på hästen, ganska hårt, så skjuter hästen rygg. Stryk med handen på ryggen för att få hästen att sänka ryggen igen och upprepa en eller två gånger.
- Stå bakom hästen och dra med naglarna på var sin sida om rumpan, återigen krävs det att man tar i en del. Kommer du åt rätt reflex så får du hästen att stoppa in bakbenen under sig och skjuta rygg. Återigen, var försiktig med en ovan häst.

Hals:
- Locka med en morot för att få hästen att böja halsen åt sidorna. Med en van häst kan du hålla moroten uppe vid länden. Viktigt att hästen står rakt och inte flyttar frambenen för att nå moroten.
- Locka med en morot för att få den att "buga". Jag brukar helt enkelt lägga moroten bakom ena framhoven.

Googla på stretcha häst så får du även bilder som visar mer tydligt hur du gör.

Exakt dessa övningar jag göra=)

Jag stretchar nästan alltid min häst efter att jag har ridit. Kan vara bra att veta att du ska stretcha inom 30 minuter efter avslutat ridpass och att du måste ha ridit i minst 20 minuter.

Det är schemat är himla bra
http://www.equissage.se/strechschema.htm

Själv gör jag 2,4,5,12 och 13

Hedwig tycker att det är skönt att bli stretchad och hjälper till (favoriten är självklart morotstricket :D)

Jag stretchar hästen då och då efter trimpass, light varianten - kör morotsktricket och sen drar längsmed musklerna på rumpan vid svansen, då stretchar han ryggen vid den beröringen.
han stretchar även själv varje morgon, sträcker frambenen framför sig och skjuter rygg samt sänker rygg, som en katt. :) Det har han alltid gjort alla de 6 år jag haft honom.

Gör i övrigt inga anvancerade strechövningar då jag är rädd att göra fel då jag inte har ngn utbildning alls. däremot masserar jag då och då, det tycker han är mega mysigt. Jag tror inte massage i sig går särskilt på djupet på en häst, men däremot är det social tid och avslappning och det är ju aldrig fel för någon levande varelse, så jag räknar kvalitet den vägen.

Rygg:
- Dra med naglarna mitt under magen på hästen, ganska hårt, så skjuter hästen rygg. Stryk med handen på ryggen för att få hästen att sänka ryggen igen och upprepa en eller två gånger.
- Stå bakom hästen och dra med naglarna på var sin sida om rumpan, återigen krävs det att man tar i en del. Kommer du åt rätt reflex så får du hästen att stoppa in bakbenen under sig och skjuta rygg. Återigen, var försiktig med en ovan häst.

Dessa övningar gör jag ibland på min pålle.

Måste bara nämna att den övning jag fetmarkerat kan vara lite risky med en ovan häst, man får se upp så hästen inte slår upp en hov när man håller på. Jag har lyssnat på en massör (el likn) som berättade hårresande historier om krossade fingrar :crazy:

När hästen tränats lite hårdare brukar jag stretcha, men inte till vardags nej. Gör det efter vi skrittat av och gått in i stallet.

Stretchar frambenen enligt ETs rekommendation och visning samt ryggen genom att dra med fingrarna på båda sidor om svansen ungefär. Ibland när man ska kratsa bakhovarna stretchar han själv, sträcker ut bakbenet så långt det går i några sekunder. :p

Om han vilar, underlaget är dåligt eller vi är uttråkade, brukar jag träna på bergsgeten med honom. Han är ganska duktig trots lite träning, kommer fram med bakhovarna ca 10-15 cm från framhovarna.

Ja som frågan lyder hur stretchar ni, när, hur ofta, varför? Hur långt efter tränig kan man göra det?(
Jag stretchar lite efter ridpassen när hästen är avborstad och klar. Gör "morotsstretch" på varje sida och sen ryggen genom att dra tummarna mothårs vid sinan av svansroten. Stretchen gör jag inom ca 10 minuter efter att jag suttit av så att musklerna fortfarande är varma. Hat läst någonstans att det inte ska gå mer än 20 minuter, men det är väl en ca tid. Det kan ju variera med vilken årstid det är.
Skulle gärna vilja kunna stretcha ryggen. Fick lära mig det med, när man drar med tryck med båda händerna på rumpan vid svansen, funkar inte med min häst?! Även provat att dra under magen för att stretcha rygg, men näää..:/
Ta enbart dina tummar, inte hela handen. Det behöver vara mindre yta. Exakt var hästen reagarar varierar. Prova dig fram. Vissa reagerar mer nära svansroten medan andra reagerar mera mitt på själva muskeln. Tryck under magen ger inte alls samma effekt.

nej men jag använder ett magnettäcke.

finns flera olika program anpassade för att användas efter träning.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 655
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 756
Senast: Josofinito
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar