Hur stor sannolikhet att hästen blir dräktig vid betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fitness
  • Startdatum Startdatum
F

Fitness

Som överskriften lyder: Hur stor sannolikhet är det att hästen blir dräktig??? Antar att det varierar från sto till sto?
Har hört att det är 20 % för en människa att bli gravid, finns det ngn liknande % angivelse för hästar??
Tacksam för svar!

Sv: Hur stor sannolikhet att hästen blir dräktig vid betäckning?

Har aldrig hört att det skulle finnas någon sådan generell siffra. Men det borde vara högre än 20% med tanke på att man ju seminerar i precis rätt ögonblick, vilket ju inte brukar vara fallet för oss människor som kanske inte har doktorn hemma för att kolla hur ägget ser ut:)
Men sannolikheten för dräktighet hänger ju samman med flera olika saker, dels stoets allmänna fertilitet, när på säsongen det är (svårare att få dräktigt tidigt på säsongen innan de har fått ordenligt med sol på sig), i vilken kondition stoet är och sen beroende på kvalitén på hingstens spermier. vissa hingstar funkar bra på AI men funkar inte på transport därför att livslängden är sämre.

Är det insemination är det rätt stor %.

"Min" station hade 98% dräktighet 2006.

just det, det finns ytterligare en aspekt, hur skicklig inseminatören är och hur väl stoet finner sig tillrätta på stationen.

Jag har inte hört talas om någon sån % men det beror ju på stoets fertillitet, hur bra kvalité hingstens sperma har och hur duktig seminören är.

Jag räknade för skojs skull på de betäckta stona 2006 och hur många som blev dräktiga.

Antal betäckta 2006: 4989st
Antal ston som gick gall: 991st

Det ger en ungefärlig dräktighet på 80%, dock finns ingen info på vilket försök stoet tog sig och en del ston kan vara inräknade på flera hingstar om de bytt hingst om hon ej tog sig osv.

Övrig intressant info:
Antal ston som kastat: 325st
Antal ston som fick tvillingar: 2st

OBS! jag har enbart räknat på hingstarna på semin, samtliga seminsätten är inräknade.

tack för intressant fakta!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
897
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 769
Senast: Stereo
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 628
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna