Hur stora hagar har ni?

nexxa

Trådstartare
Hur många hagar har ni?
Hur stora hagar har ni?
Hur många hästar går i varje hage?

Räcker betena sommartid, har ni väldigt geggiga hagar vintertid? Vindskydd såsom träd/skjul?

Sv: Hur stora hagar har ni?

Flyttade till nytt stall i början av juni.

Hagarna, som används både sommar och vinter är på minst 4-5 ha. Är egentligen tre hagar men grindarna är sällan stängda emellan.
Sen vinns det en "reservhage" på ca 0,3 ha men den används mest som sjukhage (eller när min vallack tycker att de brunstande tjejerna är oemotståndliga...)

Alla hästar går tillsammans, för tillfället 6 hästar (finns 7 boxar i stallet).

Det ska visst bli rätt geggit vid grinden i hagen som är närmst stallet men annars är ju hagarna stora nog för att slippa gegg.

Hästarna går på bete i samma hage. Räcker bra. Min spinkiga nya häst har stödfodrats med krafft+lucern sen hon kom i juli och de hästar som rids ordentligt har också fått lite kraft en gång per dag men det är tillräckligt med mat för de lättfödda hästarna. Vi har inte stallat in ännu, planerar att göra det om ca två veckor, eller när ruskvädret börjar rättare sagt.

Ena hagen går in mellan ett stall och en loge och där är det bra vindskydd och skugga.

Jag har kasst ögonmått och har ingen aning hur stora hagarna är i kvadratmeter/tunnland/hektar tyvärr :crazy:

Har två hagar, men vinterhagen går att dela av, det gör jag dock bara om någon krake som är inhyst här av en eller annan anledning måste separeras från mina.

Jag tycker de är lite för små, men jag är van med GIGANTISKA hagar med flera hektar/häst. Så med 'alla andras' mått mätt är mina hagar stooora.

Jag har ju 'bara' 2 hästar så det är de + ev inhysningar.

Betet räcker mer än väl sommartid, vet inte var gränsen går men det födde iaf utan minsta problem valacken, digivande sto med föl vid sidan samt ytterligare en unghäst en hel sommar utan att tryta, trots att det var torka den sommaren.

Inga större problem med lera, det blir geggigt bitvis ( t ex vid grinden) och på en avgränsad del av vinterhagen, där takavrinnig och allmän avrinnig tyvärr hamnar. Svämmer bäcken som går utanför stängslet då över blir det lite kladdigt. Men det är max 5% av total hagyta som blir geggig, och när det är som VÄRST (och jag gnäller över leran..) går den till max halva hoven..

Träd i bägge hagarna, både enstaka samt mer sammanhängande 'skog', dvs skydd. I vinterhagen finns det en lösdrift/ligghall med (som består av halva delen av en ladugård som råkar stå väldigt lägligt placerad i hagen).

Vinterhagen är rejält kuperad med branter/slänter, sommarhagen är med mina mått mätt platt, men en aning kuperad den med.

Tre hagar, en är ca 50*100 m, de andra något mindre yta men större avstånd, en Y-formad och en U-formad.
Har två islandshästar.
Betet räcker gott och väl. :)
Stora hagen och U-hagen har inga träd i sig men utanför. Y-hagen har en träddel med rönn, tall, en och äppelträd.
Vid grinden kan det bli geggigt. När vi hade fyra hästar förra hösten blev det värre än normalt.

Får väl svara själv också ;)
Hyr in mig i ett litet stall kommer snart vara där helt själv med mina två hästar.
Här finns runt 6½ ha mark varav 1½ inte är inhägnad..man kan inhägna den själv med stopp i stolpar men det resulterade att mina hästar var på vift för någon vecka sedan. Så nej tack till det.

Resten av hagarna är 1 ha/stycket (100*100 meter) kan hända att det varierar lite åt det mindre hållet.

Hage 1
Denna hage är hälften plan mark och hälften nedförsbacke samt att den går in bakom stallägarens hus/tomt som en liten fykant.

Hage 2
Finns ett skjul på 54 kvm, en stor träddunge med en MEGA gran hästarna gärna står under om vädret är lite taskigt. 1/3 av hagen består dock av större stenar med gräs mellan (inget vidare gräs) bra för hästarna att lyfta på benen men kan dock vara lite läskigt om man skulle släppa ihop hästar och de springer där.

Hage 3
Hage som är plan och efter halva hagen sluttar sakta uppåt..Granar och tallar längst upp där det finns gott om lä.Ungefär som hage nr 2 en 1/3 är stenig. Dock en av favorithagarna :love:

Hage 4
Denna går bakom och fram till stallet (kanske drygt 3-5 meter från stalldörren) min valack går i en utebox inne i stallet och denna hage vandrar han ut och in i vintertid ungefär som lösdrift.Mitt sto står inne i box då hon måste ha lite mer lä eftersom hennes ögon blir lätt dåliga annars.Hagen slutar svagt neråt.

Hage 5
Brukar kalla detta älgängen..här brukar en hel del älgar bosätta sig :crazy: Hälften av hagen är okej bete.Inga träd men finns precis utanför och runt om så vindskydd iaf.

Och sen är det en äng ovanför dessa hagar som är på 1½ ha..jätte fin..men mycket jobbig och seg backe upp dit..Kanske ska vara glad att den inte är inhägnad :o :angel:

Mina två hästar går i Hage 2 vintertid, vi har två grindöppningar för att undvika lera..ska dock göra en liten ruta vid öppnningen nu så det inte blir lika geggigt..annars är det inga problem med det så sätt.

Nästa år hade nog betet behövt sig en liten puts och gödsling då det i år har varit på TOK för många hästar..
Här har varit 8 hästar och 2 ponnyer.. (2 av hästarna enbart kort tid) allt har blivit hårt nerbetat.
Dock blir jag själv kvar...och blir det så till sommaren då blir det helt plötsligt panik med hur det ska hinna käka upp allt ;)

Hur många hagar har ni?
- *räknar* 5 st som det ser ut nu.

Hur stora hagar har ni?
- Hmm.. arealen vet jag inte men de är helt okej storlek på. Sommarhagarna är en dryg hektar styck tror jag. Vi växlar under sommaren. Vinerhagarna räcker gott och väl till.

Hur många hästar går i varje hage?
- På vintern går de 2 eller 3 beroende på om det blir jämt eller inte. Sommaren går alla ihop (om de funkar).

Räcker betena sommartid, har ni väldigt geggiga hagar vintertid? Vindskydd såsom träd/skjul?
- Betet räcker som det ser ut nu för 4 hästar i 3 månader med växelbete. Vi har tillgång till att utöka det om det blir fler hästar i stallet. Vinterhagarna är bara leriga precis vid grinden, annars är det gräs i hela. Inga vindskydd mer än en ladugårdsvägg och några träd.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: skiesabove
·
Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Blyger
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: jemeni
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama