Status
Stängd för vidare inlägg.

ryttareochhast

Trådstartare
Hej! Hur stor häst ska jag köpa?
Jag är 13 år gammal, ca 170 cm lång och väger runt 55 kg.
Jag satsar på tävling, främst dressyr.

Mina föräldrar har sagt att det finns möjlighet att köpa 2 hästar, en kan alltså vara mindre än den andra.
Har hittat en maxad D-ponny, viktbärande och bär upp långa bra. Hon är en renrasig Lipizzaner och är alltså maffig i modellen. Känns som att rida en storhäst.
Har även hittat en annan storhäst på ca 162 cm. Lätt i typen, sportmodell.

Som sagt så finns det möjlighet att köpa båda hästarna. Men är D-ponnyn för liten?
Tacksam för svar! :)

Om den är maffig så behöver det inte se oproportionerligt ut även om det är en D-ponny. Hade den däremot varit väldigt smal och nätt över ryggen och bålen så kanske du skulle se för lång ut. Provrid och be någon fota dig när du sitter på så ser du hur det ser ut. :)

Jag tror inte alls att en rejäl D-ponny är för liten, men om dina föräldrar är hästkunniga så borde de ju kunna säga hur det ser ut, precis som ägaren. Sen får du ju känna efter själv, om det känns som att du har för långa ben tex?
Får jag fråga om det är din första häst, och varför ni i så fall vill köpa två en gång?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 333
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 547
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka