Hur stora är era 2002:or nu då? (araber)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
Min hingst lämnar generellt stora avkommor.
Bl.a. har han lämnat en på 165 cm där mamman är 150 cm
Hingsten min är 154 cm....

Så de finns, de stora, men risken är klart uppenbar att typen tappas om de blir för stora...
Nu tappade inte min hingsts avkomma typen, men jag har tuvärr sett allt för många "stora" araber som är trista i typen....d.v.s. inte den klassiksa arabtypen man förväntat sig....

Vad är tattarmåttet och hur mäter man det? Går det att mäta på treåringar också?
Det visar på ett ungefär hur hög hästen blir som vuxen och mäts tidigast vid 1½-års ålder. Visst kan du mäta din 3-åring, han är ju inte klar ännu :)

Det gamla sättet att mäta och som jag alltid följt på araberna (tycker det stämt bäst) är att mäta från armbågsspets till kotspets och dubbla måtten, flera av mina hästar har faktiskt blivit 1-2 cm mer än vad jag antecknat.

Den senare (nyaste?) mätmetoden säger att man ska mäta från armbågsspetsen till golvet och armbågsspetsen till kotspets och lägga ihop de måtten (stämmer nog bättre för t.ex. hbl?), jag har inte provat denna metod!

..jag är helt övertygad om att det inte stämmer.Då ska han bli 175 cm.
Mina unghästar är överlag tidigt utvecklade, så jag tippar på max 160 cm.
Kan tro att måttet blir missvisande på en högställd häst med grund bål (?), men å andra sidan så skjuter ju manken upp senare och kompenserar måttet en del, prova att mäta med mitt första alternativ (dubbelmåttet).. jag tror att din kille blir minst 163 - 165 cm :D

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 804
Senast: Hyacinth
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka