Hur stora.....

P

piggis_83

....är era gårdar? Hur många hektar skog, åker och bete har ni?
Hur många hästar har ni? Tar ni eget hö osv?
Hur många hektar åker resp bete anser ni behövs för att kunna hålla en stor häst? Dels endast för bete och dels även för att ta eget hö.
 
Sv: Hur stora.....

Vi har 420ha åker, 250ha skog och 10ha naturliga betesmarker, samt har ett växtodlingsamarbete med ytterligare 4 gårdar om totalt 170ha åker. Har inga egna hästar för tillfället utan endast en skock får, ca 80djur, men hyresgästerna har hästar ca 10st plus de som bara hyr betesmark, ca 8-10st.

Vi skördar hösilage på 14ha, 2 skördar/säsong, hälften säljer vi till externa kunder, som privata hästägare o ridskolor.
 
Sv: Hur stora.....

måste man ha massa skog o åkrar för o ha gård?

jag har en mindre hästgård.
stall med 3 boxplatser.
3 rasthagar plus en större vinterhage.
träd som vindskydd finns i den ena hagen.
får även låna 3 ha hage på sommaren som bete.
alla hagar (utom den ena) kan öppnas så det blir en jättehage av alltsammans.....
2 hästar finns på gården.

köper hö av grannen.
 
Sv: Hur stora.....

jolly_jumper skrev:
Vi har 420ha åker, 250ha skog och 10ha naturliga betesmarker,

:eek: :love: ///går in och ändrar, 410 ha åker kan vi ta bort

Vi skördar hösilage på 14ha,

Men det där bortser vi ifrån.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur stora.....

30 tunnland, men hur det är fördelat har jag ingen aning. Men det finns och blir över. Och hö tar vi inte på mer än nödvändigt, så roligt är det inte. Tror vi fick in hö till fem häst på fyra tunnland förra året, men det var ett bra år. Bete har jag hört att man ska räkna 2 ha per häst och sommar. Vet att det funnits en diskussion om det där, siffrorna varierade, men sedan beror det helt klart på typ av mark/bete.
 
Sv: Hur stora.....

Nej skogen spelar väl egentligen ingen roll för hästarnas del, det kan ni bortse från!
Men åkrar behöver man i allra högsta grad ha ifall man räknar med att ta eget hö.
Tycker det är så svårt att veta hur stora arealer som behövs... Säg att man har 5 hektar bete o 5 hektar åkrar (som är "normala"), skulle det räcka för att hålla ca 3 stora hästar för bete och att ta hö? De behöver inte gå på värsta sommarbetet....
 
Sv: Hur stora.....

jolly_jumper skrev:
Vi har 420ha åker, 250ha skog och 10ha naturliga betesmarker, samt har ett växtodlingsamarbete med ytterligare 4 gårdar om totalt 170ha åker. Har inga egna hästar för tillfället utan endast en skock får, ca 80djur, men hyresgästerna har hästar ca 10st plus de som bara hyr betesmark, ca 8-10st.

Vi skördar hösilage på 14ha, 2 skördar/säsong, hälften säljer vi till externa kunder, som privata hästägare o ridskolor.

14 ha, ungefär hur mkt hösilage får ni ut på det?
 
Sv: Hur stora.....

Vaddå ta bort?? Jag är ju på jakt efter fler hektar :devil:
 
Sv: Hur stora.....

Självklart måste man det, annars kallas det torp :D
 
Sv: Hur stora.....

Jag bor i samma by som mina föräldrar. De har ca 7h bete och 1,3 h åker.
Det har vi klarat oss dugligt på till 7 hästar. Men då har vi tagit två skördar på åkern. (räckt hela året)

Vår gård har 6h bete och ca 10h åker. (lite mycket åker,,,,men men)
Så nu har vi bete i överflöd i år....:banana:
Räknar med att ta hö i år på ca 4,5h. Då behöver vi inte vara oroliga ifall något skulle gå till spillo. :rofl:
 
Sv: Hur stora.....

Vi har en mindre hästgård, stall med 4 boxar, en vinterhage + en sjukhage, och bete på 3 ha. En av våra hästar åker bort i sommar så 3 hästar kommer att gå på vårat bete. Hö köper vi av en granne!
 
Sv: Hur stora.....

knapp

Jaha mitt är alltsâ ett "torp" ;) (vi köpte inte skogen som hörde till).
Det är litet, 2, 7 ha som ska användas till rasthagar(ej sommarbete) och ridbana. En del är trägârd ocksâ. Vi ska inte ta ngt hö eller annat. Stallet rymmer 5 hästar. Vi vet inget om lantbruk sâ det här känns väldigt lagomt för oss. Jag har bott utomlands i 18 âr. Jag längtar till Sverige sâ det skriker:love:
 
Sv: Hur stora.....

Slippe skrev:
Jag bor i samma by som mina föräldrar. De har ca 7h bete och 1,3 h åker.
Det har vi klarat oss dugligt på till 7 hästar. Men då har vi tagit två skördar på åkern. (räckt hela året)

Vår gård har 6h bete och ca 10h åker. (lite mycket åker,,,,men men)
Så nu har vi bete i överflöd i år....:banana:
Räknar med att ta hö i år på ca 4,5h. Då behöver vi inte vara oroliga ifall något skulle gå till spillo. :rofl:

Oj räckte knappt 1,5 hektar till 7 hästar? Iofs 2 skördar men ändå, det lät bra hur som helst! Är det 7 stora hästar?
 
Sv: Hur stora.....

Gården är på 15 ha varav ca åtta är betesmark och sju skog. På somrarna går ca 7-8 hästar här, och betet räcker. Vi försöker att inte ha mer än 5 hästar i taget, då det annars blir lite för hög belastning på betet. Vi har tagit eget hsilage senaste två åren men gör ett uppehåll i sommar för att plöja upp och så om vallarna i höst. Näringsinnehållet har varit i botten båda skördeåren men vi hann inte nystarta vallen i höstas. Vi har fyra hästar att mata under stallperioden så vi får även köpa till hö.
 
Sv: Hur stora.....

jaja ;-) jag bor iaf i ett 2 våningshus.
inte ett litet torp :)
 
Sv: Hur stora.....

Jag tycker det beror helt och hållet på hur marken ser ut!!! Tex om det är vått, dålig tillväxt etc,...

Har varit omkring och kollat på massa olika ställen och det är skitsvårt att hitta något vettigt häromkring.. :crazy: Antigen alldeles för stort eller för litet, eller så är marken så våt att jag tycker den är olämplig som hage.. Vi vill inte ha nåt hö eller så, bara stor ridbana och fina hagar..

men för dig som bor i småland är det säkert mkt bättre utbud!
 
Sv: Hur stora.....

Inte min men pappas gård har 4ha åker och 3ha skog.
Halva åkern är sommar hage och det räker fram till mitten av juli och andra halvan tar vi en skörd hö på som räker under vintern och sedan får hästarna gå på efter bette där fram till hösten.
Jag har två hästar.

Kram
 
Sv: Hur stora.....

Det är 6 stora hästar och en B-ponny (hon räknas som 1/4 :devil: )
Vi har fått ca 55 balar och en bale går åt på ca 4 dagar. Sen går de ute på somrarna. :rofl:
 
Sv: Hur stora.....

Vi har två hektar som stallet och ridhuset står på.
Sedan har vi 19 hektar åkrar och 5 hektar skog
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 353
Senast: skogaliten
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 637
Senast: Praefatio
·
Foder & Strö Det börjar låta illavarslande va r jag bor med att hitta tillräckligt med hö att köpa till hösten/vintern.Funderar på att slå eget att...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: finapina
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp