Hur stora.....

Sv: Hur stora.....

Köpte i fjol en gård på ca 30 ha varav ca 20 ha skog och ca 10 öppet (varav ca hälften bete och hälften åker). I sommar har vi 2 egna hästar och 1 inlånad på bete samt 2 egna kor med kalvar och 1 tjur. Räknar med att marken ganska precis kommer att räcka till bete samt vinterfoder åt 2 hästar och 5 nötkreatur (det är dock första året vi ska ta hö och hösilage så man vet ju inte så mycket om hur det kommer att bli, eventuellt får vi kanske komplettera med köpt foder). Man bör väl i alla fall räkna minst 1 ha/djur för att hålla en häst ett år (bete+vinterfoder).

piggis_83 skrev:
....är era gårdar? Hur många hektar skog, åker och bete har ni?
Hur många hästar har ni? Tar ni eget hö osv?
Hur många hektar åker resp bete anser ni behövs för att kunna hålla en stor häst? Dels endast för bete och dels även för att ta eget hö.
 
Sv: Hur stora.....

piggis_83 skrev:
....är era gårdar? Hur många hektar skog, åker och bete har ni?
Hur många hästar har ni? Tar ni eget hö osv?
Hur många hektar åker resp bete anser ni behövs för att kunna hålla en stor häst? Dels endast för bete och dels även för att ta eget hö.

206 hektar skog
65 hektar åkermark, varav ca 40 hektar är hagar
2 hästar + x antal får
Ja vi tar eget hö/ensilage och korn
För att ha bra beten bör man enligt mig ha minst 2 hektar/ häst. För höskörd beror det ju på vilket vallfrö ni använt och hur bra marken är, men ungefär detsamma (möjligen något mer)om det ger "normal" mängd hö.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 353
Senast: skogaliten
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 637
Senast: Praefatio
·
Foder & Strö Det börjar låta illavarslande va r jag bor med att hitta tillräckligt med hö att köpa till hösten/vintern.Funderar på att slå eget att...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: finapina
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp