Hur stora fölboxar?

Sv: Hur stora fölboxar?

Minsta boxmått för fölningsboxar talar jag inte om det bestämmer djurskyddslagen .

Men mina fölboxar ligger på 14 eller 16 eller 20 kvm ;)

Mia

Precis, minsta måttet känns ontressant eftersom det är just minsta måttet. Funderar på vad som är lämpliga mått. Tackar så mycket :) Tycker du 14 kvm räcker? Eller hade du föredragit att ha bara 20 kvm? 1000 frågor ;)

Har ett dräktigt sto just nu som är 165 men hon kommer inte föla i det stallet. Och hon kommer förmodligen inte få något mer föl. Tror inte jag kommer betäcka mer men man vet ju aldrig och eftersom jag vill mura boxarna så är det ju lika bra att vara förberedd :angel:
Saken är den att det skulle vara perfekt att göra boxarna 3*4 men det är ju på tok för litet för fölbox. Men jag funderar på om det är värt att "offra" en del av gången (som jag nu planerat blir 2,5 meter) för att få större boxar... När jag var ut i ladugåden och mätte ut 3*4 kändes det jättelitet :eek: Boxen hon stå i nu tror jag är ungefär 20 kvm.

Aha då förstår jag din fråga bättre ;)

Jag har en löstagbar vägg mellan min ca14 kvm box och lilla boxen som kanske är 8 så då plockar jag bara bort brädorna mellan boxarna beroende på vilket sto det gäller och denna box går direkt ut till vallen eller en hage som jag har mina flickor på lösdrift på .

Så denna box/boxar har flera funktioner :)

Skall jag bygga en fast box skulle den vara 16 kvm eftersom jag inte kan avara mer yta ,men har du mer yta så gör det större ;)

Hoppas du förstog mitt pladder .

Mia

Mina är 17kvm. Men ju större desto bättre. Jag skulle kunna öppna upp två 17kvm och få till 34kvm istället..

Vi byggde nytt stall förra året och jag byggde 4 st 16m2 (3xdrygt 5m) boxar och 2 st 10m2.
Hade 2 ston då som fölade och det fungerade bra. Var gott om plats för sto och föl - båda kunde ligga och sova tillsammans. Jag har inte tänkt att ha 4 ston men jag gillar stora boxar. De är även mycket mer lättmockade.

Ditt sto kräver enligt lagen 11 kvm varav kortaste sidan på boxen måste vara minst 3 m.

Känner du henne väl, vet hur hon uppträder vid fölning och att du vet att du kan kliva in och flytta litet på henne om hon lägger sig med rumpan mot en vägg så kan hon väl föla i en 3x4 box. Det är ju ändå 12 kvm.
Alternativet är att du murar alla boxarna men struntar i mellanvägg mellan två boxar så kan du mura den sedan när fölet skall avvänjas.

Min egen märr kommer nog pga praktiska problem att få lov att föla i lillboxen i år. Den är 9,6 kvm alltså bara 1,1 kvm större än lagen föreskriver för en häst av hennes storlek.

mvh Eva

Som sagt så kommer stoet jag har nu föla i ett annat stall och inte få några mer föl :( Så ev framtida fölston vet jag inget om.

Vill ju så gärna ha murat stall men känner att det skulle underlätta med ett stall med borttagbara mellanväggar....

Men mura endel av boxen och sätt sen upp stålskenor i mitten av 2 boxar som du kan lägga i tjocka brädor i ?

Murat resten av boxen och behandla brädorna med trätjära .balsmterpentinoch parrafin så får du en mörkrös nyans som du kan använda på allt trä istallet för att få en enhetlig design trots dina2 träväggar mellan boxarna

Jag har bara haft föl en gång men då tog jag bort boxväggen mellan två boxar så fölboxen blev 9*4 =36 kvm. Rätt skönt med mkt yta!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Anläggningen ska utgöra säte för 90 elever inom hästhållning och vara toppmodern med 50 boxplatser, hagar, stort isolerat ridhus med...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: Scata
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?