Hur stora är era 2002:or nu då? (araber)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
S

__Stilett__

Hur stora är era araber, födda 2002 nu?

Mätte mitt sto för några dagars sen,
147 cm i mankhöjd. (Född 1 april 2002)
Tror hon nu alldeles strax åker på en växtfas, för nu har bakdelen skjutit iväg!

Oj, vad har du matat honom med???

Nää.. skämtar ju förstås, vissa växer ju snabbare än andra i olika perioder, och så finns ju vissa höga föräldrar.. t.ex. O_e_T, kan din vara efter honom?

Inte mätt sedan mitten av Januari (står ej hemma hos mig), men då var han 145 cm, hingst född 16 Juni :)

Min plutt är nog inte högre än runt 1.40 men ack så vacker han är min Keen! Vet inte riktigt hur "stor" han tänkt bli, vore ju tråkigt om han stannade på 1.45 däromkring. Skulle känna mig stor att rida på honom, och då är jag bara 1.60 o 50 kg. Men han växer ännu då rumpan drar ifrån.

min är efter honom iaf ;-)

jag hoppas min skjuter ifrån,,men jag känner på mig att min inte är så stor ändå. jag håller tummarna att min landar på minst 155 :-) men jag tror att hon gör det.

passar på och frågar ngn här..
när har era, äldre araberm växt som mest? i vilken ålder har dom dragit ifrån?? min har stått stilla nästan hela vintern/hösten. va typ 145 i höstas och 147 nu, så hon har haft uppehåll,.,,men nu som sagt..syns höga rumpan igen

*En tröst* kanske, ett sto född den 20 Maj var 140 som 1½-åring.. slutade på 152, växtperioderna varierar ju väldigt olika :)

Har du inte testat 'tattarmåttet'?, det gjorde jag på detta sto vid just 1½-år.. hon skulle bli 152, vilket jag definitivt INTE trodde på då :cool:

Min är 140 + men han är född 26 juni och har haft massa med trubbel= skallbasfraktur och illa sparkad mm. Så en massa mediciner och då kanske de inte växer under just den perioden. Mamman är 150 och pappan är 157 så någon stans i mitten MINST hoppas jag på :D

Han är fö något hög i bak men ack så vacker under mammutpälsen....

:bump:

..när har era, äldre araber växt som mest? i vilken ålder har dom dragit ifrån??
Väldigt olika faktiskt, går inte att 'peka' på en speciell ålder, men ofta har t.o.m. 3 - 5 åringarna lagt på sig ända upp till 3 - 4 cm under några månaders ridning!

Beroende av miljön, foder etc. och givetvis typ (modell), så är vissa mer senvuxna än andra.. det är min erfarenhet, jag har haft några olika linjer (modeller) och vissa växte inte en endaste cm från 4 års ålder.. och andra växte 4 cm i 5 års åldern och var ändå inte färdiga!?

'Tattarmåttet' är det enklaste måttet.. om än inte 100%-igt, mycket i uppväxten spelar ju in :)

Skador och dylikt borde väl inte påverka tillväxten, men inget jag vet till fullo :smirk:

Det blir nog ivf en häst av din också till slut :D

Kunde ju nästan 'räknat ut det'.. en kombination som borde ge den storleken, hejohååå.. vad ska den sluta på.. 165???

Ja, inte vet jag, undrar om jag törs göra ett tattarmått på honom? Han består mest av långa ben, man får hoppas att det blir lite djup i bröstkorgen med, men jag undrar jag..

enligt tattarmått ska min bli 158 cm.
så jag håller allt tummarna på det :-)

(tattarmåttet stämde på pricken på min andra pålle så jag är inte helt osäker :) )

Ahaa, en 'långskånk' m.a.o. :D

Ta måttet du, det säger ju mycket om hur länge han ska växa (8 år?) och hur du då ska lägga upp träningen för honom.. kanske räkna honom som 1 - 2 år yngre än vad han i verkligheten är?

Så var det med mina 'enorma' hbl, och de höll för påfrestningarna senare i livet.. men sååå stora araber har jag ingen erfarenhet av, borde ju inte vara nån större skillnad egentligen.. de är ju bevisligen en 'starkare' ras, törs man säga det :o!?

Ja, ca 156 - 158 tippar jag nog på, man kan ju inte ge t-måttet 100%-ig tillförlitlighet har jag märkt.. men det är en mkt bra riktlinje ändå :)

Har sett ngn enstaka annonser på araber på 165 cm (!!) det är ovanligt.
en bekant hade en på 162 cm...

Jaha, då har jag testat det så kallade tattarmåttet, och jag är helt övertygad om att det inte stämmer. :rofl:
Då ska han bli 175 cm.
Mina unghästar är överlag tidigt utvecklade, så jag tippar på max 160 cm.

Vad är tattarmåttet och hur mäter man det? Går det att mäta på treåringar också? Jag har en treåring efter Red Baron (morfar Eldorado) som jag vill ska bli minst 155, men än så länge är han bara ca 150. Rumpan är dock lite högre. Jag hörde om en som hade samma far och morfar och den blev ca 158!

/Karin

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 804
Senast: Hyacinth
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka