Sv: Hur stora hagar har ni?
Får väl svara själv också
Hyr in mig i ett litet stall kommer snart vara där helt själv med mina två hästar.
Här finns runt 6½ ha mark varav 1½ inte är inhägnad..man kan inhägna den själv med stopp i stolpar men det resulterade att mina hästar var på vift för någon vecka sedan. Så nej tack till det.
Resten av hagarna är 1 ha/stycket (100*100 meter) kan hända att det varierar lite åt det mindre hållet.
Hage 1
Denna hage är hälften plan mark och hälften nedförsbacke samt att den går in bakom stallägarens hus/tomt som en liten fykant.
Hage 2
Finns ett skjul på 54 kvm, en stor träddunge med en MEGA gran hästarna gärna står under om vädret är lite taskigt. 1/3 av hagen består dock av större stenar med gräs mellan (inget vidare gräs) bra för hästarna att lyfta på benen men kan dock vara lite läskigt om man skulle släppa ihop hästar och de springer där.
Hage 3
Hage som är plan och efter halva hagen sluttar sakta uppåt..Granar och tallar längst upp där det finns gott om lä.Ungefär som hage nr 2 en 1/3 är stenig. Dock en av favorithagarna
Hage 4
Denna går bakom och fram till stallet (kanske drygt 3-5 meter från stalldörren) min valack går i en utebox inne i stallet och denna hage vandrar han ut och in i vintertid ungefär som lösdrift.Mitt sto står inne i box då hon måste ha lite mer lä eftersom hennes ögon blir lätt dåliga annars.Hagen slutar svagt neråt.
Hage 5
Brukar kalla detta älgängen..här brukar en hel del älgar bosätta sig
Hälften av hagen är okej bete.Inga träd men finns precis utanför och runt om så vindskydd iaf.
Och sen är det en äng ovanför dessa hagar som är på 1½ ha..jätte fin..men mycket jobbig och seg backe upp dit..Kanske ska vara glad att den inte är inhägnad
Mina två hästar går i Hage 2 vintertid, vi har två grindöppningar för att undvika lera..ska dock göra en liten ruta vid öppnningen nu så det inte blir lika geggigt..annars är det inga problem med det så sätt.
Nästa år hade nog betet behövt sig en liten puts och gödsling då det i år har varit på TOK för många hästar..
Här har varit 8 hästar och 2 ponnyer.. (2 av hästarna enbart kort tid) allt har blivit hårt nerbetat.
Dock blir jag själv kvar...och blir det så till sommaren då blir det helt plötsligt panik med hur det ska hinna käka upp allt