Hur stor tillväxt efter 4 års ålder???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Witzippa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 988
W

Witzippa

Har era hlb avkommor växt mycket efter 4 års ålder eller har de oftast stannat vid sin "fullvuxna" höjd då?

Har en 4 åring eCardento som är ca 159 cm, har växt mycket långsamt hela tiden, speciellt efter 2 år, ett par cm om året bara.

Funderade inte så mycket på hennes stl i början men nu är jag oroad över att hon blir så här liten, hade önskat i alla fall 1.62-1.65 men det kanske är kört...

Någon som har erfarenhet från hästar som växt långsamt? Är det så att de växer kontinuerligt fast längre upp i åldern istället?
Tacksam för svar!!!:bump:

Sv: Hur stor tillväxt efter 4 års ålder???

Det där med hur länge hästarna växer är väldigt olika, en del växer nästan ingenting medan andra kan växa mycket mer.

Med mina sexåringar har den ena inte vuxet någonting sen han var 4 år medan den andra har vuxit 4 cm.

Har själv också ett 4-årigt sto som är 1,59 nu och hon har växt jätte sakta hela tiden. Hennes mamma är 1.64 och pappan 1,69 och hennes syskon är jätte stora så jag hoppas hon växer lite till.

Jag kan ge tre olika exempel:
1. Ett sto som såg väldigt färdig ut som treåring och var då 160 cm. Vid stamboksföringen när hon var sju så var det en en helt annan häst mycket grövre och 7 cm högre.
2. Ett sto som var 153 cm som treåring är idag åtta år och "hela" 155 cm.
3. Valack 159 cm som treåring som sedan inte direkt har vuxit något utan att hans höjd varierar med hur vältränad han är. Har han mycket muskler och är i kondition så ligger han strax över 160, inga muskler efter vila så är han tillbaka till 159.

Men har hästarna fått en bra uppväxt med rätt foder m m så brukar de inte växa så mycket mer. Men sto 1 hade inte det utan kom från att ställe där de inte hade råd med foder. Så hon tog igen det när hon fick ordentligt foder istället. Men det finns väldigt stora individuella avvikelser om hur de växer.

Tack för era svar, tror jag utfodrat och skött henne efter konstens alla regler men verkar som om hon blir liten tyvärr. Hon är första avkomman och de kan ju bli lite små men mamman är runt 1.62-1.63 och cardento är ju skapligt stor så man tyckere man kunde få fram något mellanting i alla fall.
Lite hopp om att hon växer får man väl kanske behålla ändå med tanke på just att olika individer växer så otroligt olika...så man vet ju aldrig...

Någon mer som har erfarnehet av hästar som växt efter 4 år???
=)

Det där med hur länge hästarna växer är väldigt olika, en del växer nästan ingenting medan andra kan växa mycket mer.

Med mina sexåringar har den ena inte vuxet någonting sen han var 4 år medan den andra har vuxit 4 cm.

Har själv också ett 4-årigt sto som är 1,59 nu och hon har växt jätte sakta hela tiden. Hennes mamma är 1.64 och pappan 1,69 och hennes syskon är jätte stora så jag hoppas hon växer lite till.

Den 4 åringen du har, hur har den sett ut i kroppen fram till nu, har den växt jämnt och långsamt eller hur har det varit?:bump:

Jag hade ett litet sto på 158 cm första gången vi betäkte henne valde vi också Cardento. Avkomman var 161 cm på treårstestet. Nu är han 5 år och hela 166 cm. Han har växt väldigt jämnt hela tiden och som jag har förstått det så är det endel efter Cardento som är rätt sena.

Jag hade ett litet sto på 158 cm första gången vi betäkte henne valde vi också Cardento. Avkomman var 161 cm på treårstestet. Nu är han 5 år och hela 166 cm. Han har växt väldigt jämnt hela tiden och som jag har förstått det så är det endel efter Cardento som är rätt sena.

Låter lovande!:bump:

Någon mer?
putt, putt.....

Köpte min ena häst i december när han var 3 år (skulle alltså bli 4). Han var då hingst och 171 cm. Idag är han 6 år och 175 cm.
Att han växt 4 cm kan iofs kanske bero på att han kastrerades.

Min andra häst köpte jag i maj när han var 4 år. Då var han 173 cm och idag är han 9 år och 178 cm, han växte alltså 5 cm. Han var vallack när jag köpte honom och jag tror att han kastrerades vid 1-års åldern.

Ja, det är väl oftast så att de växer en del mellan 3 o 4 år men kanske mindre vanligt efter 4 år men hur såg din större häst som växte så mycket efter 4 år ut i kroppen, såg han färdig ut eller syntes det att han skulle växa mer??

Hade ett sto på 158 som vi betäckte med Cardento (för att få lite storlek...) Avkomman är 154cm och växer garanterat inte mer (9 år), trots att flera spådde henne att bli stor då de såg henne som föl och åring (de tippade på ca 170cm)

hade en avkomma e Swift (mamman 160cm) som vi trodde var färdigvuxen som 4-åring (163cm) eftersom han var så vuxen i kroppen. Han är nu 171cm...(växte alla de cm:arna på ett halvår)

Mitt senaste "föl" (idag 5 år) såldes som 4-åring och var då ca 167cm (nyinriden och relativt omusklad), nu är han ca 171cm (i full tävlingskondition)

Så, visst kan de växa...

Senast ändrad:

Ja, hur mycket man än vill veta vilken stl de kommer att få så går det ju faktiskt inte att veta tyvärr. Tack för att du berättade om dina erfarenheter =)

Jag hade en unghäst efter en fullblodshings som var 161cm (med skor och var jättespänd vid mätningen) på treårstestet och 165 - 166 som 5 åring. Växte också mkt jämnt hela tiden. Hade inga speciela viloperioder pga växtvärk utan bara precise som de andra unghästarna.

Vet även en vars mamma var 154cm, pappan 152cm och båda föräldrarna hade nästan uteslutande smått bakom sig på båda sidor. Själv blev han 174cm... (vet dock inte hur han såg ut som unghäst, men med de generna så var det ju ganska otippat att han skulle bli så stor...)
Hästavel är till viss del ett lotteri, även efter avkomman kommit ut...

Visst var han valpig men han såg inte opropotionerlig (stavning?) ut.

har en 4 åring efter Biggles och han var 160 som treåring och är nu ca 165 och får gärna sluta växa .Hörde i veckan en kvinna i stallet som påstod att hennes sto växte till och från tills hon var sju år.:crazy:

kl
Ja det här med storlek är svårt...
Hade en val e Arram. Arram var känd för att lämna senväxande hästar. Så när jag hämtade hem denna herre var han nykastrerad (i okt som 3 åring). I januari 4 månader senare så mätte han 160.5cm o såg helt klar ut. Lagom till mig....
Han reds in o när han visades på kvalitets i sept var han 165cm. I januari året därpå som 5 åring var han 167cm. När han sen gick 5 års cahmpionatet(många år sedan) så mättes han in som 169cm.
Han låg någonstans där 168-169cm.
Han som skulle bli min lilla plutt o dressyrhäst. Rörde sig kanon.
Fick 9 på trav o galopp.
Men det blev svår hoppning istället...Han hade inte lugnet att gå ett dressyrprogram, bus hela tiden... men kom det hinder fram så då minsann kunde inget störa honom.
Oj...nu svävade jag ut.

Köpte ett hbl sto som 2 åring 154cm, på 3 års 156cm o slutade på 158cm. (13år)
Hennes dotter var 154cm som 2 åring, 156som 3 åring o mätt till 157cm (glädjemått...skulle tro 156) vid stamboksföringen som 7 åring.
Hennes dotter i sin tur är idag som 1.5åring 152cm o växer på samma sätt som mor o mormor. Men jag tror hon landar på 161cm. Hon har längre ben (benet mellan has o kota är några cm längre). Hennes helsyster däremot kommer bli runt 167cm.
Hon är redan 10cm högre än vad syrran var i samma ålder...

Senast ändrad:

Den 4 åringen du har, hur har den sett ut i kroppen fram till nu, har den växt jämnt och långsamt eller hur har det varit?:bump:

Hon har varit jätte jämn och växt jätte långsamt. Men jag hoppas som sakt att hon växer lite till, uppfödaren tror att hon ska landa på 1.62-63

Det finns en orsak till att man satt slutmätningsålder till 7 år för ponny.

En häst är absolut inte färdigväxt som 4-5 åring

Liknande trådar

Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 362
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus