• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Richmond_
  • Startdatum Startdatum
R

Richmond_

Om man tar föl på ett sto vars mankhöjd ligger på ca 182 cm och hingstens mankhöjd är ca 185 cm, kommer då detta att ärvas av fölet sedan? Och kan man räknat ut ungefär hur stort fölet kommer att bli?

Sv: Hur stor?

Vad är det för ras det rör sig om? Är det Shire hästar?

Jag hoppas inte det är halvblod, då hade jag i alla fall inte gjort den kombinationen, låter osäkert med såna jättehästar, rent hållbart sett.

Annars gör man ju så att man tittar även på fölets mor och farföräldrar. Hur höga är de? Det är inte alltid så att avkomman blir mitt emellan föräldrarnas mankhöjd. Jag hade en kompis vars sto var 160, betäcktes med en 163 hingst, avkomman blev 175! Hennes övriga avkommor blev också stora, knappa 170 cm. Så ta reda på mer om hela släkten är mitt tips!

Nej inte bara utifrån höjden på föräldrarna. Man måste veta höjden på andra släktingar också och även ganska långt bak i stammen för något så när kunna säga hur stort fölet blir.
Men om det t ex handlar om Shire som ju är stora sedan lååång tid tillbaka blir säkerheten för att storleken på avkomma blir ungefär som föräldrarnas större än om det handlar om två stora varmblod. Finns något litet i stammen finns alltid möjligheten att det kan slå igenom på avkomman.

Pappan till hingsten är briar.

Och på stoets sida vet jag att hennes mamma ligger på runt 170-175 i manken och även pappan ligger på den mankhöjden ungefär.

(Är själv helt oinsatt i allt som har med avel att göra...)

Det låter som om du inte får en avkomma under 170-175 i alla fall.

Okej, men du sa innan att du inte hade avlat på två så stora hästar, hur stora är riskerna när båda hästarna är så pass stora?

Det är min hingst, men stoet äger en vän till mig. Hon är väldigt duktig inom avel, men jag har inte pratat med henne om det än.

Det är ju en stor häst jag vill ha, men som sagt det kanske blir för stora risker med det...?

Visst kan man prova, men jag hade inte vågat.

Jag tänker på att medvetet avla fram ett halvblod på över 180, risk för problem med lederna bl a. Och när stoet ska föla, det lär ju bli väldigt stort föl. Visserligen är stoet stort med så risken är kanske inte så stor ändå. En risk man får ta kanske om man vill ha en 180 häst?

Jag hade nog betäckt med en hingst/sto runt 170 istället, avkomman lär bli stor ändå.

Men du får säkert fler bra svar, det är många som är är duktiga på avel härinne :)

Jag skulle betäckt med en godkänd hingt, antar att det inte är det eftersom jag inte känner till någon hingst på 185 i sverige. Vill du ha en häst som är 180? Eller bara att den är stor?Varför inte ta Samba Hit han är åtminstone 178;)
Personligen hade jag nog tagit en hingst som var runt 168 max

Visst kan man prova, men jag hade inte vågat.

Jag tänker på att medvetet avla fram ett halvblod på över 180, risk för problem med lederna bl a. Och när stoet ska föla, det lär ju bli väldigt stort föl. Visserligen är stoet stort med så risken är kanske inte så stor ändå. En risk man får ta kanske om man vill ha en 180 häst?

Jag hade nog betäckt med en hingst/sto runt 170 istället, avkomman lär bli stor ändå.

Men du får säkert fler bra svar, det är många som är är duktiga på avel härinne :)

Vill ju inte ta några onödiga risker bara för att jag ska få en stor häst :)

Tänkte använda min egen eftersom han har så många och otroligt fina egenskaper som jag gärna hade velat se i ett nytt litet liv (och att han nog dessutom hade kompleterat stoet väldigt bra), är i övrigt inte intreserad av ett föl.

Tack för dina svar:laugh:

Jag skulle betäckt med en godkänd hingt, antar att det inte är det eftersom jag inte känner till någon hingst på 185 i sverige. Vill du ha en häst som är 180? Eller bara att den är stor?Varför inte ta Samba Hit han är åtminstone 178;)
Personligen hade jag nog tagit en hingst som var runt 168 max

Är inte så intresserad av att ha ett föl så att jag skulle ta någon annan hingst än min egen utan det var just för att han så många fina egenskaper (eller hur man nu ska säga) som jag skrev i inlägget ovanför:).

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka