Hur stora boxar har ni?

L

Lord Owen

Vilka mått har era boxar och hur stora är de hästar som går i dem? :) Tänkte att det skulle vara roligt att höra hur många som går efter minimimåtten. :smirk:

Min häst (155 cm) går i en 11 kvadratmeter stor box.

Sv: Hur stora boxar har ni?

Min hästs (nordsvensk, 154cm) box är ca 13 kvm, vilket jag tycker är ganska lagom stort. Hon kan lägga sig ner utan att behöva lägga sig i sin egen skit.
Jag tycker att minimimåtten på boxar är rätt snåla.

Jag har 4 boxar på 17 kvm, 6 st på 12 kvm och 6 st på 9 kvm..det är travare som stå i dom...normalstora..dvs runt 160 i manken.....

Jo, jag avskyr de där minimimåtten. 9 kvadratmeter åt en liten stor häst är ju vansinnigt. När jag har hästen på skolan står de i sådana boxar och boxen ser ut som ett slagfält varje morgon. Hemma däremot (11 kvm) är det rent och snyggt och hästen är inte skitig. :banana: Egentligen är han bara 150-152 men står 155 i pappren. :D Hur som helst, skulle jag få välja skulle jag ha 20 kvm boxar. :crazy:

Vi har boxstorlekar allt mellan 12-nästan 25 kvm...Förresten..shettisens box är mindre än 12 kvm..vet itne riktigt hur stor den är.

Vår hästar är halvblod mellan 161-176 cm höga..och min erfarenhet är att det är mindre jobb med mockningen av boxarna ju större de är.

Våra tre största boxar är ju väldigt stora...men eftersom det blev svårt med måtten att få in ytterligare en box i den delen av stallet (en box skulle sakna fönster) valde vi att istället bygga tre riktigt stora boxar som används till våra fölston.

Enligt mina beräkningar så är våra boxar 12 kvadratmeter.
I dom står en Cponny & en maxad Dponny.
Det är lagom för dom, men hade jag haft en stor häst skulle jag nog velat ha en box på minst 14 till den...

2 boxar är ca 14 kvadratmeter och 4 boxar(2 av dom används) är ca 10 kvadratmeter.
Hästarna är från 148- ca 155 cm i mankhöjd. Det känns ganska lagom, men det skulle absolut inte skada med större boxar (speciellt till bruksnordisen.)

Box 1 är drygt 18 kvm. Där står unghästen. Arabsto, just nu maxad D/precis övervuxen. Hon har huserat där sen födseln.

Box 2 är dryga 16 kvm. Där står arabvalacken, maxad D.

Box 3 är vad jag kallar 'ponnyboxen' för jag tycker den är så liten (och byggd för en B-ponny samt att användas som avvänjningsbox för föl). bara det att den inte är så himla liten, den är ca 13 - 14 kvm (vet inte exakt då måste jag mäta den).

Jag tycker minimimåtten är ALLDELES för små och reagerar alltid på det när jag är i främmande stall med 3*3 metersboxar, jag tycker de är SMÅÅ även för D-ponnyer, och så står det stora hästar där.

Alexandra_W skrev:
Jag tycker minimimåtten är ALLDELES för små och reagerar alltid på det när jag är i främmande stall med 3*3 metersboxar, jag tycker de är SMÅÅ även för D-ponnyer, och så står det stora hästar där.

Håller med. Fick jag bestämma skulle de där måtten höjas med 10 kvm allihopa. En 9 kvm box är bara så att en liten stor häst kan stå med rumpan i ena hörnet och huvudet diagonalt i andra. :crazy: Om man nu nödvändigtvis ska stänga in hästen i stall så ska man banne mig göra det bekvämt för dem! :p Är lite putt själv, mina boxar blev "bara" 11-12 kvm eftersom det helt enkelt inte fanns plats för mer. Ett stall med två boxar, ombyggt från att vara förråd.

På skolan ska jag dock norpa åt mig den 17 kvm box som finns där nu då ardennern som stog där flyttat. :cool:

Den minsta vi har är 11.3kvm där står en häst på 158cm den största är 14,4 och där står en häst på 168cm. Sen den mellersta är 11.5 och den är tom eftersom den ligger längst bort och jag vill att de ska stå bredvi varann. Helst hade jag sett att alla boxarna var 14-16 kvm, hästarna mår bra av att få plats.

Shettisarna har 6kvm/var men shiren (170cm) har en box på 9 kvm och jag vet att det är litet men för att kunna bygga större måste jag antingen bygga ut hela stallet eller sälja ett par shettisar. Alla hästar går ute mellan 7-21 oavsett väderlek och shiren är renlig av sig så hon inte behöver ligga i sin egen skit. Boxen är lite avlång. Vi har inga galler utan öppet. Verkar inte som att hon vantrivs. Men visst skulle man må bättre om hon hade större box. Men även om jag skulle bygga om inne i stallet så kan boxen max vara 3m bred då hela stallet bara är 4,5 m brett.

Mitt sto har en box som är 3*4m och årigens utfodrigsbox är 2,5*3m.

1 på 17 KVm där min står
1 på 15 KVm som är tom
1 på 12 KVm där inhyrningen står

båda hästarna ligger runt 163 cm..

Min är 1,70 och står i 4X5m box. Han har gott om plats att gå runt och ligga fritt. Tycker det verkar funka bra.

Min ena häst som är 155 i mankhöjd står i största boxen i stallet som är 14 kvm , de andra boxarna är väl ngn kvm mindre

Nordisen har en box som är 3,70*4,10 och shettisen har en box som är 3,60*2,30m.

Vi har 4 st boxar som är 16-17 kvm och där står hästar som är ca 154-168 cm. Sen har vi tyvärr 2 st boxar som är 9-10 kvm. I en står en liten shettis o i den andra stå en häst som är ca 154 cm. De är så små pga att stallet är en gamal lada o den är inte tillräckligt bred... Sen ha vi en box som är ca 15 kvm o i den står en ponny på 148 cm. Tyvärr lite lågt i taket, annars skulle den som är 154 cm stå i den.

Vågar man svara här...

Har ett ljust och luftigt stall med minst 4 meter i takhöjd.
Har 2 st "stora" hästar på 152 cm mkh o 156 cm mkh och korta i kroppen...
De står i varsin 3x3 box= 9 kvadratmeter.
De verkar trivas för de är inte skitiga, ej stökigt i boxen, de bajsar i ett hörn och ligger i det andra, och står och själv stretchar på morgonen när vi kommer och sträcker bena rakt ut utan att ta i så de verkar trivas i sina boxar.
Och shettisen har en ännu mindre på 1.90 x 2.60 och hon kör amma procedur som de andra....tror att de trivs rätt fint!
Sen går de ju ute minst 12 timmar per dag och har vindskydd i hagen oxå!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 718
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 776
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama